خراسان شمالی- خبر «مسمومیت و مرگ با الکل» یک هفته ای ست که تیتر اخبار رسانه‌های مختلف شده و هر ساعت به تعداد افراد فوت شدگان افزود می‌شود.

افزایش فهرست مرگ مشروبات الکلی در خراسان شمالی/ شناسایی فروشنده مشروبات کشنده در تهران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، خطرات مشروبات الکلی بر روی همه انسان ها بر کسی پوشیده نیست بطوری که مطالعات جهانی اثبات کرد که هیچ میزان از مصرف الکل برای سلامت خوب نیست.

مصرف الکل می تواند زیان هایی را برای بدن به همراه داشته باشد با وجود آن که تولید، فروش و مصرف هر گونه مشروبات الکلی در کشور چه به صورت علنی و چه غیر علنی طبق عرف و شرع ممنوع و مجازات سختی برای عاملان و مصرف کننده گان آن مقرر شده است، اما در یک هفته ی اخیر شاهد نرخ فزاینده مصرف مشروبات الکلی در کشور بودیم که این موضوع، سبب مرگ و میر تعدادی از هموطنان شده است.

براساس آخرین گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی سراسر کشور، آمار مسموم شده‌های مصرف‌کننده الکل تاکنون به ۳۷۱ نفر رسیده است  که در این راستا، تعداد ۳۱ نفر فوت و ۱۶۷ نفر از مراکز درمانی مرخص و ۱۷۳ نفر نیز هنوز در مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت هستند.

دکتر بابک سلحشور متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در خراسان شمالی در این رابطه گفت: متانول یا الکل چوب یا به عبارتی دیگر الکل متیلیک یا صنعتی، یکی از انواع الکل موجود در بازار است که در شکل خالص خود مایعی بی رنگ و بی بو است که از آن در صنایع مختلفی از جمله رنگ سازی، لاک سازی، شیشه پاک کن ها، چاپ و تکثیر و رنگ بر(حلال) کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: این ماده متاسفانه به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن به عنوان ماده ای تقلبی به مشروبات الکلی جهت سودآوری اضافه می گردد.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه های معمولی به عنوان الکل صنعتی به فروش می رسد افزود: گاهی اوقات نیز در چرخه فرآیند تولید الکل خوراکی دست ساز ممکن است مقادیری متانول ایجاد گردد.

متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در خراسان شمالی ادامه داد: لازم به ذکر است که این ماده به صورت کم و بیش در عرقیات گیاهی به دلیل چرخه تولید و فرآیند آن بوجود می آید که مصرف بیش از حد اینگونه مواد نیز ممکن است باعث مسمومیت های مزمن خفیف با متانول شوند.

سلحشور متانول یا همان الکل چوب را یک ماده بسیار سمی، خطرناک و کشنده  دانست و به گفته ی وی، مصرف مقادیر بسیار کم آن نیز میتواند باعث عوارض شدید و جبران ناپذیری گردد، به طوریکه مصرف حدود ۲ سی سی از متانول با خلوص ۱۰۰ درصد در یک بچه ۱۰ کیلویی و یا ۱۰ سی سی در یک فرد بالغ ۶۵ کیلویی میتواند منجر به مسمومیت شود.

این مسئول افزود: مسمومیت حاد با متانول در کشور ما ممکن است به دنبال مصرف خوراکی اشتباهی و یا عمدی این ماده یا مصرف مشروبات الکلی دست ساز که حاوی مقادیری متانول هستند، رخ دهد.

متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در خراسان شمالی خاطر نشان کرد: مسمومیت با متانول یک اورژانس پزشکی تلقی می شود و لازم است بیماران مسموم هرچه سریعتر به مراکز درمانی و اورژانس های مسمومیت مراجعه کنند.

سلحشور در خصوص علائم اینگونه مسمومیت ها گفت: علائم اینگونه مسمومیت ها، معمولا با تاخیر و در طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت، پس از مصرف با توجه به مقدار مصرف و درجه خلوص متانول، ظاهر می گردد.

وی علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی و علائم عصبی شامل سردرد، سرگیجه، اختلال هوشیاری، تشنج و کوما و همچنین علائم چشمی از جمله گشاد شدن مردمک های چشم، تاری دید، التهاب عصب چشم و شبکیه و کوری دائمی و سایر علائم از جمله اختلال در اسیدیته خون‌(اسیدوز متابولیک) و آسیب شدید کلیه ها را از علائم مسمومیت با متانول عنوان کرد.

وی همچنین پیشگیری را بهترین راه عدم ابتلا به مسمومیت با متانول برمی شمرد گفت: با توجه به توصیه های دین مبین اسلام مبنی بر حرام بودن مصرف الکل از استعمال هرگونه مشروبات الکلی به ویژه مشروبات الکلی دست ساز جدا پرهیز کنند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مشروبات الکلی به ظاهر استاندارد و اصل موجود در بازار نیز تقلبی است، لذا مصرف اینگونه مشروبات الکلی نیز خالی از خطر نیست.

سلحشور تاکید کرد: از مصرف بیش از حد و طولانی عرقیات گیاهی پرهیز کنید، زیراممکن است حاوی مقادیری متانول باشند.

متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در خراسان شمالی افزود: از آنجایی که مصرف متانول باعث علائم شرب خمر از جمله مستی نمی گردد در صورتی که فردی به هر دلیل اقدام به مصرف مشروبات الکلی کند و علائم شرب خمر در او ایجاد نگردد و یا علائم مسمومیت ذکر شده در بالا نمایان شود لازم است بدون فوت وقت به اورژانس های بیمارستانی یا اورژانس مسمومیت جهت اقدامات درمانی تخصصی مراجعه کند.

سلحشور ادامه داد: در صورت مراجعه تاخیری با توجه به شدت بالای مسمومیت با متانول ممکن است با عوارض جبران ناپذیری از جمله نارسایی حاد کلیه، کبد، کوری دائم چشم ها و حتی مرگ همراه باشد.

سردار علیرضا مظاهری فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز با اشاره به اتفاقات اخیر استان در خصوص آخرین وضعیت مسمومیت تعدادی از شهروندان بجنورد و شیروان ناشی از مصرف مشروبات الکلی گفت:

به طور کلی ۶۱ نفر دراستان دچار آسیب دیدگی ناشی از مشروبات الکلی شدند که از این تعداد،  شش نفر فوت، ۲۲ نفر بستری، ۳۰ نفر ترخیص، یک نفر نابینا شد.

فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی ادامه داد: در استان یکی از آسیب دیدگان نوجوان ۱۲ ساله و یکی دیگر ۱۵ ساله بوده اند.

وی اظهار کرد: مواد اولیه تهیه این مشروب از تهران تامین می شده و به مشروبات دست ساز افزوده شده که فروشنده اصلی نیز در تهران شناسایی شده و در استان خراسان شمالی نیز۱۷ نفر دستگیر شده اند.

گفتنی است: فرمانده نیروی انتظامی استان در هفته گذشته از انهدام کارگاه تولید و توزیع مشروبات الکلی مرگبار و دستگیری ۳۱ نفر تولید و توزیع کننده مشروبات الکلی در استان خبر داده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها