البرز- فخرالدین صابری از اهمیت دانشکده پردیس کشاورزی از نظر طبیعی و تاریخی و لزوم ایجاد یک سازو کار مشترک به منظور فراهم نمودن بستری برای بازدید عموم مردم از این مجموعه و کاخ سلیمانیه خبر داد.

لزوم ایجاد ساز و کار بازدید عمومی از ظرفیت‌های دانشکده کشاورزی و کاخ سلیمانیه کرج

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز فخرالدین صابری  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد:دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و طبیعی و با در نظر گرفتن قدمت صد و هجده ساله آن برای سازمان میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به قرار گرفتن سه اثر مهم و قابل اشاره کاخ سلیمانیه، ساختمان مارکوف و ساختمان موزه جانور شناسی در یک جغرافیای مشترک افزود:اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز در مبحث راه‌اندازی موزه، نحوه بهره برداری درست از آن و همچنین مرمت و احیای آثار تاریخی  می‌تواند در کنار دانشکده کشاورزی باشد و نقش میراث فرهنگی در این موضوع نقش نظارتی خواهد بود.

صابری با اشاره به قابلیت های بالای این مجموعه افزود: ساختمان مارکوف این قابلیت را دارد تا به یک موزه جامع از لحاظ نمایش ادوات کشاورزی از گذشته تا کنون تبدیل شود و ما این آمادگی را داریم تا مقدمات این اتفاق را فراهم آوریم.

وی همچنین با بیان این نکته که پردیس کشاورزی به لحاظ گیاه شناسی نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه جزو اولین هاست گفت:باغ گیاه شناسی پردیس کشاورزی نیز می‌تواند تحت عنوان موزه گیاه شناسی مورد بهره برداری قرار گرفته تا علاقمندان بتوانند از این قابلیت ویژه کمال استفاده را ببرند .

صابری در ادامه گفت :در این مسئله شکی وجود ندارد که مجموعه پردیس کشاورزی با قرار گرفتن در مجاورت کاخ سلیمانیه کرج و قرابتی که این دو باهم دارند بایستی به صورت مشترک مورد بازدید عموم قرار گیرند ولی با یک برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد ساز و کار مناسب می توان این کار را انجام داد.

وی با اشاره به پراکندگی ظرفیت‌های موجود در پردیس کشاورزی و کاخ سلیمانی افزود: اگر کل جاذبه های تاریخی و طبیعی پردیس کشاورزی و کاخ سلیمانیه را یک سایت در نظر بگیریم این سایت پراکندگی زیادی دارد و البته برای بهره برداری از این ظرفیت ها بایستی در سایت پلان پردیس کشاورزی به عنوان یک موزه جامع بازنگری صورت پذیرد که با موافقت مدیریت مجموعه این امکان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع، دستی و گردشگری استان البرز در ادامه اضافه کرد :کاخ سلیمانیه کرج به واسطه قرار گرفتن تنها نقاشی کشیده شده از آقا محمد خان قاجار موسس سلسله قاجار در کل کشور در آن حائز اهمیت بسیاری است تا آنجایی که این کاخ را به عنوان موزه تخصصی نقاشی دوره قاجار مطرح کرده است ما از تمامی موزه‌های کشور اشیایی را که قابلیت نمایش در این موزه را دارند جمع آوری نموده ایم که پس از طی مراحل قانونی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

صابری همچنین افزود: طی مطالعات و پژوهش های انجام گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز در ضلع شمالی کاخ سلیمانیه یک چهار باغ زیبا وجود داشته است که متأسفانه در دوره پهلوی از بین رفته که البته با همکاری و مساعدت مدیریت پردیس کشاورزی  می توان این چهار باغ را احیا کرده و به بهترین شکل مورد بهره برداری قرار داد.

وی در پایان گفت: البته در مورد تمامی موضوعات مطرح شده باید اضافه کرد که ایجاد مراکز رفاهی از جمله رستوران کافی شاپ و غیره که جزو ملزومات تاسیسات گردشگری میباشند برای رفاه حال بازدید کنندگان از این مجموعه امری بدیهی است که باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها