۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 640765

حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی فواید سویق یا همان آرد حبوبات برای بدن پرداخته اند.

فواید مصرف "سویق" یا آرد حبوبات

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: سویق یا همان آرد حبوبات، یکی از نیکوترین خوارکی ها است،اگر گرسنه باشی سیر می کند و اگر سیر باشی، غذایت را هضم می کند.

ابوهاشم جعفری از اصحاب چهار تن از امامان شیعه، گفت: نزد امام رضا(ع) بودم که بسیار تشنه شدم ولی از شکوه و جلال حضرت نتوانستم درخواست آب کنم، حضرت درخواست آب کرد و جرعه ای از آن نوشید.

سپس علی بن موسی الرضا فرمود: ای اباهاشم!، بنوش که خنک و گوارا است؛ پس از آن آب نوشیدم ولی دوباره تشنه شدم.

حضرت نگاهی به خدمتکار انداخت و فرمود: شربتی از آب، سویق و شکر بیاور! سپس فرمود: سویق و شکر را اندکی مرطوب کن و بیاور، بعد از آن که آماده شد امام رضا (ع) فرمود: ای اباهاشم، بنوش که عطشت را رفع می کند.

علی بن سلیمان"یکی از یاران امام هشتم شیعیان(ع)" گفت: نزد امام رضا(ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم، که حضرت درخواست سویق کرد، به ایشان گفتم: یا امام رضا(ع)، من سیر شده ام.

حضرت فرمود: مقدار کمی از سویق، کله پاچه را هضم کرده و دوای آن است.

ابراهیم بن بسطام به نقل از مردی مروی گفت: امام رضا(ع) فردی را نزد من فرستاد و سویق خواست، مقداری سویق مرطوب برای ایشان فرستادیم، حضرت آن را نزد من برگرداند و فرمود: هرگاه ناشتا، سویق خشک خورده شود، حرارت بدن و تلخه زردآب را کم می کند، ولی اگر مرطوب باشد چنین تاثیری نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها