محمد حیدر گفت: دغدغه آمریکا از دخالت در امور ونزوئلا نه دموکراسی و نه اوضاع معیشتی مردم این کشور است بلکه فقط می خواهد بر ونزوئلا سیطره یابد و منابع و ثروت های آن را برای خود استثمار کند.

هدف آمریکا از دخالت در تحولات ونزوئلا، سیطره بر ثروت‌های این کشور است

محمد حیدر کارشناس مسائل بین الملل و استاد امور مالی دانشگاه لندن در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در رابطه با تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا و دخالت مستقیم آمریکا در این تحولات گفت: این اولین باری نیست که آمریکا در امور داخلی ونزوئلا دخالت می کند؛ آمریکا امروز تلاش می کند تا رئیس جمهور منتخب مردم را که تمام کشورهای دنیا ریاست جمهوری او را به رسمیت می شناسند و حتی خود ترامپ نیز او را به رسمیت شناخته، از قدرت برکنار کند.

محمد حیدر افزود: برای آمریکا نه دموکراسی اهمیت دارد و نه اینکه تمام دنیا یک رئیس جمهور را به رسمیت بشناسند؛ بلکه فقط می خواهد براین کشور سیطره یابد و منابع و ثروت های آن را برای خود استثمار کند؛ به همین خاطر مخالفان دولتی که مخالف امپریالیسم و سیاست های سلطه جویانه آمریکاست را علیه آن دولت تحریک می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: شرکت های بزرگ آمریکایی وجود دارند که مشتری نفت ونزوئلا هستند و مبالغ مناسبی را برای نفت خریداری شده پرداخت نمی کنند؛ از چندی پیش دولت ونزوئلا با این شرکت ها که قصد بهره کشی از ثروت های ونزوئلا را دارند، به اختلاف خورده است؛ چراکه این شرکت ها می خواهند بزرگترین منبع اقتصادی ونزوئلا یعنی نفت آن را از آن خود کنند و این یک نمونه از دخالت های آمریکا است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این حدود سه ماه پیش نیز عوامل آمریکا درصدد ترور نیکلاس مادورو برآمدند و یک ماه پس از آن رئیس جهور آمریکا تهدید کرد که این کشور به راحتی می تواند علیه مادور کودتای نظامی کرده و او را از قدرت برکنار کند؛ پس از آن نیز طی روزهای اخیر مشاهده می کنیم که برای کودتا علیه دولت ونزوئلا از طریق پارلمان تلاش می شود.

محمد حیدر در رابطه با «گوایدو» که به صورت خوانده اعلام ریاست جمهوری کرده است، گفت: ممکن است که گوایدو به عنوان یک مخالف دولت طرفدارانی در کشور داشته باشد و مخالفت با دولت هم امری غیرقانونی نیست ولی او باید با مسئولیت پذیری رفتار کرده و مخالفت خود را به شکل قانونی اعلام کند، نه آنکه اوضاع کشور را به آشوب بکشاند تا از این طریق کشوری مانند آمریکا وارد عمل شده و علیه منافع ملت آن کشور اقدام کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با دستور نیکلاس مادورو به قطع روابط ونزوئلا با آمریکا هم گفت: همانطور که مادورو اعلام کرد ونزوئلا روابط خود با مردم آمریکا را قطع نکرده است بلکه روابط خود با دولت این کشور را که در پس این کودتاست قطع کرده است؛ آمریکا حدود بیست میلیون دلار به عنوان کمک مالی به گوایدو داده تا این کودتا را در کشور اجرا کند؛ به همین خاطر مادورو تاکید کرد که این تصمیم علیه مردم آمریکا نیست بلکه علیه دولت آمریکا و رویکرد امپریالیستی آن است تا تلاش های واشنگتن برای سیطره بر منابع ونزوئلا خنثی شود.

وی در رابطه با راه حل بحران ونزوئلا گفت: حل این بحران آسان نیست و اقتصاد ونزوئلا با مشکلات عدیده ای پس از تحریم های آمریکا مواجه است که دولت ونزوئلا برای مقابله با آن تلاش کرده و به طور کلی در این زمینه موفق بوده است، ولی به هر حال مردم قربانی این تحریم ها هستند.

محمد حیدر در پایان با اشاره به آینده تحولات ونزوئلا گفت: چنانچه اوضاع به شکل کنونی ادامه یابد و گوایدو موفق شود که در این کشور قدرت را به دست گیرد این کشور تحت سیطره و سلطه آمریکا قرار خواهد گرفت و منابع آن را به غارت خواهد برد؛ مردم ونزوئلا کسانی هستند که انتخاب کردند که مادورو رئیس جمهور این کشور باشد و امروز نیز آنها هستند که تصمیم می گیرند او در قدرت باقی بماند یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها