تهیه کننده فیلم سینمایی « خون خدا»گفت:ما حتی بر سر اینکه کار در جشنواره حضور داشته باشد یا نه با کارگران چالش داشتیم. چون می‌ترسیدیم که موضوع فیلم خیلی درک نشود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و مورد تایید قرار گرفت.

تماشاگر فیلم ما را با خیال راحت تماشا می کند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فیلم سینمایی خون خدا» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی‌علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی یکی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال است. این فیلم یک درام اجتماعی است و داستان کارتن خوابی‌ست که دورانِ نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده است با دهه اول محرم. او شب عاشورا در جعبه‌ی غذای نذری که برایش آورده‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد...خون خدا یکی از فیلمهای حاضر در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد است به این انگیزه با سیاوش حقیقی تهیه کننده این فیلم گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید:

*کمی از کلیت داستان بگویید. ظاهرا خون خدا داستانی متفاوت از فیلمهای امسال که هیچ، فیلم‌های چند سال گذشته سینمای ایران دارد.

**از آنجایی که خون خدا فضایی عاشورایی دارد در دهه اول محرم امسال فیلمبرداری کار را آغاز کردیم که با بیست و پنج جلسه فیلمبرداری به اتمام رسید.

ماهیت فیلم داستانی دینی مذهبی دارد و به دو دلیل این فیلم را از بقیه آثار جشنواره امسال متمایز می‌کند. اول اینکه خون خدا یک اثر مذهبی است دیگر اینکه بازیگرانی که جلو دوربین این فیلم قرار گرفته اند  هیچ کدام سوپراستارهای معمول سینما نیستند بلکه بازیگران تئاتری هستند که در این فیلم همه توانایی و استعدادشان را خرج کرده اند. کسی مثل رضا اخلاقی راد به عنوان بازیگر اصلی کار که من مطمئنم او یکی از بازیگران چهره و استارهای سالهای آینده خواهد بود و بقیه بازیگرانمان هم مثل فرید سجادی حسینی، سعید داخ و ... هم که از هنرمندان تئاتری هستند که هر چند شناخته شده اند ولی به آن معنای معمولی که همه به دنبال آنند چهره و استار نیستند. ولی به هر شکل من خوشحالم که این فیلم را با بازیگران تئاتر و بچه هایی که کمتر دیده شده‌اند ساختیم چون مطمئنم با این حساب مخاطب بهتر با نقش‌ها همزاد پنداری می‌کند چون هیچ ذهنیتی از بازیهای قبلی اینها ندارد.

و همانطور که احتمالا مطلع هستید تمام قصه این فیلم در سه روز عاشورا تاسوعا و روز بعد از آن روایت می‌شود که به نظرم هر چند داستانی متمایز ولی بی ادعا و ساده‌ای دارد.

*بله همانطور که خودتان هم به آن اشاره کردید بازیگران شما حتی بازیگراصلی فیلم هم بازیگر پر کاری نیستند؟

**بله او از بازیگران تئاتر مشهد است و الان چند سالی است که به تهران آمده و تحصیلات تئاتری‌اش را در آنجا ادامه داده است. رضا اخلاقی راد قبلا در فیلم لرد ساخته محمد رسول اف بازی کرده که متاسفانه دیده نشد ولی من مطمئنم با تلاشی که برای ارائه نقشش داشته و گریم خاصی که در این فیلم دارد حتما اتفاقات خوبی برای دیده شدنش در جشنواره امسال می افتد.

*فیلم سینمایی خون خدا در سکوت خبری ساخته شد چرا؟

**به این دلیل اینکه چون کار یک کار مذهبی و امام حسینی بود اول می‌خواستیم ببینیم آیا خروجی کار مطلوب هست به چیزی که ما می‌خواهیم نزدیک است بعد اعلام کنیم. ما حتی بر سر اینکه کار در جشنواره حضور داشته باشد یا نه با کارگران چالش داشتیم. چون می‌ترسیدیم که موضوع فیلم خیلی درک نشود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و مورد تایید قرار گرفت.

*از شیوه کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی بگویید.

**او در فیلم انزوا نشان داد که کاربلد است و میداند که از کار چه می‌خواهد. شیوه مرتضی علی عباس میرزایی کارگردانی فضای های خاصی است او تکنیک را در کنار کار قرار می‌دهد و این تکنیک باعث شده که حداقل در این فیلم یک اثر مذهبی به روزی را شاهد باشیم. او کارگردان باهوشی است و از آن جایی که نویسنده فیلمنامه هم خود اوست شما در این کار شاهد دیالوگ‌های خاصی خواهید بود که این را هم باید به هنرهای دیگر او اضافه کنیم.

*خون خدا سوژه‌ای بسیار جسورانه‌ای دارد و علی عباس میرزایی یک موضوع مذهبی را دریک چنین بستری به تصویر کشیده است. تا جایی که به یاد دارم در این چند ساله کمتر به این سوژه پرداخته شده است.

**بله موافقم. خون خدا یک کار دلی مذهبی است و همه سعی ما این بوده که مخاطب را با این قصه درگیر کنیم و ترتیبی بدهیم که تماشاچی با خیال راحت بنشیند و یک فیلم نرمال در سینما ببیند. همه تلاش ما این بوده که داستان به بهترین شکل روایت شده است و من فکر می‌کنم این اثر یکی از ارزان ترین فیلمهایی است که در این سالها ساخته شده است.

*ظاهرا موسیقی خون خدا از نقاط قوت آن محسوب می‌شود

**بله. موسیقی فیلم توسط پیام آزادی و در خارج از ایران و در کوتاه ترین تایم ساخته شده است او قبل از این‌ها هم سابقه همکاری با مرتضی علی عباس میرزایی را داشته است ادر واقع موسیقی این فیلم تلفقی از مولودی ایرانی و تکنیکال موسیقی در کشورهای دیگر ساخته که به نظرم کار جذابی شده است.

*برخی از همکاران شما معتقدند که جشنواره امسال جشنواره سختی است و رقابت مشکل. چه پیش بینی برای این فیلم دارید؟ و تصور می‌کنید خون خدا در چه بخش هایی بیشتر دیده شود؟

**بله همین طور است حتی من شنیده‌ام که در بین فیلم اولی‌ها کارهایی خوبی پذیرفته شده‌اند. در هر حال چون فیلمهای همکارانم را ندیده‌ام طبیعتا نمی‌تواند قضاوتی داشته باشم ولی با همه اینها مطمئنم گریم و بازی رضا اخلاقی راد حتما در این کار دیده خواهد شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها