بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما گفت در صورت انتخاب یک دموکرات به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۰ امکان الحاق دوباره واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

مقام دولت اوباما: احتمال بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گفت در صورت انتخاب یک دموکرات به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۰ امکان الحاق دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

در ابتدا، مجری این شبکه تلویزیونی در معرفی بن‌رودز گفت: بن رودز نویسنده سخنرانی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود و در بسیاری از مسایل حساس، از جمله توافق هسته‌ای ایران، از سرگیری روابط سیاسی با کوبا، دخالت نظامی در لیبی و ترسیم خطوط قرمز درباره سوریه نقش داشت.

در ادامه بن رودز گفت: از زمانی برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۶ ما شاهد تحولات زیادی بوده ایم و میخواهیم ببینیم که چه روی داده است. ما به شدت متعجب شده ایم. اوباما حتی می‌خواست بداند که در انتخابات چه روی داده است. به نظرم افرادی چون اوباما به دنبال پیشرفت در امور هستند. ما این موضوع را در رابطه با موضوع ایران شاهد بودیم. او فردی بود که اعتقاد داشت تاریخ غیرقابل برگشت است. او می‌خواست در یک مسیر حرکت کند. اما ترامپ برخلاف اوباما حرکت می‌کند. اوباما معتقد بود که تاریخ یک مسیر یک طرفه است، اما ترامپ اعتقاد دارد که تاریخ قابل بازگشت است.

وی افزود: اوباما معتقد بود که تلاش‌های دونالد ترامپ در زمان انتخابات از موضوع نژادپرستی در درون حزب جمهوری خواه نشات گرفته است. او نمی‌خواست در زمان ریاست جمهوری خود در این رابطه صحبتی انجام دهد زیرا اگر این کار را انجام می‌داد این امر سبب می‌شد که موضوع نژادپرستی به موضوع مباحث موجود در کشور بدل شود. او می‌خواست که بر روی مسایل دیگر تمرکز کند. او از قدرت تعقلی برخوردار بود که با موضوع نژادپرستی در جامعه آمریکا مقابله کرد. دونالد ترامپ درباره تغییراتی که در آمریکا در زمان اوباما صورت گرفته است بدگویی می‌کند.

رودز در ادامه مدعی شد: مشکلی که در زمان اوباما روی داد این بود که او با موضوع دخالت روس‌ها در امور آمریکا به عنوان یک موضوع سایبری برخورد کرد. روس‌ها ایمیل‌ها را هک کردند و آن‌ها را منتشر کردند. ما اهمیت کمی برای این موضوع قائل شدیم. من نگرانی خود را با اوباما در این رابطه در میان گذاشتم.

وی در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید آیا موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا می‌تواند سرانجام به استیضاح و ساقط شدن دونالد ترامپ منجر شود، گفت: به نظرم این بخشی از یک سری مسایل است. امیدواریم که این موضوع سبب شکست ترامپ و برگزاری مجدد انتخابات شود. البته موضوع استیضاح سیاسی است. این موضوعی قانونی است. موضوع ترامپ در تحقیقات بازرس مولر به موضوعی پیچیده بدل خواهد شد. به نظرم تبانی بین ترامپ و روسیه از گذشته ایجاد شده است. اعضای خانواده ترامپ وارد تحقیقات مولر خواهند شد. اگر مجلس نمایندگان ترامپ را استیضاح کند آنگاه مجلس سنا به موافقت جمهوری خواهان برای استیضاح و برکناری وی نیاز دارد و به نظرم احتمال این کار بعید است. فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند موضع ترامپ را تضعیف کند، اما او می‌تواند بار دیگر در انتخابات شرکت کند.

این مقام سابق در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید شما اعلام کرده اید که ترامپ بسیاری از موفقیت‌های دولت اوباما را از بین برده است. شما گفته اید که یکی از این موفقیت‌ها توافق ایران بوده است. آیا راهی برای بازگشت وجود دارد، گفت: به نظرم راهی برای بازگشت وجود دارد. اروپا تاکنون این توافق را زنده نگه داشته است. ایران این توافق را زنده نگه داشته است. این احتمال وجود دارد که با حضور یک رئیس جمهور دموکرات در کاخ سفید در سال ۲۰۲۰ آمریکا بار دیگر به این توافق ملحق شود. ما همچنین می‌توانیم مذاکرات خود را با کوبا از سر بگیریم. ترامپ به موفقیت‌های اوباما آسیب‌های زیادی وارد کرده است. او به نظم بین المللی آسیب وارد کرده است. در مدت چهار سال می‌توان تغییرات زیادی ایجاد کرد، اما اگر دوره ریاست جمهوری ترامپ هشت ساله شود آنگاه احیای تمامی این موارد غیرممکن می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها