۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 635895

از شهریور ماه سال جاری سامانه کارا به دلیل تکمیل ظرفیت بسته است و علت آن عدم ابلاغ تسهیلات اشتغال روستایی است.

توقف سامانه کارا از شهریور ماه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سامانه کارا که از سال گذشته به منظور ثبت نام و دریافت تسهیلات اشتغال روستایی برای متقاضیان طرح های اشتغالزا با اولویت مناطق روستایی، عشایری و مرزی آغاز به کار کرده بود، از حدود ۴ماه گذشته این سامانه متوقف شده است.

متقاضیان ثبت نام در سامانه کارا هنگام ورود به بخش «ثبت نام متقاضی» با این پیغام مواجه می شوند: «با عنایت به تکمیل ظرفیت طرح های پذیرش شده در سامانه کارا در ارتباط با اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تا اطلاع ثانوی امکان ثبت نام جدید وجود ندارد.»

 علت اصلی این توقف تکمیل ظرفیت در مرحله اول بوده است و اکنون متقاضیان در صورت ابلاغ اعتبار مرحله دوم قادر به ثبت نام هستند.

*بانک‌ها در انتظار ابلاغ ۲۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مرحله دوم اشتغال روستایی

رامین اسدی، مدیر پروژه های طرح تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار اظهار داشت: اعتبار اولیه که به ۴بانک ابلاغ شد حدود ۶هزار میلیارد تومان  بود که به ۴ بانک( پست بانک،بانک کشاورزی،صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون) ابلاغ شد.
وی ادامه داد: براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی مقرر شد معادل ریالی ۱۲ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی و بانک های عامل در اختیار متقاضیان روستایی و عشایری قرار گیرد که سهم صندوق توسعه ملی ۶ هزار میلیارد تومان و سهم بانک های عامل نیز ۶ هزار میلیارد تومان است. از این میزان تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی در اختیار بانک های عامل قرار گرفته است و ۳هزارمیلیارد تومان هم سهم بانک ها بوده است.

 اسدی اظهار داشت:تقریباً سایت کارا بسته است. فقط برای سیستان بلوچستان و کرمانشاه سایت کارا باز است. با توجه به اینکه اعتبار استان های مختلف در مرحله اول در تسهیلات اشتغال روستایی به پایان رسیده است.  تا کنون سایت کارا برای اشتغال روستایی بسته شده است، اکثر استان ها اعتباری که برای آنها ارسال شده است استفاده کرده اند.تا اعتبار جدید امکان باز شدن سامانه برای استان ها وجود ندارد. استقبال از تسهیلات بسیار زیاد بوده است.

 مدیر پروژه های طرح تسهیلات اشتغال فراگیر با بیان اینکه بیش از ۶هزار میلیارد تومان طرح های منعقد شده در بانک ها داریم گفت: در حال حاضر بانک ها منتظرهستند که ابلاغ بعدی بیاید. با توجه به اینکه بانک ها بیشتر از حدی که اعتبار داشتند طرح ابلاغ کرده اند، در نتیجه تا زمان اعتبار جدید دیگر امکان باز شدن سامانه وجود ندارد. تفاهم نامه برای اعتبارات جدید بین بانک ها و صندوق توسعه ملی بسته شده است.

اسدی اظهارداشت: منتظر ابلاغ بعدی هستیم.این ابلاغ اعتبار صورت گیرد، می توانیم سامانه را باز کنیم و کارهای بعدی را آغاز کنیم. سامانه نظارتی راه اندازی شده است، در همین راستا نظارت می کنیم که در هر کجا در پرداخت و اشتغالی که باید ایجاد می شد نشده باشد، سامانه نظارتی کنترل می کند،در نهایت برای آن دسته از واحدهایی که کار خود را به خوبی اجرا نکرده اند، نرخ ۱۸درصد را اعمال و جریمه لازم صورت خواهد گرفت. یعنی در صورتی که انحراف منابع صورت گرفته باشد ،مراحل بازگرداندن پول به سیسم را دنبال خواهیم کرد.

 * سامانه کارا از شهریور ماه متوقف شده است

حدود ۴ ماه از اظهارات عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار در نشست شورای عالی اشتغال  می گذرد که وی بیان کرد،  با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تامین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا میکند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به زودی اجرایی می شود.

عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار در نشست شورای عالی اشتغال گفته بود: تاکنون ۵۰ درصد از منابع یک و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی در اختیار ۴ موسسه عامل اجرای این طرح قرار گرفت و خوشبختانه با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تامین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا میکند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به زودی اجرایی می شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها