عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: لایحه منطقه آزاد دوغارون و سرخس ماه ها است که در دولت معطل او بلا تکلیف می باشد.

شرق کشور از نبود منطقه آزاد اقتصادی رنج می برد/لایحه منطقه آزاد دوغارون و سرخس همچنان در دولت خاک می خورد

جلیلی رحیمی جهان آبادی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: تحریم ها در شرایط فعلی فرصتی را برای صادرات کالا برای صادرکنندگان  فراهم کرده است تا کالاهایی که جزء نیازهای اساسی کشور نیستند  را به کشورهای همسایه صادر کنند .
وی تصریح کرد: در حالی که در بسیاری از  مرزهای کشور منطقه آزاد وجود دارد  اما در شرق کشور که با چند کشور همسایه است هیچ منطقه آزادی وجود ندارد  و مشخص نیست چرا لایحه منطقه آزاد دوغارون و سرخس ماه ها در دولت معطل می باشد و برای تصویب به مجلس فرستاده نمی شود زیرا  اگر این لایحه زودتر به مجلس برسد می توان با استفاده از پتانسیل استان خراسان به خصوص آستان قدس رضوی(ع) و آمادگی مردم برای سرمایه گذاری ، درآمد کشور از ارز را بهبود بخشید.
نماینده تایباد و تربت جام افزود: کشوری همچون افغانستان با ۳۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان یک کشور مصرف کننده در اکثر بخش ها در همسایگی ایران از طرف مرزهای شرقی قرار دارد که  می توان  یک سری از کالاهای ارزآور را به این کشورصادر کرد. از طرفی در حال حاضر  تایباد و دوغارون اگرچه منطقه ویژه اقتصادی هستند، اما این مناطق شرایط تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری را دارند که البته تفاوت های بسیاری با منطقه ویژه اقتصادی دارد. از این رو ایجاد منطقه آزاد در شرق کشور به خصوص منطقه دوغارون فرصت خوبی است که به توسعه پایدار و حفظ ساکنین در مناطق مرزی کمک می کند.
رحیمی ادامه داد: در شرایط اقتصادی کنونی کشور نیاز به جذب ارز خارجی بیش از گذشته ضرورت دارد  و  لایحه منطقه آزاد دوغارون که تمام مراحل فنی و اداری خود را طی کرده است باید هرچه زودتراز طرف دولت  به مجلس فرستاده شود.

برچسب‌ها