رضا اردکانیان گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور از هفت هزار مگاوات در اول انقلاب امروز به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است که شاهد افزایش ۱۱ برابری در این زمینه بوده‌ایم.

افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور به ۸۰ هزار مگاوات

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رضا اردکانیان  وزیر نیرو صبح امروز در آیین کلنگ‌زنی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار با بیان اینکه صنعت برق کشور از دستاوردهای خون شهدای انقلاب است، گفت: در سال ۵۷ جمعیت ایران ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده و اکنون آمار آذرماه سال ۹۷ جمعیت ما ۸۲ میلیون نفر بود و جمعیت در ۴ دهه بیش از دو برابر شده است.
وی با بیان اینکه انرژی الکتریکی نقش اساسی در مصارف خانگی گرمایش مسکونی و تجاری دارد، افزود: توسعه انرژی الکتریکی باید به نسبت افزایش جمعیت باشد و در حالی که اکنون ۲.۳ برابر شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: همچنین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور از ۷ هزار مگاوات در اول انقلاب امروز به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است که شاهد افزایش ۱۱ برابری در این زمینه بوده‌ایم.
اردکانیان بیان کرد: طول شبکه برق ما از ۸۲ هزار کیلومتر به ۹۲۳ هزار کیلومتر رسیده که افزایش ۱۱ برابری داشته است.
وی با بیان اینکه تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق در اول انقلاب ۴ هزار روستا بوده که با افزایش ۱۳ برابری و ۵۷ هزار روستا رسیده است، گفت: اوج بار مصرف شبکه یا پیک بار ۳ هزار و ۴۸۰ مگاوات بوده که امروز از مرز ۵۷ هزار عبور کرده، یعنی ۱۶ برابر شده است.
وی افزود: انرژی پاک و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی رو به توسعه است و یک هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در این زمینه در کشور داریم.
اردکانیان ادامه داد: در دو روز اخیر ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در خراسان رضوی افتتاح شده که در مجموع ۸ هزار طرح آب و فاضلاب شهری روستایی در سطح کشور در دهه فجر افتتاح می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه ۴۵۸ طرح آب و برق در خراسان رضوی در دست اجرا است، گفت: تصفیه‌خانه‌های کشور در اول انقلاب چهار مورد بوده که امروز به ۲۷۰ تصفیه‌خانه افزایش پیدا کرده و ۵۰ مورد از این تصفیه‌خانه‌ها در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است.

۲ دهه قبل عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار کلنگ‌زنی شده است
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: حدود ۲ دهه قبل عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار کلنگ‌زنی شد که در آن سال‌ها این طرح به سبب برخی اختلافات و اینکه برخی توسعه منطقه داورزن و سبزوار را به چشم نمی‌دیدند، معطل ماند.
حسین مقصودی افزود: عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی را در دوره مجلس دهم به‌عنوان طرحی ملی و ماندگار شعار خود قرار دادیم و نشست‌های مختلفی درباره آن برگزار شد.
وی ادامه داد: برای عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی با ظرفیت یک هزار اشتغال، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که فاز نخست آن طی ۱۴ ماه و فاز دوم پس از ۲ سال به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های منطقه، نیروی جوان، متخصص و انسانی را فراهم می‌کند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سرمایه ارزی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی توسط بانک صادرات، بنیاد تعاون ناجا، مدیرعامل مپنا، پیمانکار بخش خصوصی تأمین می‌شود.
مقصودی ادامه داد: همچنین در بهمن ماه سال جاری نواحی صنعتی روداب و ششتمد کلنگ‌زنی می‌شود، چنانکه ماه گذشته نواحی صنعتی نوده انقلاب و داورزن به بهره‌برداری رسید.
وی گفت: صنایع پایین دستی فولاد به‌صورت خوشه‌ای و زنجیره‌ای در نواحی صنعتی تقویت می‌شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: ورود سرمایه بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی با مشارکت بخش خصوصی، فرصتی ارزشمند است که با وحدت رویه حاصل شده و این طرح به نام فردی نیست، بلکه به کام مردم است.
۹ طرح آب و فاضلاب شهری در سبزوار به بهره‌برداری رسید
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: خط انتقال ۷۰۰ GRP آب به طول ۲.۸۹ و اعتبار ۲۵ میلیارد ریال طرح اجرای خط ۸۰۰ انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه توحیدشهر به‌طول ۱.۲ کیلومتر ۲۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
حسین ریاضی افزود: حفر و تجهیز یک حلقه چاه با دبی ۲۵ لیتر بر ثانیه ۶ میلیارد ریال، اجرای خطوط جمع‌آوری فاضلاب به متراژ ۱۵ کیلومتر ۷۵ میلیارد ریال و طرح اصلاح شبکه آب و نوسازی انشعاب به متراژ ۱۱ کیلومتر ۲۸ میلیارد ریال و طرح مدیریت فشار شبکه سه میلیارد ریال نیز افتتاح شد.
وی ادامه داد: اتاق سامانه گندزدایی مخزن ۲۰ هزار فاز ۲ به سیستم نوین گندزدایی نمک طعام (تولید آب ژاول در محل) ۵۰۰ لیتر برثانیه ۳ میلیارد ریال و احداث ساختمان اداری شهر روداب با عرصه حدود ۹۰۰ متر و زیربنا ۱۱۰ مترمربع بیش از ۲ میلیارد ریال به‌بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار بیان کرد: همچنین پروژه انرژی پاک (پنل خورشیدی) با توان تولید برق KW۵ در ساختمان اداری شرکت ۵۰۰ میلیون ریال نیز افتتاح شد.
گفتنی است؛ پروژه نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار در محدوده ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است.
نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار با سرمایه‌گذاری سه میلیارد تومانی احداث می‌شود و به گفته مسؤولان وزارت نیرو ۲۲۵ یورو از سرمایه ارزی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد ریال آن نیز توسط بانک صادرات، بنیاد تعاون ناجا و پیمانکار بخش خصوصی تأمین می‌شود.
پروژه مذکور پس از گذشت چندین سال بلاتکلیفی وارد فاز اجرایی شد و برای بیش از یک هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها