موسیقی مقامی در خراسان رضوی با وجود قدمت و دیرینه آن این روزها حال و روز خوشی ندارد.

اوضاع نابسامان اساتید موسیقی مقامی خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، شهرستان تایباد با جمعیتی حدود 120 هزار نفر در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. حافظان موسیقی مقامی در این شهرستان وضعیت خوبی ندارند و به نوعی موسیقی مقامی استان را دچار چالش کرده است.

یک فعال فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: سالی نیست که نام یکی از اساتید موسیقی به عنوان خبر درگذشت در رسانه‌ها منتشر نشود. وقتی زنده هستند جشنواره به جشنواره دیده می‌شوند و وقتی با دنیای ما وداع می‌کنند یک سینه از نقل هزار سینه کم می‌شود.

محمدی افزود: بیان آنها نه در موسیقی بلکه در مناجات‌خوانی هم مشهور است. وضعیت موسیقی تایبادی که بخشی از آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است چندان خوب نیست.

وی بیان کرد: این نغمه‌های جاودانه نقل پدر برای فرزند بوده و حالا با مرگ اساتید موسیقی مقامی و فقدان تمایل کافی از سوی فرزندانشان برای ادامه مسیر آن‌ها، موسیقی تایبادی رو به فراموشی است. حافظان موسیقی مقامی تایباد وضعیت زندگی و معیشتی خوبی ندارند و این گونه است که فرزندان راه پدر را ادامه نمی‌دهند. گرد مرگ مدتی موسیقی تایباد را احاطه کرده است.

یک نوازنده دوتار نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: با توجه به اینکه کنسرت‌های سنتی با استقبال کمی از جانب مخاطب مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاران بر روی چنین نوع موسیقی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند به همین دلیل، متاسفانه ادامه کار در این عرصه بسیار سخت و طاقت فرساست. اغلب گروه‌هایی هم که فعالیت می‌کنند، به‌واسطه اعضای خود گروه‌هاست. خود اعضا دنبال مجوز کنسرت و تبلیغات کارشان می‌روند و این باعث ایجاد سختی و تنش در امور می‌شود و سرعت فعالیت یک هنرمند موسیقی را پایین می‌آورد.

حیدری افزود: بزرگترین مشکل ما عدم وجود سرمایه‌گذار بر روی گروه‌های موسیقی سنتی و محلی است. متاسفانه چون مردم از این موسیقی‌ها استقبال نمی‌کنند، سرمایه‌گذاران نیز از آن‌ها حمایت نمی‌کنند. شاید این به دلیل این باشد که سرمایه‌گذاران بیش از هر چیزی به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند.

وی در پایان با بیان اینکه "موسیقی سنتی و محلی به هیچ وجه تحت حمایت نیست" خاطرنشان کرد: این قبیل موسیقی‌ها در دنیا از سمت دولت‌ها حمایت می‌شوند و مثل یک گنج به عنوان فرهنگ یک ملت محافظت می‌شوند. امیدوارم در ایران نیز چنین اتفاق خوشایندی بیافتد تا این هنر و فرهنگ غنی حفظ شود و به دست فراموشی سپرده نشود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تایباد نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید:  با وجود این‌که این شهرستان مرزی زادگاه موسیقی مقامی در شرق کشور است اما به شهرهای همجوار توجه بیشتری شده و هنرمندان موسیقی تایباد مظلوم واقع شده‌اند.

عباس برزو افزود: از سال گذشته تا پایان آذرماه چهار نکوداشت برای اساتید موسیقی مقامی در این منطقه با حضور مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد و با پیگیری‌هایی شامل تأمین بودجه این بزرگداشت‌ها برای معرفی هنرمندان این عرصه به سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثری که این نهاد فرهنگی و هنری برای رفاه هنرمندان انجام داده، پوشش بیمه تکمیلی است؛ همچنین توانسته برای عده‌ای محدود حقوق تعریف کند.

برزو تعریف بودجه برای فرهنگ و هنر در سیستم‌های دولتی را بسیار ضعیف ذکر کرد و خاطرنشان کرد: فراهم کردن محلی برای موزه هنرمندان مستلزم پرداخت هزینه‌های بالا بوده که باز هم مشکل بودجه دست و پای فرهنگ و هنر را بسته و در این زمینه نیز هنرمندان تایبادی مظلوم واقع شده‌اند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها