۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 644914
رفسنجان خراسان رضوی را دریابید

اینکه شخص اول اجرایی استان نخستین دغدغه‌اش برای اداره خراسان رضوی می‌شود حضور در شهرستان‌های تابعه استان این اتفاقی مبارک و قابل تأمل است. رزم حسینی می‌خواهد قبل از هر اقدامی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و البته نقایص موجود در خراسان رضوی را سبک و سنگین کند، تا با نقشه راهی درست آنچه در سر دارد را برای خراسانی‌ها پیاده کند که از جهاتی با استانی که در آن زاده شده متفاوت است. گرچه نقاط مشترک کرمان و خراسان رضوی نیز کم نیست، اما برای شروع باید دل به همین نقاط اشتراک بست.

اخبار سفرهای استاندار به چند شهر خراسان رضوی را شنیده‌ایم. سفرهایی که عوایدی نیز برای هر شهرستان درپی داشته یا در آینده خواهد داشت، چرا که به پیگیر بودن استاندار جدید واقفیم. با این وجود هنوز شهرهایی در استان وجود دارد که مقصد رزم حسینی برای سفرهایش نشده‌اند و این را می‌دانیم دیر یا زود آن‌ها نیز میزبان استاندار خواهند بود. نمی‌دانم اسمش را چه می‌شود گذاشت سوء استفاده یا هر چیز دیگری اما می‌خواهم قبل از سفر رزم حسینی به شهرستان زادگاهم که اتفاقاً نقاط اشتراک زیادی با زادگاه وی دارد با او از زبان همشهریانم سخن بگویم.

آقای استاندار اگر قرار باشد شهرستان مه ولات را در یک جمله معرفی کنم باید بگویم مه ولات، رفسنجان خراسان رضوی است. با همان فعالیت اقتصادی منحصر و البته خاصش. بزرگ‌ترین شهرستان باغی خراسان رضوی همان محصولی را روانه بازار می‌کند که رفسنجان از کرمان آن را به بازارهای بین المللی صادر کرده و می‌کند. چه بسا که تاکنون پسته مه ولات نیز با برند رفسنجان سر از بازارهای جهانی در آورده باشد! چیزی شبیه به زعفران خراسان که برچسب اسپانیایی می‌خورد و خوراک مردمان جهان می‌شود! این ابتدا قصه این شهر ماست. تک محصولی شدن همان بلایی را به سر مه ولاتی‌ها آورده که همشهریان شما سال هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. گرچه انار و زعفران به اندازه سر سوزنی جور آفت تک محصولی بودن را کشیده‌اند اما مسکنی برای سرطان تک محصولی شدن بودند.

آقای رزم حسینی شما فکری اقتصادی دارید و اقتصادی به آینده نگاه می‌کنید پس بهتر از ما و هر کس دیگری می‌دانید وقتی محصولی نباشد کشاورز حتی توانایی پرداخت هزینه‌های جاری زندگی‌اش را هم ندارد اگر حتی این محصول پسته‌ای باشد که هر کیلوی آن چندین دلار قیمت گذاری می‌شود. روزگار فعلی باغداران مه ولاتی در سالی که به روزهای آخرش می‌رسیم همین است. سالی که گذشت محصول در پایین‌ترین میزان برداشت بود و در بسیاری از نقاط به صفر رسید. حالا مه ولاتی‌ها چشم به سال آینده و محصول آینده دارند. اتفاقی که شنیده‌ایم کرمانی‌ها که قطب تولید پسته ایران هستند نیز از گزند آن در امان نبوده‌اند. با این شرایط برای اینکه تولید کنندگان محصولات صادراتی در خراسان به آینده امیدوار بمانند نیازمند حمایتی ویژه حداقل تا سر فصل محصول پیش رو هستند.

 هماهنگی بین‌بانکی برای حمایت از این قشر بخصوص در مبحث استمهال وام‌های کشاورزی می‌تواند مرحمی بر درمان این درد باشد که تاکنون جدیتی در آن دیده نشده است. قصه آب در شهرستان مه ولات قصه‌ای دردناک و دراماتیک است. این قصه نیز برای شما تازگی ندارد. کرمان و شرایط اقلیمی‌اش همه دستگاه‌های تحت مدیریت زمان استانداریتان در کرمان را به سمت و سوی برد تا به دنبال راه و چاره برای این معضل باشید. گفته‌اند موفقیت‌هایی در این زمینه نیز دشت کرده‌اید. حالا می‌خواهیم این پایان دراماتیک را برای یکی از دشت‌های فوق بحرانی در بحث آب در استان خراسان رضوی رقم بزنید. از جریان دردناک انتقال آب دشت تشنه مه ولات به بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تربت‌حیدریه نمی‌دانیم چقدر خبر دارید؟ هرچقدر مطلعید به اندازه نگرانی و زجری که مه ولاتی‌ها از این بابت می‌کشند مطمئناً اطلاع ندارید. در این فقره مه ولاتی‌ها فقط امیدشان به اقدامی انقلابی از سوی شماست چرا که از هر راهی وارد شدند به در بسته خورده‌اند.

آقای رزم حسینی قلعه گنج برای شما نامی آشناست. شنیده‌ایم آنجا را که حتی زمانی در خطر محو از روی نقشه بود به شهر و شهرستانی تبدیل نمودید که با وجود کوچک بودنش اکنون در اقتصاد استان کرمان سهمی غیر قابل انکار دارد. قابلیت‌های گذشته و فعلی مه ولات بیشتر از قلعه گنج اگر نباشد کمتر از آن نیست. کافی است برای برگشت سرمایه و سرمایه‌داران بومی برنامه ریزی شود به جرئت می‌توان گفت گنج‌هایی در مه ولات نمایان خواهد شد که نظیرش را حتی در قلعه گنج خودتان نیافته‌اید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها