معاون اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود اینکه با آموزش و اجرای طرح‌های مختلف توانستیم تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم، اما در سال گذشته ۳۳۶ هزار نفر در تصادفات مصدوم شدند که ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را به خود اختصاص دادند.

برای خود مراقبتی مردم و ارتقای سلامت جامعه کار زیادی انجام نشده است

دکتر ایازی در حاشیه مراسم اختتامیه نهمین کنگره ملی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و دومین همایش ملی سواد سلامت که در مشهد برگزار شد با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود:این آمار بیانگر آن است که نیاز به کار بیشتر و اقدامات جدی‌تری داریم تا بتوانیم این آمار را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام سلامت ۲۵درصد سلامت جامعه را به عهده دارد و ۷۵ درصد در اختیار مردم و دستگاه‌های دیگراست ازاین رو باید مردم و سازمان‌های مرتبط با سلامت را به همکاری دعوت کنیم تا هریک وظایف خود را در قبال سلامت جامعه انجام دهند. وی تصریح کرد: امروزخیلی از مراکز درمانی ما را خیرین ساختند، در سال ۹۵مردم ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ هم ۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده‌اند، ۷۴ همراه‌سرا برای همراهیان بیمار توسط خیرین ساخته شده و ... اما در توسعه زیر ساخت‌ها هنوز نتوانستیم از مشارکت مردم به درستی استفاده کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای توانمندسازی مردم در «خود مراقبتی» و ارتقای سلامت جامعه کار زیادی انجام نشده، اظهار داشت: قریب ۵ میلیون نفر دیابتی در کشور داریم و حدود ۵ میلیون نفر نیز در آستانه دیابت قرار دارند که تاکنون نتوانستیم آن‌ها را به اصلاح سبک زندگی تشویق کنیم؛ بنابراین برایشان کاری نکردیم. در حالی که دیابت ریشه بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه، قطع پا و...است.

وی تصریح کرد: نظام سلامت اگر بخواهد برون رفت جدی پیدا کند و تمام اعتبارات را خرج درمان نکند، باید سلامت اجتماعی را با همکاری مردم اجرا کند. از این رو ماباید بتوانیم در تمام محلات و روستاها بامشارکت ساختارمند مردم کانون‌های سلامت را شکل دهیم تا با آگاهی وارد حوزه سلامت شوند و با افزایش دانش بهداشتی از سلامت خودشان مراقبت کنند و اینکار میسر نمی‌شود مگر اینکه متولیان آموزش بهداشت مردم را آگاه کنند و سطح سواد سلامت را در جامعه بالا ببرند.

دکتر ایازی در خصوص ضرورت برگزاری و دستاورد این کنگره گفت: برگزاری این کنگره گام مثبتی در جلب مشارکت‌های بین بخشی و زمینه مناسبی برای مشارکت ساختارمند مردم و سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با سلامت خواهد بود. وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری کنگره‌های آینده بخصوص مسئله مشارکت ساختارمند مردم و افزایش سواد سلامت محقق شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها