حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به چگونگی جلوگیری از چاقی و داشتن اندامی زیبا و سالم اشاره کرده اند.

چگونه اندام متناسب و سالم داشته باشم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: برای رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدنی سالم وعده غذایی را در شب سبک میل کنید.

گوشت ها و عضلات به مقداری لازم است که هیکل استخوانی انسان را بپوشاند، ولی اگر زیادتر از حد معمول شود، به طوری که با مفصل ها فاصله نسبتا زیادی بیاندازد، آن وقت است که بیماری ها به سراغ آن بدن می آید که عمده آن بیماری قلبی است.

چاقی خارج از تنومندی است، اگر همه اعضاء و اجزاء بدن با تناسب رشد کردند دلیل سلامتی بدن است، ولی رشد بی تناسب موجب مرض است.

در مورد چاقی باید گفت که نمی توان از آن به رشد واقعی یاد کرد، یعنی چیزی از مواد اصلی در بدن زیاد نشده است، بلکه به واسطه عدم نظم جریان خون یک نوع انبساطی در ماهیچه و بافت های عضلات پدید می آید و در مقابل مایعات و مواد دیگری که باید تبخیر شود در بدن پخش شده و شخص را چاق نشان می دهد.

سابق برای اینکه شخصی لاغر شود، دستور می دادند، تا جایی که ممکن است از خوردن غذا حتی خوراک های مقوی و مواد نشاسته ای خودداری کنند، ولی جز ضعف و ابتلا به بیماری های مختلف نتیجه دیگری نمی گرفتند، امروز هم این رژیم معمول است ولی علم و تجربه خلاف آن را ثابت کرده است و علم امروز تقریبا ثابت کرده است، که جبران مواد تحلیل رفته از بدن تقریبا در روز صورت می گیرد و برای اینکه بدن ما مواد ضروری خود را در مقابل آنچه از دست داده به دست آورد به عواملی نیاز دارد که از جمله آن ها می توان به وجود نور، حرارت آفتاب و نبودن اکثر چیزهایی که در شب وجود دارد.

بیشتر بخوانید:رفع سرگیجه با خوردن ماهی

غذایی که در روز مصرف می کنیم، علاوه بر آن که سوخت و ساز بدن ما را تامین می کند، کسری های بدن ما را نیز تامین می کند ولی غذای شب چیز قابل توجهی از آن داخل ترکیبات بدن نمی شود، بیشتر آن می‌سوزد و قسمتی از آن در بدن رسوب می کند.

رسوبات در بدن بافت های گوشتی و عضلانی را از هم باز می کند، وجود این رسوبات، باز شدن بافت های عضلانی و خارج نشدن مایعات اضافی شخص را چاق نشان می دهد.

اگر غذای شب کم و به مقدار کافی باشد، تمام آن می‌سوزد و رسوبی از آن نمی ماند؛ پس بهترین رژیم برای لاغری بدن، حفظ و تقویت آن، این است که تا جایی که مقدور است، غذای شب کم و سبک باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها