رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: رسالت دانشگاه علوم اسلامی رضوی تخصصی کردن مطالعات حوزوی است و در مجاورت با بارگاه منور امام رضا(ع) قرار گرفتن در تحقق این امر ظرفیت بالایی را فراهم کرده است.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی آستان قدس دانش حوزوی را تخصصی کرده  است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدحسن وحدتی شبیری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت‌های علمی جهان اسلام از سفر به مشهد و تدریس در این دانشگاه بسیار استقبال می‌کنند و به دانشجویان این دانشگاه مدرک رسمی از سوی وزارت علوم داده می‌شود و فارغ التحصیلان در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور مشغول به خدمت خواهند شد.

شبیری بیان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی با دیگر مراکز علمی کشور تفاوت‌هایی دارد و این دانشگاه در بستر حوزه علمیه شکل گرفته و فضای فیزیکی این دانشگاه از مدرسه علمیه میرزا جعفر، مدرسه حسنیه و مدرسه باقریه با قدمت ۴۰۰ سال تشکیل شده است و بخش‌هایی از حوزه علمیه مشهد مقدس را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت تاسیس شده، افزود: در آذر ماه سال جاری آزمون مقطع دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی در رشته‌های حقوق، علوم قرآن، حدیث و فلسفه ویژه بانوان برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: تمام ورودی‌های دانشگاه علوم اسلامی باید طلبه باشند و لازم به ذکر است که در این دانشگاه رشته‌های کاربردی مانند حقوق، علوم قرآن و احادیث، اقتصاد و... تدریس می‌شود و نیز رشته‌های دیگری هم وجود دارد که به دلیل نرسیدن دانشجویان به حد نصاب، در حال حاضر این رشته‌ها شکل نگرفتند اما با تاسیس پردیس خواهران کلاس‌های آن تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت دانشگاه، برنامه‌گرایی را سرلوحه تمام فعالیت‌های خود خواهد کرد، گفت: برای دانشگاه علوم اسلامی در کنار توسعه رشته‌های علوم انسانی مراکز تحقیقاتی تاسیس خواهیم کرد و بین آموزش، پژوهش و اجرا ارتباط برقرار می‌کنیم و اولین مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت را تاسیس کردیم که در این مرکز رشته‌هایی را مطالعه می‌کنیم که نیاز اوقاف و آستان قدس رضوی را به مسائل علمی برآورده کند.

وحدتی شبیری عنوان کرد: در دانشگاه علوم اسلامی رشته اقتصاد وقف را پیش‌بینی کردیم تا موقوفات بهره‌وری داشته باشند. همچنین رشته فقه و امور وقف را طراحی نمودیم و به دنبال ایجاد رشته مدیریت اجرای وقف هستیم تا در آینده کشور اتکای بیشتری به موسسات خیریه و وقف داشته باشد.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات راهبردی را برای دانشگاه علوم اسلامی پیش‌بینی کردیم تا پروژه‌های تحقیقاتی را سرو سامان دهیم و دانشگاه را به سمتی هدایت کنیم تا در جهان اسلام یک برند باشد و نیز اشتیاق خواهران به فراگیری تحصیل و معرفت در جامعه اسلامی یک واقعیت اجتماعی است که در این راستا پردیس خواهران دانشگاه آغاز به کار خواهد کرد که در آذرماه سال جاری کنکور دکتری در سه رشته حقوق، علوم قرآن و حدیث و فلسفه در بین بانوان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه به دنبال تاسیس حوزه علمیه برای آستان قدس رضوی هستیم که مطالعات اولیه آن در حال انجام است و ورودی‌های این حوزه از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: سرانه هر دانشجو در سال جاری ۱۳ میلیون تومان و بودجه دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال جاری ۲۲ میلیارد تومان است که تا کنون بیش از ۶ میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲ نفر برای طرح پزشک مبلغ جذب می‌شوند تا در نقاط مختلف جهان اسلام علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، معارف اسلامی را نیز توسعه دهند، افزود: برای طرح پزشک مبلغ طی ۵ سال قراردادی با دانشگاه آزاد بسته شده است و ۱۰ نفر در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و دو نفر در رشته دندانپزشکی بوده که دانشجویان رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستند. طرح پزشک مبلغ را نیز آغاز کردیم و براساس آن، افرادی را از جهان اسلام جذب می‌کنیم تا در آینده پزشکانی آشنا با معارف اسلامی باشند و در نقاط مختلف جهان اسلام علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، معارف اسلامی را نیز توسعه دهند.

وی عنوان کرد: در مطالعات فقهی و علمی به ‌این نتیجه دست پیدا کردیم که به‌ جزء اموال غیرمنقول مادی یا اموال منقولی که امکان وقف وجود دارد، اموال غیرمادی و فکری نیز وقف شود که مرکز تخصصی وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی بر روی آن کار می‌کند و جرقه این حرکت را دانشمندی که ۶ اختراع ثبت شده در سطح جهانی دارد و قصد وقف اختراعات خود را داشت، روشن کرد که از آن استقبال کردیم.

وحدتی شبیری اظهار کرد: فعالیت‌های بین‌المللی را از آغازین سال‌های تاسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نظر داشتیم و تعداد قابل توجهی دانشجو از کشورهای مختلف جهان اسلام در این دانشگاه تحصیل کردند و به ‌دنبال این هستیم که پذیرش دانشجویان در این امر سرعت بیشتری پیدا کند.

وی بیان کرد: در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به‌ فکر اشتغال فارغ‌التحصیلان هستیم که در این خصوص کارگروهی به‌ صورت تخصصی به ‌مساله اشتغال دانشجویان می‌پردازد و عمده نیروهای آستان قدس رضوی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی تامین می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بانکداری اسلامی، تصریح کرد: ما به لحاظ تاسیس بانکداری اسلامی مقدم از دیگر کشورها هستیم اما دیگر کشورها پیشی گرفتند و مالزی به عنوان مرکز بانکداری اسلامی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم اسلامی مجوز خود را در رشته بانکداری اسلامی از وزارت علوم دریافت کرد که تاکنون عده‌ای از دانشجویان پذیرفته شدند و بانکداری اسلامی یکی از پروژه‌های حاصل تاسیس است و اینکه بانکی مورد نظر مراجع تقلید است که بر احسان و خیرخواهی باشد و باید پایه کار آن موقوفات بوده و هدف آن سودآوری مادی نباشد بلکه به رفع مشکلات مردم جامعه اهمیت دهد.

۱۱۴۱ دانشجو در حال آموزش در ۲۴ رشته هستند
حجت الاسلام محمد امامی، معاون آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در ادامه نشست طی سخنانی، گفت: ۱۱۴۱ دانشجو در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تحصیل مشغول هستند که آموزش ۲۴ رشته را در برمی‌گیرد و در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ۲۴ رشته در حال اجراست که ۶ رشته آن در مقطع دکتری، ۵ رشته کارشناسی و ۱۳ رشته کارشناسی ارشد است و به طور کلی ۱۱۴۱ نفر دانشجو در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ۱۰۵ نفر در مقطع دکتری، ۳۲۴ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۱۴ نفر هم در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و ۳۰۲۵ نفر فارغ التحصیل در مقاطع مذکور داشتیم که عموما فارغ التحصیلان در مشاغل متناسب رشته خود مشغول به کار شدند.

معاون آموزش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه طرح توسعه خود را ارائه داده و در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد رشته‌ای جدیدی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری مجوز ۴ رشته جدید از وزارت علوم دریافت شده که در ۳ رشته علوم اقتصادی گرایش بانکداری اسلامی، حکمت اشراق و دانش اجتماعی مسلمین دانشجو جذب شده است.

امامی عنوان کرد: رشته‌های ارتباطات، مدیریت و علوم سیاسی بخشی از برنامه توسعه است و در زمینه وقف رشته‌های اقتصاد و فقه وقف، حقوق و مدیریت وقف در دست مطالعه است و تاکنون در زمینه وقف از هشت پایان نامه دفاع شده و در سال جاری هم پنج عنوان پایان نامه جدید تدوین شده که تا انتهای سال این تعداد تصویب خواهد شد.
 منبع: ایکنا
انتهای پیام/

برچسب‌ها