دوازدهم مهرماه بود که در گزارشی از تصفیه خانه چرمشهر مشهد به شرایط اسفناک خروجی فاضلاب این شهرک پرداختیم. در این گزارش به تخلفات آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت برخی از واحدهای تولیدی این شهرک اشاره شد.

فاضلاب آلوده، استاندار را به «چرمشهر» کشاند!

همچنین در اظهار نظر کارشناسان و مردم نگرانی‌هایی از بابت خروجی فاضلاب فوق العاده خطرناک وجود داشت که زنگ خطر انتشار بیماری‌هایی از جمله سرطان و هپاتیت برای اهالی روستاهای همجوار شهرک چرمشهر را به صدا در می‌آورد. فاضلابی که به اذعان کارشناسان با کمترین تصفیه و تغییری در بستر کشف رود رها سازی می‌شود و دوز آلایندگی آب کشف رود را در پایین دست خروجی به طور قابل ملاحظه افزایش می‌دهد. نکته تأسف بارتر اینکه همین آب فوق العاده آلوده در فاصله نه چندان دور از خروجی فاضلاب چرمشهر توسط موتور پمپ‌های خاص به داخل اراضی کشاورزی پمپاژ می‌شود و محصول آن به خورد مردم داده می‌شود!

داستان غم‌انگیز فاضلاب چرمشهر و تصفیه خانه‌ای که از نان شب برای محیط زیست و اهالی آن محدوده واجب‌تر است سبب شد تا علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی پس از دو هفته از انتشار گزارش قدس پاشنه‌های کفشش را بالا بکشد و سرزده راهی منطقه شهرک چرمشهر شود و شخصاً از نزدیک آنچه را که اتفاق می‌افتد، پیگیر شود.  

 دستور استاندار به آب منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های استان

استاندار خراسان رضوی در جریان بازدید از پروژه‌های آبفا در شرق مشهد بر تکمیل سریع‌تر پروژه‌های نیمه تمام این حوزه بویژه تصفیه خانه‌های سپتاژ و چرمشهر در این منطقه تأکید کرد.

علیرضا رشیدیان در جریان این بازدید به مناطق اطراف مسیر کشف رود در این بخش از حاشیه کلانشهر مشهد رفت و از وضعیت این مناطق و پروژه‌های مربوطه بازدید کرد و از مدیران حوزه هم خواستار پاسخ و پیگیری در مورد وضعیت، نحوه اجرا، کندی و یا مسائل موجود در مسیر این طرح‌ها شد.

استاندار خراسان رضوی در بازدیدش در بین راه سری هم به روستای قازقان و شرایط مردم منطقه زد و در این مسیر از منطقه و شهرک صنعتی چرمشهر و نیز تصفیه خانه فاضلاب آن بازدید کرد.

 وی با بیان اینکه تکمیل و اجرای این پروژه برای ادامه کار این شهرک فوق العاده مهم است و تاکنون بخش‌های بتونی آن هم به انجام رسیده است، گفت: اما باید سریع‌تر نهایی شود تا نگرانی ناشی از پساب‌های این شهرک به طور کامل حل شود.

علیرضا رشیدیان درباره این موضوع با مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تلفنی گفت‌وگو کرد و مقرر شد با تأمین بخشی از تأسیسات فنی سریع‌تر کار انجام و گزارش آن به استاندار ارائه شود.

 وی همچنین از مدیرکل آب منطقه‌ای استان درباره موتورپمپ هایی که در حاشیه این منطقه از کشف رود، آب برداشت می‌کنند تذکر داد و خواستار تعیین تکلیف موضوع شد که بر اساس اعلام مهندس علایی (مدیر عامل آب منطقه‌ای استان) نمونه‌های این آب به آزمایشگاه ارائه شده و در صورت آلودگی از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود، در غیر این صورت مشکلی برای ادامه کار آن‌ها نخواهد بود.

 اقدام قابل تقدیر استاندار

اینکه استاندار در جهت پیگیری مشکلات و معضلاتی مانند وضعیت نابسامان فاضلاب چرمشهر از پشت میزش بلند می‌شود و شخصاً از نزدیک پیگیر مسئله می‌شود، اقدامی شایسته و در خور قدردانی است. چه خوب است مسئولان رده پایین‌تر بخصوص آن‌هایی که مستقیم با معضلاتی از این دست مرتبط هستند نیز از این اقدام استاندار درس بگیرند و به جای دستور به این کارمند و آن مسئول، برخی مواقع حضوری به آنچه که هست رسیدگی کنند. قطعاً اگر این عادت خوب رویه شود معضلات حتی به مراتب بزرگ با سرعت بیشتر به سرانجام خواهد رسید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها