رضا رحمانی با تاکید بر اینکه صرفا برخی از خودروها مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند، گفت: دست خودروسازان برای عرضه خودروهای غیرمشمول با قیمت ۵ درصد کمتر از بازار باز است.

افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت امروز در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه زمانی قیمت خودرو نهایی می‌شود و آیا افزایشی وجود خواهد داشت، اظهار داشت: برنامه‌ای که ما داریم قیمت‌هایی که در بازار تعیین شده پایین بیاوریم و این مستلزم افزایش تولید است. اکنون تولید در دو خودروساز عمده به شدت پایین آمده است و از اول سال حدودا با افت تولید روبرو شدیم. 

وی افزود: قیمت ارتباط مستقیمی با تولید دارد و اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد خواهد شد و تقاضا را پاسخگو باشد و قیمت پایین بیاید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر، قیمت‌گذاری خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود، خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و خودروهایی که مشمول نبودند. خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت ۵ درصد از پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌شود تا رانت دلالی ایجاد شده از بین برود و قیمت در حالت متعادل‌تری قرار بگیرد. 

رحمانی در پاسخ به این سوال که به مفهوم اقتصادی بازار وجود ندارد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نیستند، بنابراین چگونه می‌توان توقع داشت ۵ درصد کمتر از قیمت بازار خودرو عرضه کرد، گفت: این خودروها مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند و آنچه که خودروهای مشمول بودند، فرایند دیگری دارند که باید درکارگروه بازار تنظیم شود. 

*افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چه زمانی قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تعیین تکلیف خواهد شد گفت: کارهای کارشناسی آن در حال انجام است و یک جلسه نیز در کارگروه روی آن بحث شد و مجددا باید مباحث کارشناسی آن تمام شود، البته از خودروسازان برنامه جامعی خواستیم و باید متعهد شوند. خودروهایی که پیش فروش شده عینا باید عمل شود، بحث قطعه‌سازی و این صنعت مهم است و مطالبات آنها باید پرداخت شود. دنبال این هستیم که نقدینگی خودروسازها از طرق مختلف بخصوص فروش اموال مازاد خودروسازان و اموال غیرتولیدی تامین شود بخشی را نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین کنیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در کنار افزایش تیراژ تولید، داخلی‌سازی باید جدی گرفته شود زیرا کماکان بخشی از خودروهای تولید داخل قطعات وارداتی دارند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی یک هفته یا دو هفته آینده قیمت‌گذاری خودروهای مشمول صورت می‌گیرد یادآور شد: خودروساز برنامه را خودش نوشته و بررسی‌ها اگر تمام شود و سازمان حمایت از مصرف‌کننده اگر آنالیز قیمت‌های تمام شده را باید در نظر بگیرد. میزان مواد مصرفی و هزینه‌ها را در نظر بگیرد.

رحمانی اضافه کرد: البته اینگونه نیست که هرآنچه‌ آنها (خودروسازان) می‌گویند پذیرفته شود زیرا هزینه‌های مالی خود را بالای ۲۰ درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعا نپذیرفته است و گفته شد که از محل بهره‌وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ها پایین بیاید. وظایفی که در اختیارات خودشان است شروع کردند و بعضی بخش‌ها مانند قیمت‌گذاری انشاءالله تا یک یا دو هفته دیگر نهایی شود البته بیشتر روی بسته جامع تاکید داریم و از خودروسازان نیز تعهد خواستند تا تیراژ و کیفیت داخلی‌سازی را انجام دهند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها