مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، گفت: از تعداد 16 هزار و 700 حلقه چاهی که در استان شناسایی شده است، 10 هزار حلقه مجهز به کنتور هوشمند شده و تا پایان سال صد در صد آن انجام خواهد شد.

امسال تمام چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز خواهد شد
به گزارش قدس آنلاین ، محمد علایی در همایش اطلاع رسانی وضعیت منابع آب کشاورزی شهرستان تایباد در فرمانداری این شهرستان که با حضور نمایندگان کشاورزان منطقه برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی استان بسیار خشک و تقریبا 24درصد استان نیمه خشک و 76درصد مابقی جزء مناطق خشک است.
وی با اشاره به انسدادد 7200 حلقه چاه غیر مجاز در پنج سال گذشته افزود: ظرف دو سال آینده باید 7600 چاه شناسایی شده مسدود شود. چاه‌های غیرمجاز در افت آب‌های زیرزمینی بسیار موثر است و چلوگیری از برداشت آب‌های غیرمجاز به جبران کمبود آب کمک شایانی می‌کند.
علایی به افت آب مخازن تأکید کرد و گفت: از میزان 900 میلیون متر مکعب آب موجود سدهای این استان تنها 22درصد آب باقی مانده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته پایین‌ترین میزان را دارا است.
وی شهرستان‌های تایباد، تربت جام، خواف و سرخس را جزء مناطق خشک معرفی و بیان کرد: با توجه به مرزی بودن این مناطق و بارش کم در طول سال مخزن ذخیره آب افت کرده و با تدابیر درست باید از خالی شدن روستاهای مرزی در این مناطق جلوگیری کرد.
در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد گفت: این شهرستان با بهره‌مندی از 314 حلقه چاه عمیق کشاورزی، 50 رشته قنات و حدود 6500 نفر بهره‌بردار یکی از شهرستان‌های مطرح حوزه کشاورزی در خراسان رضوی است.
محمد میری  به کشت 10 هزار و 700 هکتار از اراضی مستعد به کشت محصولات کم‌آب‌طلب اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در بخش محصولات زراعی، نوسانات قیمت محصولات تولیدی، کاهش نزولات جوی و محدودیت برداشت آب، کشاورزان این شهرستان به سمت محصولات کم آب طلب و باغبانی بویژه پسته، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی گرایش داشته‌اند.
وی ادامه داد: قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی از جمله وجود 364 منبع آبی قابل استحصال، وجود اراضی مستعد و دشت‌های حاصلخیز، کیفیت بالای آب و خاک در اکثر منابع آبی، بالابودن میانگین وسعت اراضی مالکین نسبت به میانگین استان و فراهم بودن امکان توسعه کشت مکانیزه در این منطقه مرزی وجود دارد.
در این جلسه نمایندگان کشاورزان مرزنشین هم گلایه‌هایی شامل قیمت بالای آب و برق داشتند و خواهان رسیدگی به این امور شدند. یکی از کشاورزان اعلام کرد: هزینه‌های بالای آب و برق فرصت تولید را از این قش گرفته است. کاهش نزولات جوی و افت آب‌های زیرزمینی این صنعت را ضعیف کرده در حالیکه 85درصد اقتصاد مردم شهرستان مرزی تایباد از کشاورزی تأمین می‌شود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها