رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: مصوبات برنامه ششم توسعه در مورد حق و حقوق کارگران محقق نشده است.

مصوبات برنامه ششم توسعه در مورد حق و حقوق کارگران محقق نشده است

به گزارش قدس آنلاین ، قربانعلی رمضانی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: مشکلات جامعه کارگران بازنشسته در مسائل معیشتی، درمانی، مستمری، همسان‌سازی حقوق، عدم پشتیبانی شرکت شستا، عدم همخوانی افزایش حقوق با نرخ تورم بوده است.

وی افزود: در سطح کشور 2 میلیون و 800 هزار بازنشسته مستقیم، یک میلیون از کار افتاده ناشی از کار و 800 هزار از کار افتاده داریم و در سطح استان 211 هزار نفر هستند که از این میزان 135 هزار نفر در مشهد و 62 هزار نفر عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی هستند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت معیشت کارگران بازنشسته براساس نرخ تورم سال 96 در  نظر گرفته شده که همین امر هم لحاظ نشده خاطرنشان کرد: حقوق 60 درصد کارگران بازنشسته کمی بیشتر از یک میلیون تومان است و این جمعیت کارگری خودشان حدود 70 درصد سرانه درمانی‌شان را پرداخت می‌کنند، آن هم در شرایطی که باید رایگان باشد و مشکل اصلی در بحث عدم اجرای تعهدات بیمه تکمیلی کارگران است.

رمضانی با بیان اینکه جامعه بازنشستگی کشور بالغ بر 100 میلیارد تومان هزینه بیمه پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: از این میزان 5 میلیارد و 200 میلیون تومان آن مربوط به کارگران بازنشسته استان بوده و با وجود پرداخت هزینه‌ها 4 ماه است که از خدمات بیمه‌ای محروم هستند و سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی موظف است که تمامی هزینه‌های درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود را در مراکز درمانی وابسته و غیروابسته به خود را پرداخت کند و این امر اجرا نمی‌شود و با کوتاهی‌های صورت گرفته کوتاهی بزرگی به جامعه بازنشستگان کارگری شده است.

رمضانی گفت: شرکت‌هایی که سازمان تامین اجتماعی با دولت تهاتر می‌کند باید در بورس به ثبت رسیده باشد و بدهی دولت به جامعه کارگری بیش از 150 میلیارد تومان است و توجهی به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم که مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و تایید شورای نگهبان قانون اساسی را هم داشته نشده و مصوبات برنامه ششم توسعه در رابطه حق و حقوق کارگران نیز تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: ماده 41 قانون کار و ماده 96 تامین اجتماعی به صراحت به حق و حقوق کارگران بازنشسته اشاره کرده است، اما عملکردها نشانی از عمل به قانون ندارد و مبنای رشد گرانی‌ها دلار و مبنای افزایش حقوق‌ و مزایا ریال بوده که با توجه به افزایش چند برابری نرخ دلار هیچ همخوانی‌ای ندارد و در بحث درمان بیماران خاص همچون سرطان، MS، تالاسمی و غیره اقدامات حمایتی‌ای نداشته‌اند که کاملاً خلاف وعده‌ها و تعهدات بوده و این عملکرد ضعیف بسیار شرم‌آور است.

منبع : تسنیم

‌انتهای پیام

برچسب‌ها