مرکز تشخیص زودهنگام سرطان و بیماری‌های غیرواگیر (مثل دیابت و فشارخون) مشهد همزمان با افتتاح چند پروژه درسراسر کشور با پیام سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.

  ۱۰هزارمورد سرطان جدید در خراسان رضوی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آیین افتتاح این مرکز گفت: خراسان رضوی با ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال، رتبه ۱۵ کشور را به خود اختصاص داده است.

دکتر دارابی محبوب با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب شمال شرق کشور نقش مهمی در تشخیص و پیشگیری و درمان سرطان دارد افزود: از سال ۹۵ تاکنون برنامه اسکرنینگ و غربالگری سرطان در مراکز تحت پوشش انجام شده و سرطان‌های پستان، معده، پوست، کلورکتال، وسرویکس بیشترین آمار را نشان داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری سرطان در تشخیص به موقع و بهبود بیمار تصریح کرد: برنامه اسکرنینگ و غربالگری سرطان در بهبود، طول عمر بیمار و کاهش هزینه‌های درمان نقش مهمی داشته و دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو اولین دانشگاه‌های پیشرو در تشخیص موارد سرطان شناخته شده است.

وی در ادامه توضیح داد: ساخت پنج مرکز اسکرنینگ با زیر بنای ۳۰۰۰ مترمربع و هزینه ۱۴ میلیارد تومان در مشهد، قوچان و کاشمر برای تشخیص زودهنگام سرطان و ارائه خدمات به بیماران سرطانی در مرکز انکولوژی رضا با مشارکت خیرین از جمله فعالیت‌های این دانشگاه در این زمینه می‌باشد.

دکتر دارابی بحث اجتماعی کردن سلامت و خودمراقبتی را راهکار مناسبی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان و کاهش ابتلا به این بیماری دانست و یادآورشد: آموزش اقشار جامعه برای خودمراقبتی از طریق تغذیه صحیح، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و سبک زندگی سالم تأثیر بسزایی در کنترل و پیشگیری از بروز سرطان دارد و در این زمینه رسانه‌ها باید کمک کنند تا با ارتقای دانش بهداشتی پزشکی جامعه شاهد ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها باشیم. گفتنی است در این برنامه ۱۲ شهر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان فعالیت خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها