ماریا زاخارووا با ابراز تعجب از بی تفاوتی اتحادیه اروپا به حذف ایران از سیستم بانکی سوئیفت، گفت: مسکو و تهران با استفاده از کانال‌های مطمئن مالی و افزایش سهم ارزهای ملی در مبادلات، از همکاری‌های تجاری خود در برابر عوامل خارجی دفاع می‌کنند.

مسکو و تهران از روابط تجاری خود در برابر عوامل خارجی دفاع می‌کنند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو و تهران امنیت روابط تجاری-اقتصادی خود را تامین کرده و از آنها در برابر عوامل خارجی دفاع خواهند کرد.

وی گفت: «در رابطه با همکاریهای روسیه و ایران در عرصه بین بانکی باید بگویم که این روابط بطور مداوم و موثر ادامه دارد و گروه‌های کاری در چارچوب ساختارهای دوجانبه در زمینه همکاریهای تجاری-اقتصادی فعالیت دارند. مسکو و تهران حتی تا قبل از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم روی این مسئله کار می کردند تا از روابط اقتصادی قانونی خود در برابر عوامل خارجی محافظت کنند. این کار یک کار استاندارد برای مدیریت خطر است. اطمینان حاصل کردن از کانال‌های قابل اعتماد برای روابط مالی و همچنین بالا بردن سهم ارزهای ملی در پرداختها، کلیدی ترین عوامل در این عرصه هستند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو بسیار متاسف است که سوئیفت،‌ بعنوان یک سیستم  بین المللی در روابط بانکی از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران پیروی کرده و برخی بانکها، از جمله بانک مرکزی ایران را از سیستم بانکی خود حذف کرده است.

وی افزود: «ما اطلاعی نداریم که چنین تصمیمی آیا بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل یا موسسات بین المللی حقوقی مجاز خواهد بود یا نه. بی تفاوتی کشورهای اروپایی جای تعجب دارد که بار دیگر اجازه داده اند تا از اعمال فشار غیرمعمول بر فعالیت این سیستم مالی جهانی استفاده شود و هیچ عکس العملی به این مسئله نشان نمی‌دهند».

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها