محمدجواد ایروانی گفت: وابستگی به مواد خام مانند نفت از جمله مهمترین چالش های کشور در حوزه اقتصاد است که بایستی با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب برطرف شود.

وابستگی به نفت مهمترین عیب اقتصاد ایران است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایده ای تحت عنوان «حساب ذخیره مملکتی» از سال ۱۳۱۱ قرار بود در کشور عملیاتی شود که متاسفانه تاکنون بر زمین مانده است.

وی همچنین اظهارداشت: هدف اصلی ایده مدنظر این بود که مجموع درآمد نفت در خدمت برنامه های توسعه قرار گیرد نه هزینه های جاری مملکت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این عیب بسیار بزرگ در ساختار بودجه عمومی و در نهایت در مجموع اقتصاد کشور تاثیرات متفاوتی می گذارد.

وی در ادامه افزود: اقتصاد نفتی موجب گسترش تسکیلات اداری، افزایش هزینه های جاری دستگاه های حکومتی، تنگ کردن جا برای مردمی کردن اقتصاد، کاهش رقابت پذیری و دریک کلام اقتصاد را وابسته و ضعیف می کند.

ایروانی تصریح کرد: اقتصاد ضعیف نیز به عنوان یک عامل مهم می تواند منشاء وابستگی اقتصادی و سیاسی شود که متاسفانه برخی از کشورها امروز دچار این چالش هستند.

وی توضیح داد: صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد تا این روند را معکوس کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه از امتیاز مهم صندوق مزبور اینکه فقط برای توسعه است نه هزینه های جاری به عبارتی از خرج کرد منابع نفتی در هزینه های جاری و بزرگتر شدن دولت ممانعت و تمام دیسیپلین ها را برگشت می دهد به شرط اینکه مسئولان کامل به این مهم مومن باشند.

وی همچنین افزود: بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود اقتصادی در جامعه عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

ایروانی در ادامه سند اقتصاد مقاومتی را مهم و راهبردی توصیف کرد و یادآورشد: متاسفانه به نظر می رسد این سند تاکنون به نحو باید و شاید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها