نخستین پایگاه فرهنگی مردمی وقف علم و فناوری طی مراسمی با حضور فعالان این بخش در محل مسجد وقفی الزهرا(س) احمدآباد مشهد افتتاح شد.

نخستین پایگاه وقف علم و فناوری در مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین ، افتتاح این پایگاه فرهنگی مردمی پنجشنبه شب همراه با برگزاری نشست تخصصی با عنوان 'مسجد، وقف علم و فناوری' و نکوداشت دانشمند واقف مرحوم دکتر 'محمد فقیهی' واقف مسجد الزهرا(س) انجام گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: مساجد پایگاههای فرهنگی و مردمی هر محله هستند و از آنجا که وقف علم و فناوری جلب مشارکت همگانی برای توسعه علمی را می طلبد، نخستین پایگاه فرهنگی مردمی وقف علم و فناوری استان در مسجدی وقفی دایر شد.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: اصل مشارکت در همه امور منجر به توسعه، رفع کمبودها و مشکلات می شود و بر پایه همین اصل امروزه متولیان در پی توسعه فرهنگ وقف از طریق جلب مشارکت مردم با سرمایه های اندک هستند.
وی ادامه داد: وقف براساس نیاز، ماندگار است لذا برای توسعه فرهنگ مشارکت در امور نیکوکارانه با هدف انتفاع عموم جامعه 'وقف مشارکتی' بهترین نوع وقف محسوب می شود.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: موقوفه مشارکتی علم و فناوری یکی از مهمترین موقوفات مشارکتی در این استان است و تاکنون مبالغ بسیار برای ایجاد یک مکان به منظور انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی از سوی افراد خیراندیش جمع آوری شده است.
وی به وجود شش هزار و 667 مسجد وقفی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مرحوم دکتر محمد فقیهی که بنیانگذار چشم پزشکی در مشهد بود زمینی را برای ساخت مسجد در خیابان احمدآباد این شهر وقف کرد و سه سال پیش ساخت مسجد الزهرا در این زمین به پایان رسید و این مسجد مدلی برای ایجاد پایگاههای وقف علم و فناوری در دیگر مساجد وقفی خراسان رضوی خواهد بود.
او افزود: نخستین نشست تخصصی 'مسجد، وقف، علم و فناوری' نیز در قالب یک پنل شش نفره با حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رئیس کانون کارفرمایان خراسان رضوی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مسئول کمیته یاوران وقف علم و فناوری، یک فعال مسجدی، نماینده جامعه صنعتگران استان و مدیرعامل شتاب دهنده کسب و کار فردوسی برپا شد.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وقف در جهت توسعه دانش و فناوری به تحقق عدالت اجتماعی، رشد و توسعه اقتصادی کشور، پیشرفتهای علمی و رضایت مندی محققان، ایجاد و افزایش سطح اشتغال دانش بنیان موثر است.
جعفر زارع افزود: کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی در قالب تفاهمنامه دفتر همکاری علمی امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمال شرق با اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و حضور اشخاص حقوقی و حقیقی از جمله روسای دانشگاه فردوسی، پارک علم و فناوری خراسان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، استانداری خراسان رضوی و دو نفر از خیران شکل گرفته است.
وی گفت: در بخش بهره برداری و هدایت واقفان تعدادی از موقوفات خراسان رضوی به این سمت جهت دهی و همچنین زیرساخت نرم افزاری برای وقف مشارکتی در بخش علم و فناوری طراحی شده است. در وقف مشارکتی علم و فناوری سهام به مبلغ 100 هزار ریال ارائه شده که مردم می توانند با خرید این سهام کوچک در وقف مشارکتی سهیم باشند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها