گیلان- نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه‌های روز جهانی و هفته‌ ملی کودک در محل اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان برگزار شد.

برگزاری نشست برنامه‌ریزی هفته ملی کودک در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست به منظور ترسیم برنامه‌های استانی روزجهانی و هفته ملی کودک که از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه و با شعار «آینده‌ را باید ساخت» در سراسر کشور برگزار می‌شود، صورت‌ گرفت.

بر پایه این گزارش، در این نشست که با حضور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان و نمایندگان عالی دستگاه‌های مرتبط تشکیل‌شد، حاضران به طرح دیدگاه‌ها و ارایه‌ی نقطه‌نظرات خود در ارتباط با برگزاری برنامه‌های این رویداد ملی پرداختند.

برهمین اساس مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، به اهمیت پرداختن به فعالیت‌های کودک محور اشاره‌ و اظهارداشت: صرف وقت و هزینه برای آینده‌سازان، سرمایه‌گذاری ارزشمندی محسوب‌ می‌شود و از این رو لازم است به کودکان توجه بیشتری داشته‌باشیم.

منا ابروفراخ درادامه به رسالت تصمیم‌گیرندگان و فعالان این عرصه اشاره و با بیان این که انتقال ارزش‌ها به نسل‌های آینده دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح‌ کرد: در این مسیر نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

این مسوول استانی با تبیین این موضوع که فعالیت‌های این حوزه باید جامعیت و بازتاب مناسب رسانه‌ای داشته‌باشد، افزود: بایستی برای این نسل فرصت‌سازی کرده و با ایجاد بسترهای مناسب برای تجربه‌اندوزی و تغییر دنیای باورهای کودکان‌، به رشد همه‌جانبه آنان کمک‌کنیم.

ابروفراخ درادامه ظرفیت‌های دستگاه‌های استانی و گروه‌های مردم نهاد فعال درحوزه کودک را یادآورشد و با تاکید بر ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان اضافه‌کرد: توجه به مناطق روستایی، کم‌برخوردار و هم‌چنین ارایه‌ خدمات به کودکان دارای نیازهای ویژه نیز باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرارگیرد.

تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های مناسب با تکیه بر توان‌مندی‌های هردستگاه، دیگر بخش سخنان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بود و وی با یادآورشدن این موضوع که برگزاری نشست استانی با همراهی کودکان برگزیده نیز از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک است، از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط خواست درسایه تعامل و هم‌افزایی به پربارشدن این برنامه‌ها کمک‌کنند.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این نشست به تشریح ‌اهداف اجرای فعالیت‌های روز و هفته ملی کودک پرداخت و با بیان این‌که برجسته‌سازی دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز از اولویت‌هاست، افزود: ایجاد فضای بانشاط با مشارکت کودکان، توجه دادن مخاطبان به هویت ملی و بهره‌گیری از آموزه‌های دین مبین اسلام در رابطه با حقوق کودک از جمله اهدافی است که در این برنامه‌ها دنبال‌می‌شود.

اسفندیارضیائی درهمین حال معرفی سازمان‌های فعال درحوزه‌ی کودک به جامعه و هم‌چنین فراهم‌سازی فرصت هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای فعال در این حوزه را از دست‌آوردهای اجرای این برنامه‌ها دانست و بر ضرورت توجه افزون‌تر به آینده‌سازان تاکیدکرد.

او هم‌چنین نگاهی ویژه به ماه محرم و رویکرد عاشورایی برنامه‌های این ایام داشت و دغدغه‌های زیست‌محیطی، حق آموزش، بحران آب، یادآورشدن اهمیت حوزه فضای مجازی و ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان را از مهم‌ترین رویکردهای امسال هفته ملی کودک خواند.

وی در ادامه به روزشمار این هفته اشاره‌ و به ترتیب از «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، (روز جهانی کودک) «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، رسانه و ارتباطات»، «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» و «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» به عنوان روزهای هفته ملی کودک نام برد.

ضیائی در این میان از برنامه‌های پیشنهادی برای کودکان و هم‌چنین مربیان، معلمان و اولیای تربیتی سخن‌گفت و تاکیدکرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که‌ می‌تواند به غنی‌سازی این برنامه‌ها کمک‌ کند.

این مدیر فرهنگی درپایان سخنان خود با بیان‌این که روز و هفته ملی کودک محدود به زمان مشخصی نیست، تصریح‌کرد: تمامی ایام سال باید به عنوان روز کودک مورد توجه قرارگیرد و دستگاه‌های متولی این حوزه درسایه هم‌اندیشی و هم‌افزایی به عنوان رسانه کودکان عملکرد مثبت و روشنی داشته‌باشند.

برپایه این گزارش، ارایه دیدگاه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی از سوی نمایندگان دستگاه‌ها، دیگر بخش این نشست بود و برهمین اساس مقررشد که برنامه‌های تدوین شده ضمن ارسال به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دردومین جلسه استانی برنامه‌ریزی هفته ملی کودک که درسالن همایش‌های اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت‌می‌گیرد، ارایه‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها