مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمعیت پلنگ در ۱۲ زیستگاه این استان طبق برآورد کارشناسی به حدود ۱۰۰ قلاده می رسد.

جمعیت پلنگ ها در خراسان رضوی به ۱۰۰ قلاده رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی اظهار کرد:حسب برآورد کارشناسی، جمعیت پلنگ در  ۱۲ زیستگاه  استان به حدود  ۱۰۰ قلاده می رسد  که این زیستگاه ها علاوه بر پارک ملی تندوره و پناهگاه حیات وحش حیدری شامل ۵ منطقه حفاظت شده جنگل خواجه، هلالی، دربادام، قرچقه و ریوند  و نیز ۴ منطقه شکار ممنوع سید مرتضی، کلیلاق، ژرف و بزد هستند.

وی افزود:برنامه سرشماری پائیزه پستانداران در مناطق طبیعی استان به اتمام رسید وبراساس نتایج شاهد رشد ۱۰ درصدی گونه های غالب استان نسبت به سال گذشته بوده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:درمجموع ۴۳۴ هزار هکتار از مناطق استان مورد پایش و سرشماری قرار گرفت و برای اولین بار با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی، تمامی مسیرهای سرشماری و مشاهدات با کمک GPS ثبت و داده ها در سیستم GIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که این روش منتج به تهیه لایه حیات وحش استان و زیستگاهها و به عنوان گامی موثر در تکمیل بانک اطلاعاتی حیات وحش مناطق به شمار می رود.

وی بیان کرد: در زیستگاه های استان  ۸ گونه گربه سان وجود دارد و در مجموع ۴۴ درصد گونه های لیست «IUCN»اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در خراسان رضوی زیست می کنند و از طرفی تنوع بسیار بالای پوشش گیاهی و گیاهان دارویی، مناطق چهارگانه و شکارممنوع خراسان رضوی را میزبان بیش از ۲۴۸۲ گونه گیاهی مشتمل بر ۵۸۵ جنس و ۱۱۵ خانواده کرده است.

همتی تاکید کرد:از مجموع۱۹۷ گونه پستاندار در کشور، ۶۹ گونه و از مجموع۵۵۲ گونه پرنده در کشور، ۲۸۸ پرنده در خراسان رضوی زیست می کنند و به بیان دیگر ۳۵ درصد از گونه های جانوری و بیش از نیمی از تنوع پرندگان کشور درخراسان رضوی حضور دارند.

وی افزود: براساس سرشماری  بیش از ۲۶۰۰ رأس آهو،  ۱۴ هزار رأس قوچ و میش اوریال و ۳۰۰۰ رأس کل و بز در پهنه های طبیعی خراسان رضوی زندگی می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: این برنامه در پائیز سال جاری با مشارکت بیش از ۷۰۰ نفر از محیط بانان، کارشناسان، همیاران و بومیان مناطق و دوستداران طبیعت درقالب ۲۶۵ گروه تخصصی در۳۲ منطقه طبیعی انجام شد.

منبع: مهر
کد خبر

برچسب‌ها