دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن انتقاد از عدم پیگیری معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای پیگیری مشکلات و موانع حوزه حمل‌و نقل گفت:۷۰ درصد از واگن‌های مترو تهران همچنان در گمرک دپو و باقیمانده است.

دپوی بیش از ۷۰ درصد واگن‌های مترو تهران در گمرک

محمد علی کرونی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت فعلی مترو تهران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون دلار برای ساخت هر کیلومتر مترو با احتساب نرخ‌های جهانی محاسبه می‌شود که با توجه به احداث خطوط مترو تهران ۱۵ میلیارد دلار شامل تجهیزات ثابت و متحرک در این بخش در سال‌های اخیر سرمایه گذاری شده است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  با اشاره به میزان سرمایهگذاری صورت گرفته در مترو تهران گفت: متاسفانه به دلیل عدم تجهیز مناسب  امکان تحقق جابجایی حدود ۷ میلیون مسافر در روز  نبوده و در حال حاضر  حدود ۲ میلیون مسافر در روز توسط مترو جابجا میشود.

وی افزود : در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن در مترو موجود است که با توجه به بهرهبرداری قریبالوقوع خط ۶ و ۷ مترو نیازمند به ۳ هزار واگن هستیم و لذا با توجه به وضعیت نقدینگی شهرداری تهران، مترو تهران به ظرفیتگیری مطلوب نخواهد رسید و مدیریت شهری جدید باید از ظرفیت‌هایی که در بودجه سالیانه کشور وجود دارد  استفاده کند.

کرونی ادامه داد: متاسفانه طی مدت سپری شده از مدیریت جدید شهری از این ظرفیت استفاده نشده است. به عنوان مثال می‌توان به اختصاص دو میلیارد دلار  از محل بند (د) تبصره (۳) بودجه ۹۷ اشاره کرد که به شهرداری‌ها اجازه داده شده از این محل برای اخذ فاینانس استفاده کنند چرا که مترو تهران بدون استفاده از فاینانس راه به جایی نخواهد برد و باید به سمت استفاده از فاینانس حرکت کرد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: ظرفیت دیگر بودجه مجوز  انتشار اوراق از محل بند (د) تبصره (۵) بوده که صرفا ۷۰۰ میلیارد تومان از آن را تواسته‌اند منتشر کنند و ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده به دلیل اینکه با بانک‌های عامل به توافق نرسید و زمان آن نیز تا پایان شهریور ۹۷ بوده محقق نشد.

وی ادامه داد: اما موارد دیگری هم بوده که شهرداری تهران از آن استفاده نکرده است به عنوان مثال ما دو فاینانس ۳۵۰ میلیون یورویی در مترو تهران داشتیم که برای پیگیری‌ها آنها نیز کار جدی انجام نشده است.

کرونی بیان کرد: بحث دیگری که وجود داشت پرداخت۹/۸ سنت به ازای هر سفر مترو تهران از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر بود که توافقنامه آن نیز در دوره نجفی شهردار وقت تهران با زنگنه وزیر نفت امضا شد و از این بخش نیز تا به امروز هیچ درآمدی حاصل نشده است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران  گفت: در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوس نیز ما هر ساله با چالشی روبرو هستیم و چندین سالی است که دولت به صورت صدرصدی این یارانه را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: اگر خط ۶ و ۷ مترو تهران راه‌اندازی شود با توجه به تعداد واگنی که موجود است قطعا نمی‌توان خدمات مناسبی ارائه کرد و اصولا این موارد باعث می‌شود که مترو تهران جذابیتی برای استفاده نداشته باشد.

کرونی همچنین درباره ترخیص واگن‌ها از گمرک بیان کرد: ۳۰ درصد از واگن‌ها ترخیض شده و ۷۰ درصد از این واگن همچنان در گمرک دپو و باقیمانده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها