همدان- کامران گردان، تبادل اندیشه و اطلاعات با شهرهای تاریخی به مانند بم، شیراز و یزد را عامل تقویت حوزه فرهنگ و تاریخ شهر دانست و گفت: در این زمینه همه مسئولان امر می توانند بهتر عمل کنند.

"تبادل اندیشه با شهرهای تاریخی" عاملی برای تقویت فرهنگ همدان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر بم دارای ۱۴۴ آثار گردشگری است، اما تاکنون ۴ مورد ثبت جهانی شده است؛ در حالی که استان همدان با داشتن ۱۸۰۰ آثار تاریخی ارزشمند حتی یک اثر ثبت جهانی هم ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری همدان، یادآور شد: ضرورت دارد که مدیران استان در کنار مدیریت شهری در راستای ثبت جهانی و ملی آثار تاریخی این شهر، اقدام کنند.

گردان با اشاره به پیشنهاد رئیس شورای شهر بم در خصوص انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی شهرهای همدان و بم، گفت: در صورت لزوم و بررسی‌های کارشناسی شده؛ این تفاهمنامه منعقد خواهد شد.

تأکید بر همکاری بین استانی برای تقویت گردشگری کشور

حسین قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان هم گفت: گردشگری باید ابتدای امر در مبدأ تقویت شود.

قراباغی از اعلام آمادگی شهر یزد به منظور بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغاتی آن شهر خبر داد و افزود: اگر بتوانیم شهر همدان را در حوزه گردشگری داخلی به درستی معرفی کنیم، هزینه زیادی ندارد؛ بلکه درآمدهای مالی و معنوی خوبی را به دنبال دارد.

وی معتقد است: زمانی شهر همدان برای گردشگر خارجی به عنوان مقصد گردشگری تعریف میشود که در شهرهای گردشگری ایران تبلیغات مناسبی داشته باشیم که ضرورت دارد به صورت چند جانبه ظرفیت گردشگری تمام شهرهای کشور را معرفی کنیم و این مهم با تبادل اطلاعات و همکاری بین استانی به منظور تقویت گردشگری کشور، موثرتر خواهد بود.

قراباغی با اشاره به حضور رئیس شورای شهر بم در صحن شورای شهر همدان، اظهار کرد: برای معرفی داشته‌های تاریخی و فرهنگی هر دو شهر و بستن پیمان خواهرخواندگی بین دو شهر باید مناف مشترک هر دو منطقه لحاظ شود.

وی با تأکید بر اینکه میتوانیم در تفاهم‌نامه‌ای فی مابین دو شهر همدان و بم از زیرساخت‌های گردشگری و تبلیغاتی یکدیگر بهره مند شویم، پیشنهاد داد: یکی از خیابان‌ها و یا مکان خاصی را در شهر همدان به نام «بم» و در شهر بم نیز یکی از خیابان‌ها و یا مکان خاصی به نام «همدان» نامگذاری شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان همچنین گفت: این کمیسیون تخصصی تلاش دارد به منظور ثبت جهانی آثار تاریخی شهر، ورود پیدا کند و مسئولان امر را یاری دهد.

ارائه طرح پیشنهادی خواهرخواندگی بم و همدان

منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر بم نیز در ادامه با تأکید بر جذابیت شورای جوان و بانشاط شهر همدان، گفت: شهر بم متعلق به تمام هموطنان ایران است؛ زیرا علاوه بر ارزشی تاریخی موجود در این منطقه، همه ایرانیان به ویژه استان همدان در شرایط بحرانی زلزله، ما را یاری دادند و شهر بم با همت مردم ساخته شد و در حال حاضر از لحاظ ساخت و سازها، مستحکم ترین شهر ایران است که ساخت و سازها پس از زلزله با حساسیت بالاتری انجام شد.

عزیزآبادی با اشاره به اینکه نبود آثار ثبت جهانی در شهر تاریخی همدان دردآور است، اظهار کرد: افرادی که به گذشته و تاریخ ایران افتخار می کنند، همدان را می شناسند؛ بنابراین باید حق همدان گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه همدان با توجه به موقعیت گردشگری آن، برند برجسته ای در سطح کشور و جهان محسوب می‌شود، معتقد است: حمایت از حوزه گردشگری هزینه کرد نیست؛ بلک سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

عزیزآبادی ضمن اعلام آمادگی همکاری و تبادل نظر بین دو مجموعه مدیریت شهری بم و همدان؛ گفت: چندین مورد طرح پیشنهادی خواهرخواندگی بین شهرهای همدان و بم برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای شهر همدان ارائه شد تا مورد بررسی پارلمان شهری همدان قرار گیرد.

وی در ادامه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی، غذاهای بومی و محلی و محصولات کشاورزی به طور مشترک بین دو شهر؛ برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری با حضور هنرمندان  بم و همدان؛ نصب المان‌های شاخص و تابلوهای تبلیغاتی به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان در بم و بالعکس و همچنین نشست‌های مشترک کارگروه های تخصصی هر دو شهر به منظور تبادل تجربه و توسعه فضای شهری شامل کارگروه آموزش شهروندی، آسیب‌های اجتماعی (مباحث بحرانی زلزله و...)، میراث فرهنگی و گردشگری را از جمله پیشنهادات مورد نظر شورای شهر بم اعلام کرد.

رئیس شورای شهر بم افزود: تدوین برنامه میان مدت همکاری فرهنگی هنری، بازآفرینی سفالهای مکشوفه ارگ قدیم بم، با عنوان «از خشت تا سفال»، بهره‌گیری از امکانات گردشگری بم در زمینه های اقامتی و بوم‌گردی با تخفیف ۵۰ درصد، استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ورزشی بانوان بم (فوتبال) برای راه‌اندازی تیم فوتبال بانوان در همدان، برگزاری مسابقات ورزشی، بومی محلی و موسیقی محلی بین طرفین و تبادل تورهای سیاحتی و گردشگری بین شهرهای بم و همدان، از هم دیگر طرح های پیشنهادی خواهرخواندگی بین شهرهای همدان و بم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها