یک عضو مجمع تشخیص مصلح نظام در جلسه با نمایندگان برخی از شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی؛ ظهور یک قدرت تمدن ساز جدید را عامل هراس و نگرانی غربی ها بر شمرد.

احساس ناامنی غربی‌ها از "ظهور یک قدرت تمدن‌ساز جدید" به دست ایرانی‌ها

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ دکتر سعید جلیلی امروز در جلسه هم اندیشی با مدیران و نمایندگان شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی با ذکر خاطره ای از مواجهه خود با خاویر سولانا - مسئول وقت مذاکرات ۵+۱ بر سر مسائل هسته ای ایران- اظهار کرد: سختگیری غربی ها بر سر مسائل هسته ای با این عنوان که ایران می خواهد یا می تواند بمب هسته ای بسازد؛ بهانه ای بیش نیست و خود غربی ها نیز به بهانه جویی های شان اذعان دارند.

وی افزود: سولانا در پاسخ به این سئوال که بر اساس گمانه زنی های غربی ها با فرض درستی ساخت بمب هسته ای، ایران چند بمب می تواند بسازد؛ گفته، که احساس می کنیم ظرف چند ماه ایران بتواند یک بمب هسته ای بسازد!. سئوال اینجاست در حالیکه آمریکا به تنهایی بیش از ۵۰۰۰ کلاهک هسته ای فوق پیشرفته دارد و بقیه کشورهای مذاکره کننده هم به تناسب همین میزان کلاهک هسته ای دارند؛ چرا بر سر مسائل هسته ای با ایران بر سر میز مذاکره می نشینند؟ در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران مورد تایید آژانس هسته ای است و دوربین های نظارتی نیز مراحل غنی سازی را رصد می نمایند. چرا این حساسیت ها نسبت به کشورهایی مانند هند و پاکستان که دارای بمب هسته ای هستند؛ نیست؟!

رئیس سابق گروه مذاکره ‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی خاطرنشان کرد: غربی ها از ظهور یک قدرت نوظهور تمدن ساز احساس خطر کرده لذا دست به بهانه جویی می زنند. این قدرت البته ساخت بمب هسته ای نیست بلکه ظهور قدرت در تمامی عرصه هاست. آنها این قدرت تمدن ساز جدید را رقیب خود یافته در حالیکه طی چند قرن در حوزه تمدنی رقیب جدی نداشته اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه تصریح کرد: اندیشه اگر امتداد یابد و تبدیل به عرصه های واقعی شود می تواند تمدن سازی کند. غربی ها احساس کرده اند که ایران با تمام فراز و نشیب های ۴۰ ساله اش در حال شکل گیری یک تمدن جدید با اندیشه های متفاوت است و اکنون مظاهر این اندیشه در عرصه های مختلف بروز پیدا کرده است.

جلیلی در ادامه گفت: در مذاکرات هسته ای تمام سعی و تلاش شان این بود که اجازه ندهند ما روی پای خود ایستاده و پیشرفت نماییم. این نگرش در چند بیانیه سیاسی و یا مذاکرات نمود نداشت بلکه آنها حتی از تحریم، تخریب و ترور نیز دریغ نورزیدند. علت ترور دانشمندان هسته ای ما ریشه در همین استراتژی دارد.

وی در واکاوی دلایل عقب نشینی غربی ها بر سر مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ در ژنو۲ گفتند نباید سوخت ۲۰ درصد داشته باشید. ما سوخت ۲۰ درصد را برای ۸۵۰ هزار بیمار و تولید داروی می خواستیم. پیشنهاد دادیم وقتی اجازه غنی سازی نمی دهید لااقل به ما بفروشید و در اختیار ما گذارید اما آنها با درک نیاز ما تلاش کردند جهت امتیاز گیری ما را جلو بیاورند.

سعید جلیلی افزود: در همان ژنو دو وقتی خطاب به مذاکره کنندگان گفتیم حال که نمی فروشید پس خودمان می سازیم یکی از اعضا با تمسخر و لبخند کنایه آمیزی گفت؛ اگر می توانید بروید بسازید!. تصور آنان بر این مبنا بود که ساخت آن کار آسانی نیست اما همین شهید شهریاری و تیم همراه شان این مهم را انجام دادند. به همین دلیل شهید شهریاری را ترور کرده، و به شهادت رساندند. پس از این اقتدار هسته ای دشمن خودبخود عقب نشینی کرد و آنجا بود که در ژنو ۳ برای ۲۰ درصد پای میز مذاکرات آمدند در حالیکه قبل از آن بحث ۳ درصد غنی سازی مطرح بود!.

وی که در جمع نمایندگان شرکت های دانش بنیان و در محل گروه مهام شرق سخن می راند؛ گفت: این قدرت باید در تمامی عرصه ها تکثیر شود تا منجر به ظهور قدرتی شود که آنان از همان می هراسند. وقتی در صنایع موشکی پیشرفت حاصل می شود؛ به طریق اولی نیز می توان در سایر صنایع مانند خودروسازی، نفت و برق و ... نیز پیشرفت کرد. عامل تولید قدرت نیز شناخت منابع و توان داخلی و تکیه بر داده های داخلی و استفاده حداکثری از آنان است.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت تاکید کرد: ماشین دیوان سالاری دولت تهدیدی برای پیشرفت کشور است و باید اصلاح شود. بی تفاوتی نیز این مسیر پیشرفت را کند می نماید. اصحاب صنایع بایستی از سوی دستگاه های متولی مود حمایت جدی قرار گیرند و موانع تولید مرتفع شود. بودجه ۳۸۰ میلیارد تومانی دولت برای دستگاه های اجرایی منحصر به هزینه های جاری نیست بلکه بایستی برای تسهیل روند پیشرفت کشور هزینه شود.

وی تصریح کرد: یکی از بحث های بسیار مهم؛ شناخت مسئله است. مسئله های کاذب برای انقلاب آفت است و مسائل اصلی را به حاشیه می برد. اولیل دهه هفتاد در شورای عالی امنیت کشور مسئله بدهکاران بانکی مطرح شد و در گزارشی که آمد متوجه شدیم ۱۱ هزار میلیارد معوقه بانکی تنها متعلق به ۲۳ نفر است که هیچکدام اهل تولید و صنعت نبودند. یارانه یک ماه کشور ۲۵۰۰ میلیارد تومان است!. یک نفر تنها ۵۲ شرکت ثبت کرده بود که هیچکدام ماهیت صنعتی و تولیدی نداشت. هفته گذشته در جلسه ای که اسناد آن موجود است متوجه شدم شرکتی که به بهانه خصوصی سازی واگذار شده، شخصی؛ این شرکت مهم تولیدی و صنعتی را به قیمت کمتر از یک پراید خریداری کرده و از کنار آن صدها میلیارد وام گرفته، و سپس آن را رها کرده است.

سعید جلیلی گفت: ناگفته نماند این مسائل مربوط به این دولت و آن دولت نیست و چپ و راست نمی شناسد. چه بسا اگر بنده هم در راس دولت می بودم همین مسائل بود. منظور اینکه عده ای فرصت طلب همیشه بنای سواستفاده دارند. در مقابل شرکت هایی هم حضور دارند که خالصانه کار جهادی می نمایند. شرکت هایی که علیرغم موانع موجود اما همچنان با شعار ما می توانیم پیش می روند. چگونگی تکثیر این مدل های جهادی باید مورد تحلیل و واکاوی شود و موانع حضور برطرف شود. دشمن نیز رسما از جنگ تحریمی و اقتصادی پرده برداشته که راه مواجهه با آن اتکا بر منابع داخلی و خوداتکایی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها