مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: دستگاه حفار خط ۳ تا خرداد ماه ۱۳۹۸ به پایانه امام رضا(ع) می‌رسد.

دستگاه حفار خط ۳ خرداد به ترمینال می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، کیانوش کیامرز در حاشیه مراسم آغاز ادامه حفاری خط ۳ قطارشهری مشهد از ایستگاه باب‌الجواد(ع) به سمت پایانه مسافربری امام رضا(ع) اظهار کرد: با تلاش بسیار زیاد پیمانکار و مشاور پروژه و هم‌چنین شرکت قطارشهری مشهد و پیگیری‌های شهرداری مشهد قطارشهری مشهد مسیر خود را طی می‌کند. سرعت کار کاهش یافته است، اما حرکت خوبی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: هنگامی که دستگاه حفار (TBM) که وارد باب‌الجواد(ع) شد با پیچیدگی‌های بسیار زیادی به ویژه در هنگام عبور از زیر باب‌الجواد همراه بود. پس از ۵ کیلومتر ندیدن دستگاه حفار به باب‌الجواد رسیدیم و این یک رکورد در کشور بود که ۵ کیلومتر TBM را ندیده و دستگاه به صورت دقیق وارد یک مکان شود.

کیامرز تصریح کرد: تلاش ما این بود که ۲۰ شهریور ماه دستگاه حفار را برای ادامه مسیر به سمت میدان آب، میدان برق و پایانه امام رضا(ع) راهی کنیم که این کار طبق برنامه آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود دستگاه حفار تا خرداد ماه به پایانه مسافربری امام رضا(ع) برسند. در طی این مسیر تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز دستگاه TBM دیده نخواهد شد و در ایستگاه پایانه امام رضا(ع) دستگاه حفار بار دیگر روئیت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر حدود ۳ کیلومتری تا پایانه امام رضا(ع) چهار ایستگاه دانش، بسیج، ۱۵ خرداد و پایانه امام رضا(ع) قرار دارد که امیدواریم در طی این مسیر مشکل خاصی به وقوع نپیوندد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به حساسیت کار در ایستگاه بسیج، یادآور شد: بر این اساس اگر کار به صورت عادی پیش رود دستگاه حفار حدود ۴ ماه دیگر به زیر ایستگاه بسیج می‌رسد، اما با توجه به شایط خاصی که در این ایستگاه وجود دارد باید با احتیاط بسیار زیادی کار را به پیش ببریم لذا پیش از زمان‌بندی بر روی سلامت انجام کار تمرکز خواهیم داشت.

وی افزود: هنگامی که دستگاه حفار به پایانه امام رضا(ع) برسد ملحقات TBM از میدان فردوسی تا پایانه امام رضا را جمع‌آوری خواهیم کرد. هدف‌گذاری ما پایان عملیات حفاری خط ۳ قطارشهری تا ایستگاه پایانه امام رضا(ع) در سال آینده و آغاز عملیات روسازی و ریل گذاری و ساخت ایستگاه‌ها است.

کیامرز با بیان این که «با تأمین منابع مالی امیدواریم تا سال آینده در ساخت ایستگاه‌ها به پیشرفت ۲۰ درصدی برسیم»، گفت: در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تأمین شده که امسال و سال بعد هزینه کنیم و برنامه ما انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید تا پایان سال است که هم‌اکنون مصوبه آن از سوی شورای اسلامی شهر مشهد صادر و تأییدیه آن از وزارت کشور گرفته شده و به دنبال موافقت سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی برای انتشار آن هستیم.

وی ادامه داد: در خط ۳ قطارشهری مشهد تا امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و برای تکمیل قرارداد خود با پیمانکاران داریم تا تونل خط ۳ و ۱۲ هسته مرکزی ایستگاه‌ها را کامل کنیم ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم، البته به منظور تکمیل کل خط ۳ قطارشهری مشهد به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بر اساس قیمت‌های قدیم نیاز است که با توجه به این شرایط قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل قطارشهری مشهد با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت پروژه‌های قطارشهری مشهد، بیان کرد: با تلاش تمامی پیمانکاران و مشاوران و مهندسان توانسته‌ایم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای دستگاه TBM و حفاری را مهندسی معکوس کرده و داخلی سازی کنیم و در حال حاضر به جز معدود تجهیزات این بخش بقیه در داخل تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: البته همچنان در تجهیزات ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه‌ها و واگن‌ها به خارج وابسته هستیم در تلاش برای دورزدن تحریم‌ها و تأمین آن‌ها هستیم.

کیامرز هم‌چنین در خصوص تکمیل خط ۲ قطارشهری مشهد، گفت: برنامه ما تکمیل خط دو قطارشهری مشهد تا پایان سال است البته با مشکلاتی مواجه هستیم که ممکن است کار را به تاخیر بیاندازد اما قطعاً این خط تکمیل خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها