در حالی که واشنگتن مدعی است قصد خروج از سوریه را دارد، ولی گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که روند ارسال تجهیزات و اعزام نیرو توسط آمریکا به سوریه همچنان ادامه دارد.

آمریکا ۲۵۰ کامیون حامل سلاح وارد استانهای حلب، رقه و الحسکه سوریه کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند.

این درحالیست که گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» بر خلاف این ادعا، گزارش داد که شامگاه پنجشنبه (روز گذشته) ۲۵۰ کامیون حامل سلاح، متعلق به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا وارد سوریه شده است.

دیدبان اعلام کرد که این کامیونها همچنین حامل مهمات و ادوات لجستیکی بود که وارد استانهای حلب، رقه و الحسکه سوریه شد.

این سلاحها و تجهیزات در پایگاههای ائتلاف آمریکا در «عین العرب، فرودگاه عین العرب، عین عیسی، رقه و تل تمر» و چند پایگاه دیگر توزیع شد.

دیدبان می‌گوید که پیش از این تجهیزات، صدها عنصر از نیروهای آمریکایی طی ۲۴ ساعت گذشته وارد سوریه شدند.

این گروه ۱۴ ژانویه اعلام کرد که یک کاروان نظامی آمریکا شامل دهها خودرو از طریق گذرگاه ارتباطی بین شرق فرات و منطقه کردستان عراق وارد دیرالزور سوریه شدند.

دیدبان در ۱۱ ژانویه هم خبر داد که یک کاروان نظامی آمریکا شامل ۱۵۰ کامیون حامل خودروهای زرهی، و تجهیزات نظامی و لجستیکی پس از ورود به سوریه، عازم پایگاه «الجبلیه» در شمال شهر رقه و فرودگاه عین العرب در ریف حلب شدند.

تحلیلگران بر این باورند که اگر تصمیم خروج آمریکا از سوریه عملی هم شود، به منزله تسلیم زود هنگام این کشور در سوریه و از دست دادن این برگه نیست.

آنها می‌گویند که شکست راهبرد پیشین آمریکا در خصوص سوریه و عراق، واشنگتن را در برابر دو گزینه قرار داد: خروج از منطقه بدون دستاورد یا تداوم نفوذ سیاسی و نظامی خود از طریق طرفهای دیگر. به همین دلیل آمریکاییها گزینه دوم را انتخاب کردند و از طریق تقویت سیطره داعش در مرزهای سوریه و عراق دست به احیای این گروه زدند.

به گفته این افراد، آمریکا قصد دارد داعش را در منطقه راهبردی شرق فرات و به ویژه در مرزهای سوریه و عراق احیا کند تا تماس بین دو کشور و سایر طرفهای مقاومت قطع شود؛ مسئله‌ای که یکی از اهداف راهبردی آمریکا از آغاز جنگ علیه سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون بوده است.

مسئله بعدی تلاش آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه موسوم به «امن» در شمال سوریه است که مخالفت قاطع دمشق را به همراه داشته است.

ناظران می‌گویند که آمریکا و ترکیه پس از شکست گروههای تروریستی تحت حمایت خود قصد دارند با ایجاد این منطقه در شمال سوریه، شکستهای خود را جبران کنند(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها