بدشانسی‌های برانکو تمامی ندارد و مصدومیت امید عالیشاه در دیداری که برانکو به او بسیار نیاز داشت بدبیاری‌های مربی کروات را کامل کرده است.

حضور اجباری همتی به جای عالیشاه میتواند به سود برانکو تمام شود؟

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، آدام همتی به جای امید عالیشاه. این اتفاقی است که شاید در نگاه اول برای پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا فقط بتوان یک اسم روی آن گذاشت و آن هم «فاجعه» است. هر چقدر اسم و رسم یک رقابت بزرگتر و سنگین‌تر باشد اسم بازیکنانی که در آن به میدان می‌روند هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که جانشینی‌ آدام همتی به جای عالیشاه در نگاه اول یک بحران به نظر می‌رسد. عالیشاه هم نام بزرگتری است و هم تجربه بیشتری دارد و هم تحمل فشار یک بازی در حد فینال آسیا برای او آسانتر به نظر می‌رسد. این‌ها تمام ویژگی‌هایی است که که آدام همتی ندارد.

با این حال آمار حرف دیگری می‌زند. از نگاه آمار این جایگزینی نه تنها فاجعه نیست بلکه می‌تواند به نفع پرسپولیس هم باشد. آماری که از بازی رفت پرسپولیس مقابل السد در لیگ قهرمانان آسیا بدست می‌آید. در آن بازی پرسپولیس چند بازیکن اصلی‌اش یعنی ماهینی را به دلیل مصدومیت و انصاری و کامیابی‌نیا را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت. کمبود بازیکن برانکو را مجبور کرد که سیامک نعمتی را به دفاع راست بفرستد و هافبک‌های پرسپولیس امید عالیشاه در سمت چپ و همتی در سمت راست بودند. آن بازی فرصت خوبی بود تا آمادگی دو بازیکن را در شرایط یکسان و یک بازی واحد مقایسه کرد.

در آن بازی همتی ۹۰ دقیقه بازی کرد اما عالیشاه به دلیل مصدومیت دقیقه ۷۳ تعویض شد. همتی ۲۵ پاس برای هم‌تیمی‌هایش فرستاد و عالیشاه ۲۲ پاس. همتی ۲۰ پاس صحیح داد که این آمار او را بعد از بشار رسن دومین بازیکن برتر میدان کرد. عالیشاه اما تنها ۱۵ پاس درست داشت. علاوه بر تعداد در مورد کیفیت پاس‌های این دو بازیکن هم می‌توان جزئی‌تر صحبت کرد. گراف پاس‌های این دو بازیکن نشان می‌دهد که پاس‌های همتی باارزش‌تر از عالیشاه بود. عالیشاه در میان پاس‌هایش پاس رو به عقب و عرضی بیشتر دیده می‌شود. اتفاقی که در گراف پاس‌های همتی کمتر افتاده و او بیشتر پاس‌هایش رو به جلو بوده است. همچنین درصد پاس‌های سالم همتی در زمین حریف ۷۷ درصد و پاس‌های عالیشاه در این منطقه تنها ۵۳ درصد بود. در پاس‌های بلند هم کفه ترازو به سود بازیکن جوانتر سنگین‌تر است. همتی ۴ پاس بلند و عالیشاه فقط یک پاس بلند دادند. درصد پیروزی در دوئل‌های همتی بالاتر از عالیشاه بود و او در تکل و دریبل موفق‌تر عمل کرد.

عالیشاه سه سانتر انجام داد و همتی صفر سانتر. آیتمی که به نظر می‌رسد قرار است عالیشاه در آن برتر باشد. اما نکته این است که هیچ کدام از سانترهای عالیشاه به مقصد نمی‌رسد تا باز هم هر دو در عدد صفر سانتر درست با هم برابر باشند. البته آدام همتی با دو پاس کلیدی و دو ایجاد موقعیت اجازه نداد که در زمینه بازیسازی هم چیزی از هافبک باتجربه قرمزها کم بیاورد و بسیار بهتر از او عمل کرد. در این بازی پرسپولیسی‌ها تنها سه موقعیت ایجاد کردند که ۲ موقعیت به نام همتی ثبت شد.

۱۲ عملکرد دفاعی در مقابل ۶ عملکرد دفاعی نشان می‌دهد که در فاز دفاعی هم برتری با آدام جوان است. نکته این برتری این است که او هیچ خطایی انجام نداد اما عالیشاه با انجام سه خطا و گرفتن یک کارت زرد از این لحاظ هم برای تیم ریسک گل خوردن ایجاد کرد.

یک‌طرفه بودن آمار حالا نتیجه اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آدام همتی به جای امید عالیشاه. این اتفاقی است که شاید برگ برنده سرخ‌ها در بازی حساس باشد.

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها