در شرایطی که نرخ‌ها بالاست، مردم خریدی ندارند؛ مگر مصرف کننده واقعی و مابقی به جای خرید، گزینه تعمیر لوازم خانگی را برگزیده‌اند

آیا درگرانی لوازم‌خانگی باز هم پای دلالان در میان است؟

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، افزایش ۸۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در سال جاری (البته به اعتقاد مردم گرانی در این بازار بیش از میزان نرخ‌های اعلامی از سوی متولیان است) به طوری که برخی اقلام گرانی بیش از دو تا سه برابری را تجربه کردند،سبب شده است ضمن حاکم‌شدن رکود بر این بازار، مردم و بخصوص زوج‌های جوان نیزدر تأمین مایحتاج ضروری با چالش مواجه شوند؛ به طوری که انصراف از خرید،گزینه انتخابی تعداد زیادی از آنان شده است.

گرچه نوسانات نرخ ارز و به طور خاص دلار به عنوان مقصر اصلی گرانی و افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی اعم از نوع خارجی و تولید داخل عنوان می‌شود، اما برای مردم جای سؤال است چرا با افت ادامه‌دار نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی نه تنها کاهش نداشته، بلکه برخی افزایش ادامه‌دار دارد.

آنچه مردم تصور می‌کنند این است که سوءاستفاده و سودجویی در قیمت لوازم خانگی بیداد می‌کند، این سوء استفاده شامل عدم عرضه به موقع، احتکار و دپوی تولیدات داخل در انبارها تا دلالی و واسطه گری و تخلف گران فروشی است.

 به گفته یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات شرایط موجود در بازار لوازم خانگی مطلوب نیست و بسیاری از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است، هر چند در هشت ماهه امسال بخش لوازم خانگی به پرداخت جریمه نقدی ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شده که درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است.

به گفته کلامی، مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ابتدای امسال و با افزایش قیمت ارز، و متوقف شدن قاچاق، ورود بخشی از لوازم خانگی به بازار کاهش یافته؛ بنابراین به دلیل افزایش تقاضا در بازار، قیمت محصولات تولید کنندگان داخلی افزایش یافته است.

 گزینه تعمیر به جای خرید
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: به دلیل کسادی و رکود حاکم بر بازار و عدم معامله و خرید و فروش، حدود ۲۰ روزی است که نه تنها بازار لوازم خانگی افزایش قیمتی نداشته، بلکه بخشی از گرانی کاذب کاهش یافته است، هر چند هنوز تا قیمت اصلی فاصله وجود دارد.

محمد طحان پور در گفت‌وگو با خبرنگار ما دلیل این کاهش حباب قیمتی در بازار لوازم خانگی را نخریدن کالا، رکود و کسادی حاکم بر بازار دانست و افزود: تولیدات به طور کم و بیش در بازار وجود دارد، هر چند کمبود در بخش کالاهای خارجی بیشتر است. وی یکی از دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل را گران شدن قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید محصولات داخلی در پی نوسانات نرخ ارز در سال جاری دانست و اضافه کرد:البته موضوع سوء استفاده از شرایط نیز قابل کتمان نیست که در همه بخش‌ها وجود دارد و خاص بازار لوازم خانگی به تنهایی نیست.

وقتی عرضه در بازار کمتر از تقاضا باشد، فضا برای سوء استفاده و دلالی نیز افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که نرخ‌ها بالاست، مردم خریدی ندارند؛ مگر مصرف‌کننده واقعی و مابقی به جای خرید، گزینه تعمیر لوازم خانگی را برگزیده‌اند.

وی درباره پیش‌بینی قیمت انواع لوازم خانگی در مدت باقیمانده از سال جاری یادآورشد: در حال حاضر با توجه به نرخ دلار ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی نمی‌توان منتظر افت قیمت‌ها بود و مردم بهتر است نیاز خود را خریداری کنند.

 چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم
سخنگوی کانون انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز با تأکید بر اینکه سود گرانی قیمت لوازم خانگی به جیب تولید کننده و مصرف کننده نمی‌رود، اظهار داشت: قیمت‌ها به ناچار به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و هزینه‌های تولید گران شده است. حمید رضا غزنوی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: افزایش قیمت به ضرر تولید کننده است و سبب می‌شود تولیدات به دلیل افت قدرت خرید مردم به فروش نرسد.

وی با اشاره به رکود تورمی حاکم بر بازار لوازم خانگی بخصوص در هفته‌های اخیراضافه کرد: تولیدات در بازار هر چند کم است، قیمت‌ها نیز مناسب نیست. نرخ اقلام لوازم خانگی امسال در بخش تولیدات داخل بین ۸۰ تا ۱۲۰ و برای انواع خارجی تا ۱۵۰ درصد گران شد.

وی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تولید در ۶ ماهه امسال اذعان داشت: صنعت لوازم خانگی با وجود حجم زیاد سرمایه‌گذاری، تقریباً با ۲۶ درصد ظرفیت کار می‌کند که این به معنای ورشکستگی است.

وی از گشایش اعتباربرای تولید کنندگان لوازم خانگی برای تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و تحریک تقاضا در بازار از طریق اعطای تسهیلات به مردم برای خرید به عنوان راهکارهای نجات‌بخش صنعت لوازم خانگی در کشور یاد کرد و گفت:در کشور ۱۰۰۰ واحد در حوزه تولید لوازم خانگی با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم حدود یک میلیون نفر دایر است که این اشتغال در ۶ ماهه امسال حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بین ۴ تا ۴۰ درصد تولیدات لوازم خانگی داخلی وابسته به واردات هستند، گفت: در صورت برنامه‌ریزی دولت، می‌توان این وابستگی را به ۲ تا ۱۵ درصد رساند. وی درخصوص قیمت‌های فعلی لوازم خانگی در بازار خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ روز است که قیمت‌ها کاهش داشته؛ چرا که مردم در ۶ ماهه امسال به دلیل نگرانی از افزایش قیمت لوازم خانگی، خریدهای خود را انجام داده‌اند، بنابراین تقاضای واقعی کمتر شده است. ضمن اینکه رکود، قیمت‌ها را منطقی‌تر کرده
 است.

 خروج ازتلاطم
دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز اظهار داشت: قیمت تولیدات متأثر از مواردی مانند نرخ مواد اولیه داخل نظیر مس،فولاد و آلومینیوم و چه مواداولیه وارداتی است.

حبیب الله انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: قیمت تولیدات لوازم خانگی داخل بر مبنای مصوبه کارگروه تولید که بر مبنای آن نرخ گذاری باید با توجه به قیمت مواد اولیه،هزینه تولید و لحاظ سود متعارف باشد،تعیین می‌شود. وی با بیان اینکه کارخانجات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم محصولات را با حداقل سود می‌فروشند،اضافه کرد:از ابتدای سال جاری واردات لوازم خانگی خارجی ممنوع شده است و آنچه دربازار وجود دارد و به هر قیمتی فروخته می‌شود را باید فروشندگان توضیح دهند.

مسلم این است که اختلاف قیمت بین لوازم خانگی تولید داخل با نوع خارجی قابل توجه و زیاد است. وی درباره نظر مردم مبنی بر اینکه بخشی از گرانی قیمت لوازم خانگی مربوط به عملکرد کارخانجات داخل از طریق عدم عرضه به موقع کالا به بازار و دپو در انبارهاست، گفت: دپو و انبار کالا و عدم عرضه تولیدات به بازار به ضرر تولید کننده است؛ به عبارت دیگر تولید کننده به دلیل نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش به دنبال عرضه به موقع و فروش سریع تولیدات در بازار است؛ بنابراین اگر احتکار و دپویی صورت می‌گیرد، بیشتر مربوط به دلالان و واسطه‌هاست.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که کارخانجات تولید تخلفاتی ندارد. تخلفات وجود دارد، اما با رصد و نظارت سازمان‌های متولی موارد پیگیری می‌شود. وی گفت:بازار لوازم خانگی در حال حاضر از تلاطم گذشته خارج و قیمت‌ها متعادل‌تر شده است. بین قیمت تمام شده تولید با آنچه در بازار عرضه می‌شود، میزان حباب قیمتی مشخص شده نیست.تولید در اختیار فروشنده و شبکه توزیع قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر حبابی هست، ربطی به تولید ندارد بلکه به سیستم توزیع بر می‌گردد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها