محمد حسن قدیری ابیانه گفت: آمریکا ادعا داشت که مایل است در جهت گسترش روابط و مسائل اقتصادی با ایران همکاری کند اما اسناد به دست آمده نشان داد که آمریکا نه تنها به جبران عملکرد گذشته خود نپرداخت؛ بلکه از فرصت حضور دیپلماتیک درایران برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، استقلال اقتصادی و حتی تمامیت ارضی ایران نیز سوء استفاده کرد.

حضور دیپلماتیک آمریکا در ایران با هدف جاسوسی و ضربه به منافع ملی بود

محمد حسن قدیری ابیانه استراتژیست و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین در خصوص حضور آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: آبان ثابت کرد که رابطه دیپلماتیک با امریکا منافعی برای ایران در برندارد، در روز ۱۳ آبان ماه مشخص شد اسناد لانه جاسوسی دو دسته بود، اسناد مربوط به قبل از پیروزی و اسناد مربوط به پیروزی انقلاب از ۲۲ بهمن تا ۱۳ آبان یعنی چیزی در حدود ۱۰ ماه. جمهوری اسلامی بعد از پیروزی به آمریکا اجازه داد در ایران، سفارت داشته باشد به نحوی که آمریکا بیشترین دیپلمات را به نسبت سایر کشورها در ایران داشت.

وی دراین باره افزود: آمریکا ادعا داشت که مایل است در جهت گسترش روابط و مسائل اقتصادی با ایران همکاری کنند اما اسناد به دست آمده نشان داد که آمریکا نه تنها به جبران عملکرد گذشته خود نپرداخت؛ بلکه از فرصت حضور دیپلماتیک درایران برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، استقلال اقتصادی و حتی تمامیت ارضی ایران نیز سوء استفاده کرد.

قدیری ابیانه با اشاره به توطئه های آمریکا اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکا به دنبال ضربه به معیشت اقتصادی، رکود اقتصادی، جعل اسناد، حمایت از تروریست ها و تجزیه طلبان بود. ساماندهی کودتا علیه ایران از جمله کودتای نوژه از نمونه های بارز آن به شمار می رود. مسوولین آمریکا درصدد نفوذ در بین مسوولین جمهوری اسلامی ایران و تاثیر گذاری بر آنها بودند که به خدمت گرفتن بنی صدر نمونه روشن آن به شمار می رود.

 محمد حسن قدیری ابیانه استراتژیست با اشاره به سیاست جاسوس مآبانه آمریکا در همه کشورها گفت: انتشار اسناد لانه جاسوسی که اسناد سری وزارت خارجه و سازمان سی آی ای آمریکا بود، لطمه بسیار بزرگی به دیپلماسی آمریکا وارد کرد و دست آنها را در مسائل مختلف رو نمود. سایت ویکی لیکس و افشاگری آقای اسنودن در بیان مسائل امنیتی نشان داد سفارتخانه های آمریکا در همه کشورها به دنبال اعمال جاسوسی و اقدام علیه منافع ملی کشورها هستند، بنحوی که سایر کشورها نیز سفارتخانه آمریکا را لانه جاسوسی نامیدند.

وی دراین باره افزود: ضرب المثلی در آمریکای لاتین بسیار مشهور است که آیا می دانید چرا در کلیه کشورهای آمریکای لاتین کودتا صورت گرفته اما در آمریکا نه؟ آنها در پاسخ این سوال اینگونه ابراز می دارند که چون آمریکا در کشور خود سفارت ندارد در کشورش کودتا صورت نگرفته است! این ضرب المثل بیانگر آن است که دایر شدن سفارتخانه آمریکا درهر کشوری به مثابه جاسوسی و ضربه زدن به منافع ملتها خواهد بود.

این کارشناس سیاسی نتیجه اعتماد به آمریکا را در گذر ایام اینگونه عنوان کرد: برخی بر این باورند که دایر کردن رابطه دیپلماتیک با آمریکا منجر به بهبود روابط با این کشور می شود در حالی که آمریکا در لیبی و عراق سفارتخانه داشت اما علیه آنها جنگ به پا کرد و ملت  عراق و لیبی را بمباران نمود. مرحوم مصدق که آمریکا را دوست می پنداشت و امید داشت به واسطه آمریکا، ایران از یوغ استعمار انگلستان نجات یابد نه تنها  مورد حمایت آمریکا قرار نگرفت بلکه به خاطر خام خیالی و غفلت علاوه بر ساقط شدن دولتش، ملت ایران را بیست و پنج سال به زیر اسارت خاندان پهلوی برد.

محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به برجام و عدم تعهد آمریکا به تعهداتش گفت: برخی براین باور بودند عدم توافق و همکاری با آمریکا به دلیل ضعف مسوولین یا ضعف دیپلماسی ایران است. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ی آشنا به دیپلماسی در مذاکره با برجام و سایر مسوولین دولتی به این نتیجه رسیدند که آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست و برجام دستاوردی برای ایران نداشت. رفتارهای دولتمردان آمریکا در برهه های مختلف نشان داده آنها تنها به دنبال تامین منافع نامشروع خویشند و دراین مسیر حتی برای تامین منافع نامشروع خود دست به هر جنایتی می زنند.

وی وضعیت دوستان آمریکا در کشورهای اسلامی اظهار داشت و افزود: با اینکه کشورهای پاکستان و مصر با آمریکا رابطه دیپلماتیک دارند و در خاک خود به آمریکا امکان ایجاد پایگاه نظامی داده اند اما مردم این کشورها در فقر به سر می برند بنحوی که یک میلیون نفر در پایتخت مصر در قاهره در گورستان زندگی می کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی رویکرد سیاستمداران آمریکا را با ایران اینگونه عنوان نمود و تصریح کرد: روسای جمهور آمریکا نشان داده اند که همه مواضع و سیاست های خصمانه آمریکا را علیه ایران اجرا می کنند اما نحوه نمایش افراد با یکدیگر متفاوت است. آقای ترامپ سیاست های خصمانه آمریکا را به وضوح نشان داد و آقای اوباما در زر ورق و در پشت کلمات زیبا پنهان می کرد اما در عمل خواست و غایت هر دوی آنها و تمام روسای جمهور این کشور ضربه زدن به نظام و اعمال فشار بر ملت ایران است.

محمد حسن قدیری ابیانه در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا گفت: رابطه با آمریکا به طور صد درصد نمی تواند ضامن اقتصاد مطلوب ما به شمار رود، چرا که همت مدیران و سیاست گذاریهای درست است که می تواند اقتصاد کشور را سامان دهد. وضعیت اقتصادی آمریکا علی رغم تصورات برخی نیز چندان مطلوب نیست بنحوی که بدهی دولت فدرال آمریکا معادل ۴۰۰ سال درآمد نفت ایران و  سالانه دو تا سه هزار میلیارد بر آن افزوده می شود که چیزی معادل ۴۰ الی ۶۰ سال درآمد نفت ایران به شمارمیرود. در آمریکا چهل میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند که بیش از چهار میلیون نفر آنها کارتن خوابند. هر چند برخی آمریکا را کدخدا می نامند اما آمریکا رو به افول است وبه سمت سقوط پیش می رود.

وی دلایل مشکلات اقتصادی کشور را اینگونه عنوان کرد: خود اتکایی و تکیه بر ظرفیت های داخلی می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کند آنگونه که شهید طهرانی مقدم در اوج تحریم ها باور داشت که می توان به پیشرفت های خوبی نائل شد. هر چند تحریم ها در اوضاع اقتصادی بی اثر نبوده اما بیشترین تاثیرات اقتصادی از شدت ضعف مدیریت داخلی بوده است. تعطیلات زیاد، ساعات غیر مفید کاری و عدم  وجدان کاری، خرید کالای خارجی همه و همه نمونه هایی از عدم توجه به پیشرفت اقتصادی وحمایت از اقتصاد کشور به شمار میرود.

 تحلیلگر مسائل سیاسی درخصوص ارتباط با آمریکا و نتیجه آن گفت: شهید طهرانی مقدم معتقد بود افراد ضعیف در حد امکانات کار می کنند، در حالی که افراد باید بیش از امکانات تلاش نمایند. در این صورت است که ایران می تواند به راحتی مشکلات را پشت سر بگذارد و پیشرفت کشور محقق شود. بی شک حتی اگر ما به جای مرگ بر آمریکا، شعار درود بر آمریکا سر دهیم  و از در دوستی با آمریکا برآییم چیزی از دشمنی آنها با مردم ایران کم نخواهد شد. حتی اگر دست از دین اسلام هم بکشیم و ملت ایران یکپارچه مسیحی شود باز آنها دست از دشمنی برنمی دارند. این سوال مطرح می شود مگر مردم آمریکای لاتین مسلمانانند که آمریکا با آنها دشمنی دارد؟ کدام کشور را در آمریکای لاتین می توان عنوان کرد که آمریکا چندین بار در انجا کودتا نکرده باشد؟

محمد حسن قدیری ابیانه در پایان با بیان اینکه رهبر انقلاب متوجه سیاست های خصمانه آمریکاست از قول دولتمردان آمریکایی دراین باره گفت: مسلما آمریکا به دنبال تحقق منافع نامشروع خویش است و البته دراین مسیر شکست خواهد خورد. ایران بالاخره از تحریم ها عبور کرده و پیروزی را در آغوش خواهد کشید.  مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که متاسفانه رهبر جمهوری اسلامی ایران نقشه راه آمریکا را می شناسد، شناسایی نقشه راه آمریکا یعنی خواندن دست آمریکا و آگاهی به مقاصد پلید سیاستمداران این کشور، بی شک نمی توان به آمریکا اعتماد کرد و تبعیت مردم از مقام معظم رهبری نقشه های آمریکا را خنثی خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها