البرز - علی اصغر مونسان با بیان اینکه نزدیک به ۲ هزار پروژه جهت مرمت در حوزه میراث فرهنگی کشور در حال اجرا است، گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۹۸۰ پروژه در بخش خصوصی داریم که حجم سرمایه گذاری انجام شده در آن توسط بخش خصوصی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در حوزه گردشگری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیش از ظهر امروز(سه شنبه)، در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه حدود یک میلیون سایت تاریخی در کشور داریم، گفت: این مجموعه ها به صورت دائمی نیاز  به نگهداشت و مرمت دارند همچنین  پروژه های اماکن تاریخی را هم داریم که تاکنون سراغ این مجموعه ها برای مرمت نرفته ایم چراکه نیاز به اعتبارات بالایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های خارج از دولت نیز بهره برداری شود، گفت: دولت نمی تواند تمامی مطالبات در این حوزه را دنبال کند و محدودیت در تزریق بودجه به این بخش دارد.

مونسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر طبق فعال کردن ‌ظرفیت های برون دولتی، در اماکن تاریخی حق بهره برداری را به مردم و بخش سرمایه گذار خصوصی واگذار می کنیم و مرمت بر اساس استانداردهای میراث فرهنگی و با نظارت ما انجام می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه با مشارکت بخش خصوصی دو هدف را دنبال می کنیم، ‌گفت:‌ یکی اینکه کار مرمت با پول غیردولتی انجام نشود و همچنین این اماکن تاریخی تبدیل به کسب و کار و شغل می شوند که اقدامات خوبی در این حوزه با کمک بخش غیردولتی در مواردی از جمله کاروانسراها انجام شده است.

مونسان در بخش دیگری از سخنانش به حوزه گردشگری در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: کشور به بخش گردشگری امید بسته است ‌و حمایت های دولت در این زمینه افزایش یافته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه به نظر بنده کشور نیاز به شکل گیری یک اقتصاد جدید دارد، ‌گفت: اگر می خواهیم فقط متکی به نفت نباشیم باید اقتصادی جدید در ‌کنار آن تعریف کنیم چون کشور به این مهم نیاز دارد و از طرفی کشور به اقتصاد مبتنی به نفت و مالیات تکیه دارد.

‌وی تاکید کرد: تنها بخشی که در حال حاضر می تواند با شدت به کشور کمک کند صنعت گردشگری ایران است و اعلام می کنیم در این راستا در ۹ ماهه سال ۹۷ از عدد ۶ میلیون گردشگر عبور کرده ایم.

 مونسان اضافه کرد: این در حالی است که سال گذشته این آمار ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است و رشدهای گردشگری در استانداردهای جهانی در سطح ۳ تا ۴ درصد حرکت می کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حوزه گردشگری در کشور بیش از ۵۴ درصد در قیاس با سال گذشته رشد داشته، ‌گفت:تفاوت  نرخ ارز که پیش آمده است سفر گردشگر به ایران را به صرفه کرده است اما از  خیلی از پارامترها را از دست داده ایم.

 وی ادامه داد: به عنوان مثال پروازهای مستقیم که یکی از  مهمترین ابزارهای توسعه گردشگری است را در مشکلاتی که آمریکایی ها برای ما ایجاد کرده اند از دست داده ایم.

 مونسان با بیان اینکه گردشگری داخلی به شدت رونق گرفته است و یکی از موضوعات مهم در گردشگری تبلیغات است، افزود: در این راستا رسانه های غربی بویژه آمریکایی ها تصویر منفی از ایران ترسیم کرده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس سازمان جهانی گردشگری در ایران را داشته ایم که دبیرکل این سازمان در آن حضور یافت و وی با صحبت های خود در این اجلاس ایران را در آنتن گردشگری دنیا قرار داد.

مونسان تاکید کرد: بعد از برگزاری این اجلاس چند سایت مهم حوزه گردشگری ایران را کشوری امن و با پتانسیل بالا برای گردشگری معرفی کردند.

وی در مورد حضور ایران در نمایشگاه های خارجی با وجود مشکلات ارزی تشریح کرد: در نمایشگاه فیتور اسپانیا ویژه گردشگری شرکت کردیم و  به لحاظ کمی و کیفی ارتقا بسیار قابل ملاحظه ای داشتیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در نمایشگاه فیتور اسپانیا که ۸۸۶  پاویون و غرفه داشت پادشاه، ملکه و رئیس مجلس آن در پاویون ایران حضور یافتند و انعکاس خوبی برای ما داشت.

مونسان در مورد استان هایی که بیشترین تعداد گردشگران خارجی را داشته اند گفت: از یزد، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان  در این حوزه  می توان نام برد.

این مسئول در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه بخش خصوصی در اجرای پروژه های گردشگری چند درصد مشارکت داشته اند، گفت:  سازمان میراث فرهنگی مجری نبوده بلکه هدایت کننده است ‌و در حال حاضر بیش از یکهزار و ۹۸۰ پروژه در این خصوص داریم که حجم سرمایه گذاری انجام شده در آن توسط بخش خصوصی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی در پایان گفت: زمانی که این پروژه ها به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی دست یابند از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزان قیمت با بهره ۱۴ درصدی به منظور اتمام پروژه ها به آنها اعطا می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها