رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی از عدم حمایت لازم از صنعت مرغ و تخم مرغ خراسان رضوی انتقاد کرد.

نهادهای متولی از صنعت مرغ و تخم مرغ خراسان رضوی حمایت نمی‌کنند

به گزارش قدس آنلاین ، محمدحسین روشنک ظهر امروز در نشستی خبری با محوریت بررسی مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان محورمرغ و تخم مرغ اظهار داشت: صنعت تخم مرغ پس از نفت، یکی از بزرگترین صنعت‌های سرمایه‌گذاری شده است، با این حال از ارگان‌های مربوطه حمایتی صورت نمی‌پذیرد.

وی بیان کرد: به زودی جلسه‌ای در دبیرخانه شورای گفت‌وگو برای طرح مشکلات مربوطه تشکیل و مسائل در این نشست برطرف خواهد شد، توسط جمعی از صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ سال‌ها پیگیر این موضوعات بودیم و در انتظار برطرف‌سازی آنها هستیم.

روشنک اظهار داشت: در حوزه تخم مرغ، به دلیل گران شدن آن و بلافاصله صادرات از کشور ترکیه، مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه انتقال یافتند و تعداد تخم‌مرغ‌های کمتری تولید شد، از طرفی آسیب بسیاری به مرغداران وارد می‌شود، معضلات مرغداران در تابستان به اوج می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: دولت به بخش تولید تخم مرغ اهمیتی نمی‌دهد و واردات را آزاد گذاشته است، دولت باید اجازه صدور تخم مرغ را صادر کند، ممنوعیت صادرات خلاف قانون محسوب می‌شود، از دیگر مشکلات موجود می‌توان به این اشاره کرد که اختیارات در تهران و پاسخگویی در استان صورت می‌پذیرد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: صادرکنندگان تخم مرغ این محصول را بین 5 هزار و 600 تا 6 هزار و دویست تومان می‌فروشند اما در بازار گران‌تر از این قیمت عرضه می‌شود، نرخ بازار افزایش می‌یابد و مرغدار مجبور به خرید محصولات بازاری می‌شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی رسالت خود را در ارتباط با تأمین مواد اولیه تولید تخم مرغ و مرغ انجام نداده و مسئولان از واردات حمایت می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی برنامه مشخصی نداشته و بخش مذکور را مدیریت نکرده، این موارد سبب ایجاد رانت شده است.

سیدحسین موسوی؛ تولیدکننده و رئیس اتحادیه صنف پرورش دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در حوزه مرغ و تخم مرغ رتبه نخست کشور را دارا بوده است.

موسوی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور  با توجه به همجواری استان با سایر کشورها، خراسان رضوی بزرگترین منبع صادرکننده این محصول است، به عبارتی با کیفیت‌ترین و سالم‌ترین تخم‌مرغ‌های کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود، امروزه با توجه به نوسانات بازار و افزایش قیمت دلار، قیمت تمام شده تخم مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار ادامه داد: زیان‌های بسیاری به مرغداران وارد می‌شود که سرانه این ضررها به تازگی به هزار و 700 تومان رسیده است، در کل کشور اعلام شده که نباید اقلام بالغ بر 9 درصد افزایش داشته باشد، این در حالی است که در تمامی حوزه‌ها قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته و اعتراضات فقط به تخم‌مرغ وارد است.

وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های شرکت پیشتیبانی امور دام، حمایت از امور مربوط به دام بوده اما ارگان مذکور این امر را محقق نمی‌سازد، خراسان رضوی در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد و با توجه به آمارها، با تعداد طیور و تخم مرغ در سطح کشور نیازی به واردات نیست اما طی دو ماه گذشته قیمت‌ تخم‌مرغ افزایش یافته و به همین دلیل بالغ بر 20 هزار تن تخم مرغ بی‌کیفیت از ترکیه به ایران وارد شده است.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها