داشتن هوایی پاک و سالم در شرایط فعلی آرزوی هر انسانی است بخصوص در مناطق و شهرهای آلوده که نفس کشیدن برای مردمش سخت شده باشد. مشهد از جمله این شهرها در کشورمان است.

دود نیروگاه توس نفس مشهدی‌ها را تنگ کرده است

برای آلودگی هوای مشهد ادله گوناگونی از سوی کارشناسان مطرح است. دلایلی که مشخص شده عامل آلودگی این کلانشهر هستند اما باید گفت تاکنون برای رفع آن‌ها چاره اندیشی خاصی از سوی مسئولان اندیشیده نشده است.

از مبحث زیر ساخت‌های مرتبط به حمل‌ونقل درون شهری گرفته تا تردد تعداد زیادی از پروازها بر فراز شهر مشهد، همگی نقش بسزایی در میزان آلودگی هوای این کلانشهر دارند.

به مجموع غول‌های آلاینده هوای مشهد باید برخی از کارخانجات و حتی صنایع فعال را که در حواشی شهر فعالیت دارند را هم اضافه کرد که این آلاینده‌ها در مواردی صدای مردم را در آورده‌اند.

یکی از شاخص‌ترین آن‌ها نیروگاه برق توس است.

این نیروگاه با بهره گیری از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز و مازوت تولید برق می‌کند که در وضعیتی که از مازوت برای سوخت نیروگاه استفاده شود میزان آلایندگی این نیروگاه به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

  از چاله به چاه افتادن

یکی از شهروندان که در همسایگی نیروگاه توس مشهد ساکن است درخصوص شرایط موجود منطقه، می‌گوید: با هدف فرار ازآلودگی شهر مشهد در این منطقه منزلی خریدم تا خودم و همسرم که مشکل تنفسی داریم دور از شهر نفس راحتی بکشیم اما نمی‌دانستیم که از چاله به چاه  افتاده‌ایم.

وی می‌افزاید: استفاده از مازوت به جای گاز در نیروگاه توس قوز بالای قوز شده و با آلودگی هوای منطقه شرایط تنفس را برای ما که دور از مشهد زندگی می‌کنیم سخت‌تر کرده است.

شهروند دیگری در مورد تأثیری که سوخت نیروگاه‌های برق بر وضعیت هوای مشهد دارند، می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم حدود پنج نیروگاه در اطراف شهر مشهد فعالیت دارند که اکثر آن‌ها سوخت ترکیبی دارند قطعاً سوخت گاز آلایندگی کمتری نسبت به مازوت دارد و قطعاً تا زمانی که گاز وجود داشته باشد نباید سراغ مازوت رفت.

بخصوص در کشور ما که یکی از منابع اصلی گاز دنیا را در اختیار داریم قطعاً سوخت پاکی مثل گاز می‌بایست برای تولید برق استفاده شود.

وی در ادامه می‌افزاید: حالا در این شرایط گفته می‌شود در برخی از روزها نیروگاه‌های برق بخصوص نیروگاه توس برای تولید برق از سوخت مازوت که درصد آلایندگی بسیار بالایی هم دارد استفاده می‌کنند این یعنی ظلم در حق مردمی که حق مسلمشان استفاده از هوای سالم و پاک است.

اگر چه شاید مسئولان برای توجیه اقتصادی که سوخت مازوت دارد تمایل دارند از آن استفاده نمایند اما سلامتی و جان مردم مسئله مهمی است که نباید از آن غافل ماند.

 ۳ میلیون لیتر مازوت سوخت یک روز نیروگاه توس

عرفانی معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی نیز ضمن تأیید آلاینده بودن نیروگاه برق توس، گفت: یکی از جدی‌ترین منابع آلودگی‌های شهر مشهد که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و حجم زیادی از سوخت مازوت را استفاده می‌کند؛ نیروگاه توس است.

وی عنوان کرد: استفاده از سوخت مازوت مورد تأیید سازمان محیط زیست نیست اما این نیروگاه گاهی روزانه بالغ بر ۳ میلیون لیتر سوخت مازوت مصرف می‌کند.

این اتفاق فاجعه است و موضوعی است که سال‌هاست از سوی محیط زیست به طور جدی پیگیری می‌شود.

عرفانی اظهار می‌دارد: مکاتباتی با وزیر نیرو، وزیر نفت و معاون رئیس جمهور انجام شده‌ اما متأسفانه هیچ تغییری در روند فعالیت نیروگاه ایجاد نشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها