وزیر خارجه پیشین عراق اظهارات ترامپ درباره حضور نظامیان آمریکایی در این کشور برای زیرنظر داشتن ایران را مایه شرمساری دولت بغداد خواند.

اظهارات ترامپ درباره حضور نظامی آمریکا در عراق مایه شرمساری است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق عراق با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر داشتن ایران برای دولت بغداد شرم آور و مایه خجالت است. 

وی در ادامه تاکید کرد که چنین اظهاراتی انتخابهای سختی پیش روی عراق قرار خواهد داد.

ترامپ روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفته: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این به آن معنی است که آمریکا قصد حمله به ایران را دارد، گفت: «نه. دلیلش این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا برای اینکه بخش‌های مختلف آن خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است. این چیزی است که خیلی‌ها درک نمی‌کنند. می‌خواهیم تحت نظر داشته باشیم و کاملا رصد کنیم که اگر دردسری درست شد، اگر کسی خواست سلاح اتمی یا چیزهای دیگر تولید کند، ما قبل از اینکه این کار را کنند، متوجه شویم.»

مقامات عراقی تا کنون به این اظهارات ترامپ پاسخی نداده‌اند اما طی روزهای گذشته برخی از احزاب و نمایندگان پارلمان عراق بر لزوم اشغالگر بودن نیروهای نظامی آمریکا تاکید کرده و خواستار اخراج آنها شده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها