رئیس‌جمهور روسیه ضمن مخالفت با لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد تأکید کرد در صورت خروج آمریکا، مسکو پاسخ مناسب خواهد داد.

پوتین: اگر آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای خارج شود، پاسخ می‌دهیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه اعلام کرد اگر آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته‌ای میان‌برد خارج شود، مسکو مجبور به واکنش خواهد بود.

آمریکا روز سه‌شنبه با تکرار ادعای نقض پیمان مذکور از سوی مسکو، به دولت روسیه 60 روز مهلت داد تا موارد نقض این توافق‌نامه را برطرف کند، در غیر این صورت واشنگتن فرآینده خروج 6 ماهه از این توافق‌نامه را آغاز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در گفتگویی تلویزیونی تأکید کرد مسکو مخالف برهم‌زدن توافق‌نامه منع موشکهای هسته‌ای میان‌برد است، اما آمریکا از مدتها پیش تصمیم به خروج از این توافق‌نامه گرفته و اکنون با ادعای نقض آن از سوی مسکو، در حال بهانه‌تراشی است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در 8 دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید.

پیمان مذکور هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد حدود 300 تا 3 هزار و 400 مایل می‌کند. در این پیمان برای متحدان اروپایی واشنگتن یک پوشش محافظتی پیشنهاد شد و توافق میان دو کشور در بحبوحه رقابت تسلیحاتی دو طرف در طول جنگ سرد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها