شب خاطره «بر بال فرشتگان» به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و با هدف پاسداشت پرستاران ایثارگر و رونمایی از کتاب خاطرات بانوی امدادگر انقلابی، بتول خورشاهی، با عنوان «راهی برای رفتن» در مشهد مقدس برگزار شد.

بانو خورشاهی: سراسر زندگی من معجزه بوده است/ خوشحالم که با دست خودم کتاب خاطراتم را به رهبر انقلاب تقدیم کردم

به گزارش قدس آنلاین  شب خاطره «بر بال فرشتگان» به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و با هدف پاسداشت پرستاران ایثارگر و رونمایی از کتاب خاطرات بانوی امدادگر انقلابی، بتول خورشاهی، با عنوان «راهی برای رفتن» در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی روزنامه قدس برگزار شد. این برنامه با اجرای فضه سادات حسینی و شعرخوانی یکی از شاعران مشهدی در مدح حضرت زینب (س) آغاز  شد و با خاطره‌گویی پرستاران و رزمندگان دوران دفاع مقدس ادامه یافت.

پرستار روح خود باشیم

در این بخش از شب خاطره «بر بال فرشتگان»، بانو زهرا فدایی از امدادگران حماسه‌آفرین کردستان در جریان جنگ تحمیلی با بیان اینکه لحظه به لحظه آن دوران خاطره است، گفت: اوایل جنگ همراه با تعدادی از خواهران امدادگر عازم سنندج  و پس از آن بیمارستان «الله اکبر» مریوان شدم. هروقت آن روزها و مجروحان و جانبازان عزیز را به خاطر می‌آورم بیشتر احساس مسئولیت می‌کنم و فکر می‌کنم من در برابر ایثار و فداکاری آنان هیچ کاری انجام ندادم.

در ادامه، همسر، خواهر شهید و بانوی امدادگر زهرا قیداری، از خاطرات حضورش در مناطق جنگی کردستان و بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام گفت و افزود: دشمن می‌خواهد عواطف ما را از بین ببرد لذا باید پرستار روح خود باشیم. رهبر ما پرستار واقعی روح تمام مومنان است و ما باید به برکت قرآن کریم و انقلاب اسلامی پیرو ولایت بوده و زینبی باشیم. 

این بخش از برنامه با خاطره‌گویی سید هادی موسوی از رزمندگان دوران مقدس به پایان یافت.

ضرورت توجه به نقش پررنگ پرستاران در دوران دفاع مقدس

بخش دوم برنامه به سخنرانی سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا (ع) اختصاص داشت. وی با اشاره به اهمیت عرصه‌های فرهنگی به‌عنوان پایه و اساس تمام حرکت‌ها و سنگرها گفت: برگزاری این یادمان‌ها و برنامه‌ها، زمینه‌های فرهنگی را برای همه عرصه‌هایی که ما مامور به حضور در آن هستیم فراهم می‌کند و در این راستا ما بر مبنای فرهنگ و اندیشه‌های انقلاب اسلامی می‌توانیم پاسخ لازم به تهاجمات دشمن را دهیم. 

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور، سخنران دیگر این شب خاطره بود. مومنی با اشاره به نقش پررنگ پرستاران و امدادگران در منظومه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: امروز یکی از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی افرادی هستند که در جریان جنگ تحمیلی در ایران اسیر بودند اما به واسطه رفتار خوبی که پرستاران ایرانی با آنها داشتند اکنون از طرفداران انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: خوشحالم که شب خاطره «بر بال فرشتگان» به آیین رونمایی از کتاب خاطرات یک بانوی پرستار و مبارز انقلابی اختصاص یافته است. در بخش‌هایی از کتاب «راهی برای رفتن» بانو خورشاهی تاسف می‌خورند که به شهادت نرسیده‌اند اما باید بگویم شاید مصلحت بوده که ایشان بمانند و خاطرات خود را برای ما و بخصوص نسل جوانی که این بزرگان را نمی‌شناسند، بازگو کنند.

زندگی من سراسر معجزه بوده و هست

در نهایت، در بخش پایانی شب خاطره «بر بال فرشتگان» آیین رونمایی از کتاب «راهی برای رفتن» و تجلیل از بانو بتول خورشاهی و مریم عرفانیان، تدوینگر کتاب، با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و استان از جمله  سردار یعقوبعلی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع)، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، میثم مرادی بیناباج رئیس حوزه هنری استان، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی، محمد اورعی کریمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر و مجید خرمی مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد و تصویر پرتره شهید مرتضی خورشاهی، برادر بانو خورشاهی، به ایشان اهدا شد.

بانو خورشاهی با اشاره به تصویر برادر شهیدش گفت: شنبه ۲۹ آذر 13۶۱ در بخش جراحی بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور، شب کار بودم. آن شب‌ها شهدا را بررسی می‌کردم تا ببینم از اقوام و خویشان در میان آنها هستند یا نه. آن شب همکاران با من برای رفتن به سردخانه همراهی نکردند. وقتی دیدم کلید بر سر جایش نیست، به سراغ همکارم رفتم و فقط از او پرسیدم محمد یا مرتضی؟ آن شب سه شهید آورده بودند که یکی از آنها پسری 15 ساله بود و دیگری برادرم مرتضی خورشاهی. برادرم با لبخند به من نگاه می‌کرد به او گفتم بردار! نگران نباش؛ قسم میخورم سلاحت را خودم بر می‌دارم. پس از یکسال پیگیری، به جبهه اعزام شدم. در جزیره مجنون در عملیات خیبر و والفجر حضور داشته و سال ۶۲ شیمیایی شدم.

وی با بیان خاطراتی از دوران خفقان سلطنت رژیم ستمشاهی، ادامه داد:  زندگی من سراسر معجزه بوده است. امروز خاطراتی که چهل سال در سینه‌ام نهفته بود به همت  خانم عرفانیان، انتشارات سوره مهر و حوزه هنری به چاپ رسیده است و خوشحالم که در آستانه چهل سالگی انقلاب کتاب خاطراتم را با دست خود به رهبر کبیر انقلاب تقدیم کردم.

برچسب‌ها