نرخ سود سپرده‌گذاری تا چندی پیش ۱۵ درصد بود، اما یک هفته‌ای است با سه درصد افزایش به ۱۸ درصد رسیده است.

نرخ‌های دلبخواهی سود بانکی؛ از ۱۵ تا ۲۳ درصد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس‌آنلاین، بعد از فروکش کردن نسبی تب و تاب بازار ارز، اکنون بانک‌ها به عنوان مقصد بعدی جذب نقدینگی و سپرده گذاری، مورد توجه مردم قرارگرفته است.

در این بین بانک‌ها نیز پس از خروج پول‌های مردم از بازار ارز، سکه و طلا عزم خود را جزم کردند تا با طرح‌های مختلف مردم را به سپرده گذاری تشویق کنند و در این بین ظاهراً پیروزی از آنِ بانکی است که بالاترین نرخ سود را به سپرده‌های مردم پرداخت کند.

 در حالی بانک‌ها برای جذب نقدینگی مردم با هم در رقابت هستند که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌های مردم ۱۵ درصد تعیین شده است، اما اکنون کمتر بانکی ولو دولتی مصوبه نرخ سود ۱۵ درصد را رعایت می‌کنند.

البته بانک‌ها تا ۱۱ مهر می‌توانستند قراردادهای سپرده ۲۰ درصدی سال گذشته خود را تمدید کنند، اما از آن پس نرخ سود بانکی بلندمدت باید به ۱۵ درصد تغییر کند.

 تکرار داستان مؤسسات ورشکسته

گرچه افزایش نرخ سود می‌تواند نقدینگی سرگردان در بازار را جذب کند، اما واقعیت این است که اگر قرار است، نرخ سود بانکی به عنوان عامل تشویقی مردم برای سپرده گذاری در بانک عمل کند، باید این افزایش و درصد آن به طور رسمی ازسوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اعلام شود و از همه مهم‌تر اینکه همه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی ملزم به رعایت آن باشند تا دوباره داستان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که با نرخ سود بالا، نقدینگی مردم را جذب کردند، تکرارنشود. مؤسساتی که نتوانستند این پول‌ها را برگردانند و از این باب مشکلات زیادی را برای مردم و دولت و اقتصاد به وجود آوردند، تکرار نشود.با این حال مراجعه به بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی نشان می‌دهد، اکنون نیز همه بانک‌ها نرخ سود یکسانی را برای سپرده گذاری مردم رعایت نمی‌کنند. 

 سود۱۸ درصدی بانک «ت» برای سپرده گذاری

ساعت نزدیک به ۹ صبح است که به عنوان یک سپرده گذار وارد یکی از شعب این بانک می‌شوم. متصدی بانک در پاسخ به اینکه سود روز شمار و یکساله برای سپرده گذاری چقدر است، می‌گوید: اگر اوراق بانک مرکزی خریداری کنید، سود ۱۸ درصد است، اما اگر سپرده یکساله باشد، سود ۱۵ درصد محاسبه می‌شود و نرخ سود تسهیلات پرداختی ۱۹ درصد است.

 نرخ سود ۲۰ درصدی در بانک «ر»

متصدی یکی از شعب این بانک نیز نرخ سود ۲۰ درصد را برای این مبلغ سرمایه گذاری می‌داند و می‌گوید: تسهیلات هم با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

 نرخ اسمی ۱۸ درصد برای سود تسهیلات پرداختی

نرخ سود سپرده گذاری در بانک «م» نیز به گفته یکی از کارمندان این بانک یکساله ۱۸ و روز شمار ۱۰ درصد است؛ ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات پرداختی ۱۸ درصد است که البته درصدی از وام بلوکه می‌شود و به اضافه مواردی مانند کارمزد این نرخ چند درصدی افزایش می‌یابد.

 رقم اغوا کننده سود ۲۲ درصد در بانک «م»

به گفته متصدی یکی از شعب بانک «م» نرخ سود سپرده گذاری برای مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون تومان روز شمار ۲۲ درصد است و اگر این مبلغ بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان باشد، این نرخ ۲۳ درصد خواهد بود.
در بانک «پ» نرخ سود برای سپرده‌های یکساله با مبلغ بالا ۱۸ درصد است.

کارمند یکی از شعب بانک «س» نیز با بیان اینکه نرخ سود سپرده گذاری یکساله در این بانک ۱۹ درصد است، می‌گوید: البته اگر مبلغ سپرده گذاری بیش از ۳۵۰ میلیون تومان باشد، امکان پرداخت سود ۲۰ درصد هم وجود دارد.

اختلاف هفت درصدی در نرخ تسهیلات

به گفته وی نرخ سود تسهیلات نیز ۱۹ درصد است که البته با توجه به آیتم هایی مانند کارمزد این نرخ ۲۶ درصد می‌شود.

اوضاع در مؤسسه اعتباری «ت» نیز کم و بیش به این شکل بود. متصدی یکی از شعب این مؤسسه نرخ سود روزشمار برای این مبلغ سپرده گذاری را ۱۰ درصد و برای یکساله ۱۸ درصد می‌داند و می‌گوید: باتوجه به اینکه مبلغ سپرده گذاری بالاست شاید بتوان این نرخ را تا ۲۰ درصد افزایش داد.

 نرخ سود ۵/۱۴ تا ۱۵ درصد  در بانک «م»


درمقابل مدیر یکی از شعب بانک مسکن در مراجعه به خبرنگار ما می‌گوید: نرخ سود روزشمار برای سپرده گذاری ۵/۱۴ درصد و برای یک سال ۱۵ درصد است.

پس از آن وارد یکی از شعب بانک صادرات می‌شوم. یکی از کارمندان در پاسخ به اینکه نرخ سود روزشمار و یکساله برای سپرده گذاری با مبالغ بالا چقدر است، می‌گوید: اگر اوراق بانک مرکزی خریداری کنید، نرخ سود یکساله آن ۱۸ درصد و برای روز شمار ۱۰ درصد خواهد بود و البته اگر این پول را در صندوق سرمایه گذاری سپرده گذاری کنید، می‌توانید از سود ۲۰ درصد برخوردار شوید.نرخ سود سپرده گذاری در بانک ملی نیز طبق گفته یکی از کارمندان این بانک ۱۸ درصد بود.

 وعده سود ۲۲ درصد 

سپرده گذاری یکساله دریک بانک تجاری نیز طبق گفته یکی از کارکنان این بانک سود ۲۰ درصدی برای سپرده گذار به همراه دارد و در بانک «الف» این سود ۲۲ درصد برای سپرده گذاری یکساله است.

 نرخ سود تسهیلات ۲۶ درصدی

گرچه طبق گفته یکی از کارمندان این بانک نرخ سود پرداخت تسهیلات در این بانک برای وام گیرنده ۱۸ درصد است، اما با یک حساب کتاب دیگر از جمله اینکه درصدی از پول بلوکه می‌شود بنابراین نرخ دریافت وام و تسهیلات برای وام گیرنده ۲۶ درصد خواهد بود.

کارمند یکی از شعب بانک «ک» نیز نرخ سود سپرده یکساله را ۱۸ درصد و برای روز شمار ۱۰ درصد دانست. 

وی در این خصوص که برخی بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی نرخ بیش از ۲۰ درصد برای سپرده گذاری مردم در نظر گرفته‌اند چرا این نرخ در بانک‌های دولتی اجرا نمی‌شود، می‌گوید: نرخ سود سپرده گذاری تا چندی پیش ۱۵ درصد بود اما یک هفته‌ای است با سه درصد افزایش به ۱۸ درصد رسیده است.

 نرخ ۳۰ درصد 

تولیدکننده با سابقه درصنایع بسته بندی معتقد است، گرچه نرخ سود تسهیلات بانکی اسماً برای تولید کننده ۱۸ درصد است، اما درعمل با احتساب بلوکه کردن بخشی از وام و دیگر موارد این نرخ بیش از ۲۸ درصد و گاه تا ۳۰ درصد تمام می‌شود که برای تولید بسیار گران است.

به گفته اخوان نرخ سود تسهیلات برای تولید در حالی به صرفه است که بین ۱۵ تا۱۶ درصد باشد؛ البته با این قید که بلوکه کردن بخشی از وام نیز انجام نشود.

یکی از راه‌های جذب نقدینگی به پیشنهاد کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ سود است، اما درصورت عدم ساماندهی و کنترل سیستم بانکی برای رعایت نرخ مصوب، موضوع افزایش نامتعارف نرخ سود بانکی خود نیز می‌تواند به بلبشویی در اقتصاد منجر شود. هرگونه افزایش در نرخ سود سپرده گذاری به طور طبیعی نرخ سود تسهیلات پرداختی را نیز افزایش می‌دهد که همین مسئله تولید را گران در نتیجه قیمت کالاها و اقلام مختلف دربازار گران می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها