فهیمه رضوانی، متولد ۵۹، کارشناس ارشد صنایع دستی، گرایش پژوهش در هنرهای سنتی از دانشکده سوره تهران است. او سرپرست کارگاه نقاشی و تراش شیشه میراث فرهنگی استان خراسان رضوی است و بیش از ۱۳ سال به صورت حرفه‌ای و جدی در بحث آموزش آثار مختلف مشغول است

  حمایت از هنر راهی برای اشتغال‌زایی

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: از کودکی هنر برایم جذاب بود و بعد از دیپلم علوم تجربی در راستای علاقه‌ام که هنر است، ادامه تحصیل دادم. وی می‌افزاید: هنر برایم حس خاصی داشت و در دانشگاه بیشتر رشته‌های هنری را در کارگاه‌های مختلف دوره‌های آن را گذراندم. هنرهای سنتی ایران مانند فرش، کار روی چوب، منبت و معرق و رنگرزی و تراش روی شیشه، نقاشی و... البته بین همه هنرها کار تراش روی شیشه برایم جذاب بود.

این بانوی هنرمند شهرمان خاطرنشان می‌سازد: بعد از دانش‌آموختگی و برگشت به مشهد به همت مرکز آفرینش‌های هنرهای سنتی خانه ملک، دستگاهی خریداری شد و کارگاه شیشه برپا شد.

وی خاطرنشان می‌سازد: در حال حاضر علاوه بر این که در رشته سنتی هنر شیشه مشغول به کارم مینا کاری روی تراش را هم انجام می‌دهم و علاوه بر آن بر روی شیشه‌های تزئینی که با ابزار جدید و تکنیک مدرن انجام می‌شود، هم کار می‌کنم و همه آن‌ها را آموزش می‌دهم.

  هنری سنتی و مدرن

وی درباره کارایی شیشه تزئینی و کاربرد آن در شرایط حاضر می‌گوید: در بخش مدرن این هنر، روی شیشه منازل، شیشه میز، درهای ورودی و... می‌توان از این هنر بهره برد و خوشبختانه در این نوع کار نیاز به کوره وجود ندارد و ابزارش در دسترس همه قرار دارد.

  فرصت مشاغل خانگی

وی تأکید می‌کند: این هنر کاربردی است بخصوص برای مشاغل خانگی بسیار فرصت خوبی محسوب می‌شود و امکان کار در منزل را می‌تواند برای بسیاری از بانوان علاقه‌مند به مشاغل خانگی فراهم کند، زیرا بعد از آموزش امکان گرفتن وام وجود دارد. وی درخصوص فروش این محصولات نیز اظهار می‌دارد: فعالیت، زیبایی و نوع کارهنرجوها، برای فروش آثارشان بسیار مهم است. معمولاً هنرمندان علاقه‌مند و جوان با گذاشتن آثارشان در پیج اینستاگرام یا کانال‌های مجازی به فروش آثارشان اقدام می‌کنند، اما معمولاً در این سال‌ها بسیاری از آثارشان در همان دوره کلاس‌ها فروخته شد.

  ظرافت خاص و سلایق

رضوانی درباره صادرات این هنر یادآور می‌شود: این هنر دارای ظرافت خاصی است و باید برای بازاریابی و صادرات و نوع بسته‌بندی آن دقت کرد. وی اذعان می‌دارد: مهم‌ترین راه برای موفقیت در این رشته هنری تنوع طراحی، خلاقیت و شناخت سلایق امروزه مردم و تلفیق آن با هنراست.

  تفاوت آثار صنایع دستی و هنردستی

این هنرمند در خصوص تفاوت نوع کارها و ارزش هنری این رشته هنری نیز تأکید می‌کند: بسیاری از کارها فقط شیشه‌ها و کارهای تزئینی است و با اثر صنایع دستی و هنر دستی تفاوت دارد. از او درباره تهیه مواداولیه که می‌پرسم، توضیح می‌دهد: معمولاً مواد اصلی کار من شیشه خام که در بازار است و رویش کارمی کنیم و معمولاً ظروف ساده را تهیه می‌کنیم و کارها برای بازار معمولاً نیاز به کوره ندارد، چون هزینه لعاب و درست کردن آن نیاز به تخصص دارد و باید در کوره هم قرار بگیرد. وی در ادامه درباره تعداد افرادی که سالانه برای آموزش به کلاس‌های او مراجعه می‌کنند، نیز توضیح می‌دهد: سالانه در کلاس‌های عمومی بیش از ۵۰ نفر حضور پیدا می‌کنند و تعداد علاقه‌مندان برای شرکت در کلاس‌های خصوصی بیش از ۱۰ نفر در سال است. وی در خاتمه تأکید می‌کند: به اعتقاد من هنر میناکاری روی شیشه و تراش روی آن دارای قدرت زیادی است و می‌توان با حمایت بیشتر از آن از این هنر و صنعت در جهت اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار استفاده کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها