سفیر کانادا در چین درباره پرونده بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» اعلام کرده که اگر واشنگتن از درخواست استرداد این تبعه چینی صرفنظر کند، «خیلی خوب خواهد شد».

سفیر کانادا در پکن خواستار لغو درخواست آمریکا برای استرداد مدیر هوآوی شد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «جان مک کالوم» سفیر کانادا در چین که اظهارات اخیرش درباره تنش‌های ایجاد شده در روابط اتاوا و پکن بر سر بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» سبب درخواست برخی نمایندگان پارلمان کانادا برای برکناری او شده بود، در اظهاراتی تازه از آمریکا خواسته که از درخواست استرداد این تبعه چینی منصرف شود.

پانزدهم آذرماه بود که رسانه‌ها از بازداشت «منگ وانژو» مدیر مالی «هوآوی» غول فناوری چین در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های ایران خبر دادند. مقام‌های کانادایی اعلام کردند که آنها بعد از درخواست آمریکا، این فرد را بازداشت کردند.

در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های کانادایی درباره این پرونده، سفیر کانادا در چین در اظهاراتی که پایگاه «ونکوور استار» منتشر کرده، گفته است: «از نظر کانادا، اگر (آمریکا) از درخواست استرداد (منگ وانژو) منصرف شود، خیلی خوب خواهد شد».

اظهارات «جان مک کالوم» سفیر کانادا در چین در ادامه اظهارات اخیر او در خصوص پرونده بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» مطرح شده است.

او پیش از این در اظهاراتی جنجالی گفته بود که منگ وانژو مدارکی قوی برای مخالفت با درخواست آمریکا جهت استرداد او به واشنگتن در اختیار دارد و پرونده موجود علیه او، پرونده‌ای ناقص است.

 این اظهارنظر سفیر کانادا در چین با واکنش‌های تند برخی از قانونگذاران پارلمان کانادا مواجه شد و آنها خواستار برکناری او شدند.

جنجال‌ها در کانادا بر سر اظهارات مک کالوم به جایی رسید که او روز پنجشنبه هفته گذشته بابت سخنانش مجبور به عذرخواهی شد.

در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره درخواست رسمی آمریکا از کانادا برای استرداد منگ وانژو صورت گرفته و «دیوید مک نائوتن» سفیر کانادا در واشنگتن هم از احتمال رسمی شدن این درخواست صحبت کرده بود.

مک نائوتن سفیر کانادا در واشنگتن در اقدامی کم‌سابقه به صورت آشکار از سیاستهای آمریکا انتقاد و تاکید کرده بود که آمریکائیها هستند که دارند قوانین خود را در مورد «منگ وانژو به طور کامل اجرا می‌کنند اما ما طرفی هستیم که داریم برای آن هزینه می‌پردازیم .

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها