رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان‌های شایع استان در میان زنان شامل سرطان پستان، معده و پوست بوده و در میان آقایان سرطان معده و پوست شایع‌ترین نوع سرطان‌هاست.

سرطان‌های شایع در خراسان رضوی کدامند؟
 
به گزارش قدس آنلاین ؛  ظهر امروز محمد دارابی در مراسم افتتاح همزمان تشخیص زودهنگام سرطان و بیماری‌های غیرواگیر که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان قطب شمال شرق کشور نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سرطان دارد و توانسته در این زمینه در سطوح یک، دو و سه خدمات بسیار خوبی را ارائه دهد. در استان، به‌صورت سالانه حدود ۱۰ هزار مورد سرطان جدید شناسایی شده و با بروز ۱۸۸ مورد سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر، رتبه ۱۵ کشوری را به خود اختصاص داده است. 
وی افزود: سرطان‌های شایع استان در میان زنان شامل سرطان پستان، معده و پوست بوده و در میان آقایان سرطان معده و پوست شایع‌ترین نوع سرطان‌هاست؛ بنابراین توانسته‌ایم در سطح یک درمان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در مراکز جامع خدمات بهداشتی شهری و روستایی، تعداد ۴۲۲ هزار و ۸۶۰ مورد سرطان پستان را اسکرین کنیم که از این میان، ۲ هزار و ۷۹۴ مورد یعنی ۰.۶ درصد اسکرین‌ها مثبت بوده و بیماران برای درمان به سطح دو ارجاع داده شدند.
دارابی ادامه داد: در رابطه با سرطان روده بزرگ، ۶۱ هزار مورد اسکرین شده‌اند که ۷۱۵ مورد، مثبت بوده و به سطح دو ارجاع داده شدند و حدود ۵۵۵ نفر، دارای سابقه خانوادگی مثبت داشتند. در  مورد مبتلایان به سرطان دهانه رحم باید توضیح داد که ۵۵۲ هزار ۷۶۷ نفر اسکرین شدند که ۱۳۸ هزار و ۱۴۴ نفر یعنی ۲۵ درصد  برای بررسی بیشتر به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند. 
وی با بیان اینکه «مهمترین فعالیتی که در حوزه بهداشت و غربالگری همه بیماری‌ها و سرطان‌ها صورت گرفته راه‌اندازی سیستمی خاص در نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت سینا است»، توضیح داد: این اقدام موجب شده که بخش خودمراقبتی را در سطح جامعه روان کند و بتوان از این طریق در پرونده سلامت الکترونیک بیماران ورود پیدا کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به استانداردسازی در حوزه درمان تشریح کرد: در سطح دو حوزه درمان، توانسته‌ایم به استادنداردسازی مراکز شیمی‌درمانی سرپایی بخش‌های دولتی و خصوصی دست یابیم که جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشرو در این زمینه بودیم. همچنین از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخت و تجهیز پنج مرکز اسکرین، پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان بوده، که سه مرکز در مشهد و دو مرکز در شهرستان‌های پرجمعیت استان چون قوچان و کاشمر بوده است. این مراکز، در وسعتی به مساحت 3 هزار متر مربع و با هزینه بیش از ۱۴ میلیارد تومان ساخته شدند.
وی با اشاره به توسعه مراکز رادیوتراپی گفت: از دیگر اقدامات می‌توان به توسعه مراکز رادیوتراپی در بخش دولتی و خصوصی اشاره داشت، همچنین جذب مشارکت نیکوکاران در حوزه درمان از دیگر دست‌آوردهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. 
دارابی خاطرنشان کرد: اسکرین بیماران می‌تواند در بحث کاهش هزینه بیمار  و افزایش طول عمر آن‌ها نقش مؤثری داشته باشد. امیدواریم با ایجاد مراکز اسکرین و غربالگری بیشتر در زمینه سرطان‌های شایع بتوانیم سرطان‌ها را زودتر تشخیص داده و روند درمان را آغاز کنیم که منجر به طول عمر بیمار و افزایش کیفیت زندگی وی خواهد شد. البته فاکتورها و ریسک‌فاکتورهای موجود در جامعه نقش مهمی را در بروز سرطان‌ها دارد بنابراین امیدوارم در زمینه اجتماعی کردن سلامت، سازمان‌های گوناگون بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها