فرید کرمی نسبت به روند واگذاری آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به بخش خصوصی انتقاد کرد.

آزمایشگاه‌های بیمارستانی را اجاره می‌دهند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، فرید کرمی صبح پنجشنبه در حاشیه گردهمایی انجمن‌های علوم آزمایشگاهی، با اشاره به سیاست وزارت بهداشت برای واگذاری آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های بخش دولتی و دانشگاهی اظهار داشت: مشکلات نقدینگی آزمایشگاه‌های دولتی باعث شده که اداره این آزمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی امکان فعالیت با تعرفه‌های بالا را ندارند، افزود: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اینکه کار را ساده کنند، شرایطی را برای مناقصه در واگذاری این آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند که قیمت پایین واگذاری این آزمایشگاه‌ها است.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به تبعات ناگوار واگذاری این دسته از آزمایشگاه‌ها به بخش خصوصی تأکید کرد: متأسفانه در این قبیل آزمایشگاه‌ها فقط قیمت پایین خدمات برای پیمانکار مهم است و آنچه لحاظ نمی‌شود، ارزیابی کیفی جواب آزمایشاتی است که در این قبیل آزمایشگاه‌ها برای مردم و بیماران انجام می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل آزمایشگاه مرجع سلامت، به منظور بررسی کیفیت خدمات آزمایشگاهی، هر ساله نتایج آزمایشات مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرد، اظهار داشت: متأسفانه این دسته از آزمایشگاه‌ها به شرکت‌ها و پیمانکارانی واگذار می‌شود که فقط واردکننده کیت‌های آزمایشگاهی هستند و دغدغه‌ای برای ارائه خدمات باکیفیت به مردم و بیماران ندارند.

وی افزود: درواقع دغدغه این گروه از آزمایشگاه‌ها که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، پایین بودن تعرفه آزمایشگاهی است.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در ادامه با اشاره به نگرانی‌هایی که متخصصین علوم آزمایشگاهی نسبت به سیاست واگذاری آزمایشگاه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی دارند، گفت: انجمن‌های سه‌گانه آزمایشگاهی در پیشنهادی به آزمایشگاه مرجع سلامت عنوان کردند که حاضر هستند از توان مدیریتی خود برای ارزیابی این قبیل آزمایشگاه‌ها که واگذار شده‌اند، استفاده کنند تا اینکه نتایج کیفی خدماتی که در این قبیل آزمایشگاه‌ها ارائه می‌شود، مشخص گردد.

به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد اطلاعات کمی لازم برای تشخیص بیماری‌ها از طریق آزمایشگاه‌ها تأمین می‌شود و در صورتی که کیفیت آزمایشات پایین باشد، کل سیستم سلامت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها