معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گردش مالی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در سیستم بانکی کشور است، در حالی که شرکت‎های هرمی توام باعث خروج ارز از کشور می‌شوند.

گردش مالی شرکت‌های بازاریابی در سیستم بانکی کشور است
 
به گزارش قدس آنلاین ، علی‌غفوری مقدم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی غیر قانونی، اظهار کرد: چند سالی است که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به استناد ماده 87  قانون نظام صنفی مجوز اخذ کرده و به بازاریابی مشغول و فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: در بند 15 آیین‌نامه اجرایی ماده 87 کارگروه نظارتی در سطح کشور وجود دارد که بر فعالیت‌های این‌ شرکت‌ها نظارت لازم را مبذول می‌کند که دستگاه‌های مرتبط عضو این کارگروه هستند و وزارت صمت، اطلاعات، نیروی انتظامی و دادگستری در اجرای این فرآیند کمک‌رسانی می‌کنند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  افزود: کمیته متناظر استانی این کارگروه در استان‌ها تشکیل شده است.
غفوری‌مقدم با بیان اینکه هدف ما این بوده که مجموعه‌ای از اطلاعات را به مردم منتقل کنیم تا شناخت بهتری را در خصوص فعالیت بازاریابی شبکه‌ای پیدا کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به این آموزش مردم به آگاهی کافی دست پیدا می‌کنند تا درگیر شرکت‌های غیر قانونی هرمی نشوند.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف کمیته متناظر استانی انعکاس یک تصویر دقیق از فعالیت این شرک‌ها است تا اگر مردم خواستار حضور در این شرکت‌ها هستند، دچار آسیب و ضرر نشوند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  در خصوص تفاوت فعالیت‌ شرکت‌های بازاریابی و هرمی، گفت: از نظر ما هر نوع فروشی که به صورت هرمی باشد، یک نوع کلاهبرداری و بدون مجوز است.
غفوری‌مقدم تاکید کرد: نوع فعالیت بازاریابی شبکه‌ای به صورت قانون‌مند است، اما باید الزامات لازم را این شرکت‎‌ها رعایت کنند و اگر شرکت‌های بازاریابی نیز دچار تخلف شوند از طریق ساز و کار پیش‌بینی شده با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه شرکت‌های هرمی یک فعالیت غیر قانونی و فاقد مجوز دارند، اضافه کرد: اما شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بر اساس پروانه‌ای که اخذ کردند، فعالیت قانون‌مندی دارند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تحت نظارت کار گروه کشوری و کمیته نظارتی فعالیت می‌کنند؛ اما بر شرکت‌های هرمی به دلیل غیر قانونی بودن فعالیت آن‌ها هیچ ساز و کار پیش‌بینی شده‌ای برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد.
غفوری‌مقدم با بیان اینکه هر گونه فعالیتی که در چارچوب ‌شرکت‌های هرمی رخ دهد، تخلف است، تاکید کرد: موضوع دیگر این است که شرکت‌های هرمی در بخش مسائل مالی، هیچگونه پرداخت مالیاتی به دولت ندارند، در حالی که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای موظف به پرداخت مالیات هستند.
وی در خصوص پرداخت پورسانت در شرکت‌های بازاریابی و هرمی، اظهار کرد: شرکت‌ها بازاریابی شبکه‌ای موظف به آن هستند که به بازاریابان خود پورسانت پرداخت کنند. این پورسانت‌ها نیز باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  اظهار کرد: همچنین بازاریابی شبکه‌ای باید الزاما کالا داشته باشند و منبع تامین کالای خود را نیز معرفی کنند؛ در حالی که در شرکت‌های هرمی کالایی وجود ندارد و یا اگر صحبت از کالایی شود، صرفا هیچ منبعی ندارد.
غفوری‌مقدم گفت: گردش مالی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در سیستم بانکی کشور است؛ در حالی که شرکت‎های هرمی توام باعث خروج ارز از کشور می‌شوند.
وی در خصوص طرح سوددهی این شرکت‌ها، بیان کرد: شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای الزاما باید طرح سوددهی را زمانی که مجوز اخذ می‌کنند، ارائه کنند و در طول فعالیت خود بر رعایت این اصول پایبند باشند، در حالی که در شرکت‌های هرمی طرح مشخصی در این زمینه ندارند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پرداخت کمیسیون در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای محدود به سطوح خاصی است، اما شرکت‌های هرمی در پرداخت‌های خود هیچ حساب و کتابی ندارند.
غفوری‌مقدم در خصوص شکل فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، تاکید کرد: بازاریاب در زمان عضویت، نباید اجبار به خرید داشته باشد و یا برای ورود سرمایه اولیه پیش‌بینی شود؛ اما مقدمه ورود به شرکت‌های هرمی با پرداخت مبلغی همراه است.
وی تاکید کرد: علاوه بر این موارد در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای امکان باز پس گیری وجود دارد و عین مبلغ را نیز به فرد بازگردانند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها