«حامد کاتب» گفت: اگر منصفانه به فروش گیشه سینماها نگاه کنید می بینید که این اواخر انیمیشن نجات دهنده گیشه بوده است.

"انیمیشن" این روزها نجات‌بخش گیشه سینماست/جشنواره فجر بخش جداگانه انیمیشن ندارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» به نویسندگی سعید تشکری و  مهدی سیم ریز با طرحی از «فاطمه کاتبی» و کارگردانی «حامد کاتب» از چهارشنبه دوم آبان ماه به روی پرده می رود.

این انیمیشن با تکنیک سه بعدی و به سفارش موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی تهیه و تولید شده است. «در مسیر باران» روایتگر روزهای سخت زندگی مردی به نام «ریان» است که در بغداد زندگی می کند خشکسالی تاب و توانش بریده و روزگار را بر او و خانواده اش سخت نموده است. به انگیزه اکران این انیمیشن با حامد کاتب کارگردان جوان این فیلم به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: کمی از سابقه کاریتان بگویید. آیا انیمیشن «در مسیر باران» اولین تجربه کارگردانی تان است؟

کاتب: بله این کار اولین ساخته بلند من است. البته من پیش از این چندین فیلم کوتاه با مضامین مختلف ساخته بودم.

قدس آنلاین: از ایده شکل گیری این انیمیشن بگویید.

کاتب: حدود سه سال پیش ، در روز رونمایی انیمیشن «تولد آفتاب» مسئولین آفرینشهای آستان قدس در سالن حضور داشتند و کار را دیدند؛ ازشرایط و ساختار کار خوششان آمد بود همان جا بود که  اولین صحبت درخصوص این همکاری آغاز شد و من به دنبال این بودم که ایده ای را برای کار پیدا کنم که با شرایط موسسه مرتبط باشد.

وقتی که شروع کردیم به چک کردن ایده ها ، به شخصیتی رسیدیم به نام ریان؛ آمدیم برای این شخصیت تاریخی درام دادیم و شرایطی ایجاد کردیم که بتوانیم از داخل این داستان یک فیلمنامه مناسب ایجاد کنیم. در واقع این فیلم با حضرت رضا(ع) مرتبط است و یک داستان فرعی در کنار داستان اصلی پیش می رود و مخاطب را با خود همراه کند.

قدس آنلاین: چرا این فیلم پیش از این اکران نشده است؟

کاتب:متاسفانه به خاطره پاره ای از مشکلات شرایط اکران مناسبی تا به امروز نداشته است امروز هم البته به خاطر اینکه زمان زیادی برای تبلیغ نداریم کمی نگران هستم .

قدس آنلاین: این فیلمنامه چه ویژگی خاصی دارد؟

کاتب: فیلمنامه این انیمیشن از ویژگیهای زیادی برخوردار است؛ این کاربه لحاظ تنوع و مضمون خیلی مخاطب پسند است؛ فیلم ژانری سفری دارد و این ژانر به خاطر اقتضائات سفر برای خود من خیلی جذابیت داشت.

از دیگر جذابیتهای این انیمیشن وجود لوکیشن های زیاد، اتفاقات و کاراکترهایی است که در واقع اثر را از قالب همه کارهای دینی جدا کرده است و کلیشه های مرسوم این گونه آثار را ندارد و کاملا متفاوت است.

ما در این کار آمده ایم و زندگی زمینی یکی از یاران امام رضا را در کنار سیر و سلوک این فرد تا تکاملش را به تصویر کشیده ایم. هم اینها بود که من را برای ساخت این کار ترغیب کرد.

قدس آنلاین: چه زمانی را صرف ساخت این کار کردید؟

کاتب:  تقریبا ۲ سال و ۳ماه؛  برای پیش تولید ۹ماه، برای تولید ۱۷ ماه و برای پس تولید ۶ماه وقت صرف شد. به عبارتی یکماه در بین مرحله پیش تولید و تولید برنامه به صورت موازی جلو رفت که حدود یک تیم صد نفره در مراحل تولید با یک هزینه کنترل شده کلی فضای تصویری  ایجاد کردیم؛ برای تولید این فیلم ما از تعداد زیادی هنرمند کاربلد مثل مجید میر فخرایی که طراحی صحنه و لباس را بر عهده داشت بهره بردیم.

قدس آنلاین: چه تمهیداتی اندیشیدید که کاراز جذابیتهای لازم برخوردار باشد؟

کاتب: این فیلم با تکنیک انیمیشن رئال ساخته شده است و ما از خیلی از تکنیکهای سینمایی برای تولید و ساخت این فیلم در کنار بهره گرفتن از بازیگران چهره ای مثل امین زندگانی و رحیم نوروزی برای جذابیت بیشتر استفاده کردیم.

قدس آنلاین: آیا این فیلم برای مخاطب خاصی تولید شده است؟

کاتب: تقریبا می توانم بگویم خیر! اصلا از ابتدا هم قصد ما این بود که با پالایش فیلمنامه این کار را برای مخاطب نوجوان به بالا آماده کنیم.

فیلم انیمیشن «در مسیر باران» یک کار تاریخی مذهبی است. چون این روزها بچه های ما مرتب درگیر بازیهای خارجی رایانه ای هستند و رابطه شان با این تکنیک خوب است ، پس ما آمدیم و این ایده را با زبان امروزی پالایش کردیم. در واقع باید کار به شکل امروزی و برای مخاطب امروزی از نوجوان تا بزرگسالان تعریف میشد.

قدس آنلاین: گفتید برای ایجاد کاراکترهای فیلم از بازی بازیگران حقیقی استفاده کرده اید. چرا؟

کاتب:  به دو دلیل. اول اینکه مثلا کسی مثل امین زندگانی برای مخاطب چهره ای آشنا ست و وجودش می توانست بار مثبتی را به پروژه ما اضافه کند. دیگر این که این انیمیشن به سمت رئال حرکت کرده است و براساس چهره، صدا وبازیهای بازیگران تولید و ساخته شده است.

قدس آنلاین: فیلم دوبله هم شد؟

کاتب: بله از صداهای آقایان زندگانی و نوروزی به جای خودشان استفاده شد ولی مابقی که بازیگران تئاتر مشهد بودند نقششان دوبله شد.

قدس آنلاین: چرا از قالب انیمیشن برای بیان چنین موضوعی استفاده کردید؟

کاتب: این فیلمنامه بود که مشخص میکرد با چه تکنیکی کار شود و فیلمنامه هم قابلیت ساخت انیمیشن رئال را داشت؛ فیلمنامه به شکلی بود که ما نمی توانستیم به سمت اغراق برویم چون مضمون فیلم و نوع مخاطبش چنین چیزی را نمی طلبید.

قدس آنلاین: در حال حاضر وضعیت تولید این گونه آثار را چگونه می بینید؟

کاتب: در سالی که هشت فیلم انیمشن در جشنواره حضور دارد می توان گفت که اتفاق بزرگی افتاده است ، پس حق است اگر بگویم ما از توقعمان خیلی بیشتر از این است؛ میشد به این کارها بیشتر پرداخت ولی این اتفاق درعمل رخ نداد؛ ما شرایط یکسانی با بقیه بخش ها نداشتیم.

ما هنوز در جشنواره فیلم فجر -جایی که می تواند این گونه آثار قضاوت و دیده شود -یک بخش مجزا و جایزه جداگانه نداریم؛ معتقدم راه انیمیشن تازه شروع شده است و باید حمایت شود؛ انیمیشن یک اتفاق جوان ولی پر تجربه است؛ اگر منصفانه به فروش گیشه فیلمهای انیمیشن نگاه کنید می بینید که این اواخر انیمیشن نجات دهنده گیشه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها