وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در گفت‌وگو با مقامات آمریکایی، ضمن تاکید بر لزوم عقب نشینی شبه‌نظامیان کُرد از شرق فرات، خواستار اجرای کامل نقشه‌راه منبج شدند.

درخواست ترکیه از آمریکا برای تکمیل کردن نقشه‌راه منبج

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، بعد از هشدارهای مکرر مقامات ترکیه مبنی بر اجرای تدارکات نهایی جهت اجرای عملیات نظامی در منبج و شرق رودخانه فرات، اکنون آنکارا از واشنگتن خواست که نقشه‌راه منبج تکمیل شود.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه طی دیدار با «جیمز جفری» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه، بر لزوم اجرای کامل نقشه راه منبج و همکاری دو کشور جهت عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) از این شهر تاکید کرد.

آکار طی دیدار با جفری در آنکارا، با بیان اینکه نقشه‌راه منبج و عقب‌نشینی ی.پ.گ از این شهر با تکمیل شود، مجددا از حمایت تسلیحاتی و نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری ابراز نگرانی کرد.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» این دو همچنین توافق کردند که در صورت همکاری دو کشور، مشکلات دوجانبه نیز امکان حل شدن دارند.

از دیگر سو، «یاسر گولر» رئیس ستاد کل ارتش ترکیه طی تماس تفنی با ژنرال «جوزف دانفورد» همتای آمریکایی خود درباره تحولات اخیر در سوریه صحبت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» بعد از تاکید ژنرال گولر بر لزوم مبارزه با تروریست‌های داعشی و اجرای کامل نقشه‌راه منبج، ژنرال دانفورد نیز بر تعهد آمریکا به امنیت ترکیه مجددا تاکید کرد.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا ۲۸ آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آنها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتا در اختیار آنکارا قرار گیرد.

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال ۲۰۱۶ با حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود در بیاورند. عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال ۲۰۱۶ آغاز شد، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها