گروهی از سازمان‌های مردم نهاد و حامیان نظام ضد امپریالیستی پیش از ظهر فردا (دوشنبه) برای اعلام حمایت خود از دولت منتخب و رسمی ونزوئلا در سفارت این کشور در تهران حضور می‌یابند.

حضور جمعی از حامیان دولت ونزوئلا در سفارت این کشور در تهران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، گروهی از سازمان‌های مردم نهاد و حامیان نظام ضد امپریالیستی پیش از ظهر فردا (دوشنبه) ساعت ۱۰:۳۰ به منظور اعلام حمایت خود از دولت منتخب و رسمی ونزوئلا در محل سفارتخانه این کشور در تهران حضور می‌یابند.

شامگاه چهارشنبه سوم بهمن ماه «اماخوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور با حمایت آمریکا و برخی کشورها شامل برزیل، آرژانتین و کانادا، طی سخنرانی در جمع معترضان مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و سوگند نیز یاد کرد. 

به فاصله نیم ساعت از این اقدام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

مادورو نیز طی سخنرانی در جمع هواداران خود، گوایدو را دست‌نشانده آمریکا خواند و ضمن قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن، ۷۲ ساعت به تمام دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داد که از این کشور خارج شوند.

در پی تحولات اخیر در ونزوئلا و دخالت‌های علنی و نامشروع آمریکا در امور این کشور، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۴ بهمن در واکنشی به این تحولات اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیر قانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.

وی افزود: ما امیدواریم  هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی  در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با به کارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت‌آمیز هر چه سریع تر حل و فصل شود.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز یک روز بعد (جمعه پنجم بهمن) در پی این تحولات با «خورخه آرره آسا» همتای ونزوئلایی خود تلفنی گفت‌وگو و حمایت ایران از دولت مادورو را اعلام کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین دیروز (شنبه) با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود درباره اوضاع ونزوئلا تلفنی گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها