اینجا کتابخانه خصوصی یک علاقه‌مند کتاب است که طی ۴۴ سال همه داشته‌هایش را برای خرید کتاب قرار داده و بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب حاصل این عاشقی است.

کتاب بینش و دانش هر فرد است

وقتی به مکان کتابخانه می‌رسم، اومشغول جمع‌آوری کتاب‌هاست و توضیح می‌دهد: چندی پیش لوله آب طبقه بالای این زیرزمین اجاره‌ای ترکید و بخشی از کتاب‌هایم را خراب کرد. «یدالله مصلحی طالقانی»، متولد ۱۳۲۰ و کارشناس ارشد ادبیات عرب و بازنشسته آموزش و پرورش است. او می‌گوید: پدرم اهل شعر و ادب بود و از سال ۱۳۲۷ که وارد کلاس اول ابتدایی شدم، کتاب‌های درسی و غیردرسی را از آن زمان تاکنون جمع‌آوری کردم. وی می‌افزاید: آن زمان به خاطر دارم نوشتن را به ما با قلم نی یا برای راحتی با قلم فرانسه و خط نستعلیق آموزش می‌دادند. من خط خوشی داشتم و خطاطی را نزد عمویم آموزش دیدم.

   تسلط به انواع خط‌ها

وی تصریح می‌کند: هنگام فوت پدر فقط قرآن کوچک او را از همه میراث به یادگار برداشتم و گفتم سهم الارث من خرج خیرات پدر شود.

حالا او قصه حضورش را در مشهد برایم تعریف می‌کند و می‌گوید: ۱۴ساله بودم که پدرم به رحمت خدا رفت و من چندی بعد از ورامین به تهران آمدم و به دلیل خط خوشی که داشتم در یک تابلو نویسی مشغول به کار شدم. از سال ۳۷ الی ۴۷ درانجمن خوشنویسان در تهران حضور داشتم و توانستم به پنج نوع خط نستعلیق، نسخ، ثلث، ریحان، محقق، تعلیق مسلط شوم.

   طلبیده شدن به شهرالرضا (ع)

او ادامه می‌دهد: بعدها استخدام آموزش و پرورش شدم و پس از مدتی مشهد الرضا(ع) را برای زندگی انتخاب کردم و برای همیشه باهمسرو فرزندانم به مشهد مهاجرت کردیم.

   هزینه ۴۴ سال نگهداری کتاب‌ها

وی با بیان اینکه در همه سال‌ها به دلیل حجم بالای کتاب‌هایش و عدم امکان نگهداری آن‌ها در خانه مسکونی‌اش، مکان دیگری را برای نگهداری کتابهایش اجاره کرده است، اظهار می‌دارد: به اعتقاد من کتاب بینش و دانش هر فردی است و از افتخارات هر فرد ایرانی داشتن وخواندن کتاب است. من می‌توانستم هزینه‌های خرید کتاب و اجاره‌هایی که در این ۴۴ سال برای حفظ این کتاب ها انجام داده‌ام را در بخش‌های مختلف مسکن، زمین و ماشین سرمایه‌گذاری کنم، اما کتاب برای من همیشه اولویت بوده و هست.

   ۵۰ بار اسباب کشی کتابخانه‌ای

این بازنشسته آموزش و پرورش خاطرنشان می‌سازد: تاکنون بیش از ۵۰ بار اسباب کشی کرده‌ام و متأسفانه در حال حاضردلم می‌خواهد یک جای امن و کتابخانه مرتبی را بتوانم برای علاقه‌مندان به کتاب راه اندازی کنم تا همه بتوانند براحتی و رایگان امکان استفاده از این گنجینه ارزشمند را داشته باشند.

   نسخ قدیمی و انتقال به خارج

او توضیح می‌دهد: در این سال‌ها نسخه‌هایی که بیشتر از یکی بوده است را به مساجد، مدارس و یا علاقه مندان به کتاب اهدا کرده‌ام و بارها مشتریان زیادی برای کتاب‌های نفیس و خطی و سنگنوشته داشته‌ام که با قیمت‌های بسیار بالا خواستار خرید آن‌ها و انتقالشان برای کشورهای خارجی بوده‌اند، اما من نمی‌توانم این فرهنگ و دانش کشورم را به کشور دیگری به خاطر پول به فروش برسانم.

وی خاطرنشان می‌سازد: در این مجموعه کتاب‌های نفیس بسیار ارزشمندچاپ سنگی، دستنویس و جلد چرمی زیادی وجود دارد که باید در جای مناسب قرار بگیرند. مصلحی اذعان می‌دارد: همه تقاضای من این است که نهادهای ذی ربط شرایط یک مکان را برای راه‌اندازی این کتابخانه فراهم سازند و درحال حاضر من برای همین زیرزمین که کتاب‌هایم را در آن نگهداری می‌کنم۱۰ میلیون رهن و ماهانه از حقوقم یک میلیون تومان اجاره می‌دهم.

   رقابت کتاب و کتاب الکترونیک

او تأکید می‌کند: نمی‌خواهم چوب حراج به کتاب‌هایم بزنم وبا وجودکتاب‌های الکترونیک و فراگیری فضاهای مجازی من ناامید نیستم و می‌دانم کتاب جایگاه اصلی خویش را پیدا خواهد کرد و به اصل خودش باز خواهد گشت. او توضیح می‌دهد: امیدوارم مسئولان برای آنکه هویت گمشده کتاب و نقش مطالعه را به مردم یادآور شوند شرایط مطلوبی را فراهم کنند.

   کتاب‌های کوچک

این دبیر بازنشسته با اشاره به این نکته که امروز به دلیل مشغله‌های کاری می‌توان بخش هایی از کتاب‌های خوب را به صورت کتاب‌های کوچک چاپ کرد، تأکید می‌کند: با این روش ودر دسترس قرار دادن کتاب‌ها برای مسافران درون شهری در تاکسی‌ها یا اتوبوس یا در قطار شهری بار دیگرمردم و بخصوص نسل جوان را با مطالعه می‌توان آشنا کرد.

وی که سال‌ها به حفظ قرآن نیز مشغول است، ادامه می‌دهد: من علاوه برحفظ قرآن مشغول کتابت و تفسیر آن نیز هستم.

   قرآن کامل‌ترین کتاب

از او می‌پرسم بیشتر چه کتاب‌هایی مورد علاقه شماست و بلافاصله توضیح می‌دهد: قرآن بهترین و کامل‌ترین کتاب است که هر روز بخشی از آن را می‌خوانم و بعد از آن حافظ، سعدی، مولوی، شاهنامه فردوسی و اکثر رمان‌های خارجی و ایرانی را خوانده‌ام و آن‌ها را دوست دارم.

   یاری نهادها و دوستداران کتاب

وی در پایان توصیه می‌کند: امیدوارم نهادهای مرتبط با کتاب یا افراد علاقه‌مند به این یار مهربان برای نگهداری ۱۰۰ هزار کتاب که اکثراً کمیاب و نایاب هستند، برای حفظ آن مرا یاری کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام

برچسب‌ها