روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، در حالیکه کنفرانس امنیتی مونیخ همواره محلی برای تقویت روابط آمریکا و اروپا بود، امسال این نشست باعث تشدید شکاف میان روابط فراآتلانتیک شد.

کنفرانس مونیخ به افزایش شکاف آمریکا و اروپا منجر شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ که سالها محل اتحاد و تشکیل جبهه واحد متحدان غربی بود، روز شنبه به عرصه‌ای برای حمله همه جانبه به سیاست خارجی دونالد ترامپ تبدیل شده بود.

رهبران اروپایی، دموکراتهای آمریکایی و حتی حامیان جمهوریخواه ترامپ به رویکرد یکجانبه وی در عرصه سیاست خارجی تاختند و او را مورد سرزنش قرار دادند. 

این گزارش نوشت، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، که معمولا رویکرد محتاطانه‌ای در قبال ترامپ دارد، لیدری اتهامات را برعهده داشت و در سخنرانی خود طعنه‌های نیش داری به ترامپ وارد کرد و واشنگتن را متهم کرد که با متحدانش مثل دشمن و رقیب رفتار می‌کند. 

واشنگتن پست نوشت، به نظر می‌رسد رویکرد ترامپ طی دو سال گذشته گله و شکایات زیادی را در بیشتر کشورهای اروپایی انباشته است اما پاسخ کمی هم برای به چالش کشیدن موثر آن تا کنون وجود داشته است. 

مرکل با اشاره به تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان این کشور از سوریه، ترامپ را متهم کرد که در حال تقویت ایران و روسیه است. وی همچنین از اینکه ترامپ ساخت ماشینهای BMW در ایالت کارولینا را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خوانده انتقاد کرد و آن را شوکه کننده خواند. 

واشنگتن پست می‌گوید که سخنرانی خانم مرکل باعث تشویقهای مکرر افراد حاضر در سالن شده است درحالیکه «ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر» ختر و داماد ترامپ که در سالن سخنرانی حاضر بودند صورتشان مثل یخ سرد شده بود. 

«یان برمر» تحلیلگر و مدیر گروه یوروآسیا در این زمینه می‌گوید، در کنفرانس سال گذشته کشورهای اروپایی نسبت به ابراز نگرانی درباره روابط فراآتلانتیک بی میل بودند و تلاش میکردند عمق نگرانی خود را پنهان کنند. اما اکنون صراحتا خشم خود را از شکسته شدن اتحاد فراآتلانتیک بروز می‌دهند. با این حال دولت ترامپ درک نمی‌کند که موضوع اتحاد، اعتماد، روابط و ارتباطات است نه پراداخت کم و زیاد. 

واشنگتن پست در ادامه افزود: بعد از مرکل نوبت سخنرانی «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا بود که صحبتهاش با تشویقهای خیلی خفیفی روبرو شد؛ به ویژه وقتی که او ترامپ را رهبر جهان آزاد خواند!

اشاره روزنامه واشنگتن پست به عدم تشویق حضار در لحظه‌ای است که پنس تصور می‌کرد همه برای ترامپ کف می‌زنند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات پنس نوشت، اگر چه معاون رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد در زمینه تعهد آمریکا به متحدانش به ویژه ناتو اطمینان خاطر بدهد اما همزمان نیشهای خود را نیز نثار اروپاییها کرد. وی از افزایش سهم کشورهای اروپایی در هزینه‌های ناتو استقبال کرد اما در عین حال تاکید کرد که آنها هنوز به اندازه کافی هزینه نمی‌کنند. وی همچنین باز هم از کشورهای اتحادیه اروپا خواست از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند. اظهارات پنس با مخالفت مقامات اروپایی مواجه شد و آنها تاکید کردند که از برجام خارج نخواهند شد.

واشنگتن پست می‌گوید، این احساس وجود دارد که افزایش رویکرد تهاجمی ترامپ در این زمینه باعث تشدید مخالفت اروپاییها نیز شده است.

براساس گزارش واشنگتن پست، در واکنش به اظهارات پنس، برخی مقامات اروپایی حتی به شوخی گفته‌اند که اشتیاق کشورهای اروپایی برای افزایش نیروهای نظامی آمریکا در خاک آمریکا برای مقابله با وسوسه ها وهوی و هوسهای کاخ سفید افزایش نیز یافته است!

این گزارش افزود: تنش فراآتلانتیک در کنفرانسی ظاهر شد که قدمتی چند دهه‌ای دارد؛ جاییکه هر ساله آمریکا و اروپا حضور می یافتند تا اختلافات خود را با بقیه جهان برطرف کنند. اما از زمانی که ترامپ انتخاب شده است شکاف به اردوگاه خود غرب وارد شده است.

چند ساعت بعد از سخنرانی پنس، جو بایدن معاون باراک اوباما پشت تریبون رفت و در تمجید از چندجانبه گرایی، متحدان آمریکا، تصمیمات منجر به همکاری سخنرانی بلند بالایی کرد.  سخنرانی که کشورهای اروپایی تا پیش از انتخاب ترامپ عادت داشتند از رهبران هر دو حزب آمریکا بشنوند. 

بایدن از رویکرد ترامپ در قبال اتحادیه اروپا و ناتو انتقاد کرد و همچنین گفت: آمریکایی که من می‌شناسم مهد دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی بیان است. 

بایدن همچنین خطاب به حضار تاکید کرد که ترامپیسم دوام زیادی نخواهد داشت و رهبری آمریکا در جامعه جهانی بازخواهد گشت. 

وی در ادامه همچنین گفت که منتظر باشید ما برمی‌گردیم. 

واشنکتن پست در ادامه گزارش خود اضافه کرد، این فقط اروپاییها و دموکراتها نبودند، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکایی اگر چه تلاش ترامپ برای تغییر سیاست خارجی آمریکا را ستایش کرد اما با این وجود از تصمیم ترامپ در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان بدون مشورت با متحدان انتقاد کرد و گفت که با آن مخالف است.

گراهام همچنین از قطع کمکهای نظامی خارجی آمریکا و صرف نظر کردن از عملیاتهای پیشگیرانه نظامی نیز انتقاد کرد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها