ترامپ تقویت بازار کار را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌داند اما تعطیلی دولت آمریکا که طولانی‌ترین تعطیلی در تاریخ آمریکاست، می تواند نرخ بیکاری را در ژانویه بالا ببرد .

تعطیلی دولت ترامپ نرخ بیکاری در آمریکا را افزایش داد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، اقتصاددانها هشدار داده‌اند تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا می‌تواند رشد اشتغال را تا ۵۰۰۰۰۰ نفر در ماه ژانویه پایین بیاورد و نرخ بیکاری را تا ۴ درصد بالا ببرد، مگر اینکه این مسئله تا قبل از جمعه آینده  پایان یابد.
۸۰۰ هزار کارمند دولت در روز جمعه اولین دستمزد خود را دریافت نکردند. تعطیلی دولت آمریکا در ۲۲ دسامبر پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ از کنگره درخواست کرد در سال جاری ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی مکزیک در اختیار او قرار دهد .
در ماه جاری، از ۶ تا ۱۹ ژانویه، حدود ۳۸۰ هزار کارگر به مرخصی رفته اند و برخی بدون حقوق کار می کنند .
یک اقتصاددان ارشد آمریکا در نیویورک گفت:« اگر دولت پس از ۱۹ ژانویه، همچنان تعطیل باشد، آن وقت کارگرانی که به مرخصی رفته‌اند حقوقی دریافت نمی کنند. بنابراین احتمالا افت بیشتری در گزارش لیست حقوق بگیران خواهیم داشت،شاید ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار» .
این یعنی اولین سقوط ماهانه اشتغال از سپتامبر ۲۰۱۰ و قطع روند ۹۹ ماهه افزایش اشتغال. ولی اگر کنگره تصمیم بگیرد حقوق کارمندان را مانند گذشته پرداخت کند، آن وقت هنوز هم شاغل حساب می شوند . کنگره این کار را طی تعطیلی دولت در سال ۲۰۰۳ انجام داده بود .
اقتصاد آمریکا ۳۱۲ هزار شغل در دسامبر ایجاد کرد که بیشترین تعداد طی ده ماه بود. ترامپ تقویت بازار کار را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌داند. تعطیلی دولت که طولانی‌ترین تعطیلی در تاریخ آمریکاست، می تواند نرخ بیکاری را در ژانویه بالا ببرد .
کارگرانی که به مرخصی رفته اند هم جزو بیکاران حساب می شوند. دانیل سیلور یک اقتصاددان در جی پی مورگان گفت:« این کارگران ۰.۲ درصد نیروی کار فعلی را تشکیل می دهند بنابراین افزایش بیکاری در نتیجه تعطیلی دولت می‌تواند ۰.۲ درصد به نرخ بیکاری در ژانویه اضافه کند» .
اقتصاددانان همچنین نگرانند که طولانی شدن تعطیلی دولت به تجارت و اعتماد مشتریان هم لطمه بزند .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها